Hvordan finder man typen
Fra : Steen

Dato : 26-05-11 15:21

Som kommende motorcyklist skal man overveje hvilken type MC man
anskaffer sig. Skal det være den dovne chopper, den hidsige racer eller
en terrængående off roader.
Som grøn cyklist har man typisk kun prøvet køreskolens standardcykel, og
hvis man ikke lægger ud med at købe en spritny cykel hos en forhandler
(der måske alligevel ikke har lyst til at stille 4-5 cykler til
rådighed), hvordan "finder man så sin stil"?

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-05-11 16:57

> Som kommende motorcyklist skal man overveje hvilken type MC man
> anskaffer sig. Skal det være den dovne chopper, den hidsige racer eller
> en terrængående off roader.

Der er skam en hel del flere klassificeringer.

> [...]
> (der måske alligevel ikke har lyst til at stille 4-5 cykler til
> rådighed), hvordan "finder man så sin stil"?

Jeg tror ikke at man på en kort prøvetur finder ud af om det er den
rigtige cykel, da det kræver lidt tid at vænne sig til en ny kørestil.
Men som udgangspunkt må man have en lille idé om man kan lide
skolecyklen eller om det skal være mere eller mindre sportsligt.

Det kan godt lade sig gøre at prøve cykler ved forhandlere, dog er mange
ikke flinke til at tilbyde det. Min motorcykel nummer 2 købte jeg fra
ny, men jeg krævede en prøvetur før jeg ville købe den, og det tog så
forhandleren 1½ måned før det kunne lade sig gøre.. Der er også flere
forhandlere der holder åbent hus hvor man kan prøve forskellige nye
motorcykelmodeller.

Hvis man er til Buell eller BMW så skulle der vist sjældent være nogle
problemer med at prøve deres modeller (hvis man virker seriøs).

--
Mvh. Martin

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 26-05-11 17:15

Den 26-05-2011 16:21, Steen skrev:
> [...]
> (der måske alligevel ikke har lyst til at stille 4-5 cykler til
> rådighed), hvordan "finder man så sin stil"?

Hvilken stil har jo lidt at gøre med dit behov.
Skal du køre hver dag på arbejde, så ville jeg ikke vælge en chopper, da
den hurtig vil komme til at se hærget ud, hvis ikke du vil gøre en meget
stor indsats for at holde den.
Vil du på langtur, så er udvalget ret stort.
Vil du køre på grusveje og skovveje, så kender du sikkert svaret.
Skal cykelen kun bruges til at køre hen til ishuset og det gerne må gå
lidt tjept, så er det nok raceren du skal have fat i. Den kan så også
bruges til lidt banekørsel, hvis man skulle få lyst til det.
Så find dit behov og vælg ud fra det.

Hilsen Matthias

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-11 21:17

On 2011-05-26 18:14:42 +0200, Matthias H. Matthiessen said:

> [...]
> Skal du køre hver dag på arbejde, så ville jeg ikke vælge en chopper,
> da den hurtig vil komme til at se hærget ud, hvis ikke du vil gøre en

Det er nok primært 40-50 km dagligt, for at komme fra/til jobbet - og
så muligvis en køretur i weekenden engang imellem. Jeg forstår ikke
helt det med, at en custom hurtigt vil komme til at se hærget ud?

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 26-05-11 21:44

Den 26-05-2011 22:17, Steen skrev:

> Det er nok primært 40-50 km dagligt, for at komme fra/til jobbet - og så
> muligvis en køretur i weekenden engang imellem. Jeg forstår ikke helt
> det med, at en custom hurtigt vil komme til at se hærget ud?

Jeg skriver chopper.
Hvis ikke man er over den, så vil kromen og andre blanke dele hurtigt få
et kedeligt udseende.
Hvis jeg skulle køre 40 - 50 km daglig, så ville jeg vælge en cykel med
en god kåbe.
Jeg vil anbefale en Honda VFR. Sådan en kan findes i næsten alle
prisklasser.

Hilsen Matthias

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-05-11 07:21

"Matthias H. Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> writes:

> Hvis jeg skulle køre 40 - 50 km daglig, så ville jeg vælge en cykel
> med en god kåbe.
> Jeg vil anbefale en Honda VFR. Sådan en kan findes i næsten alle
> prisklasser.

Vi er for så vidt enige, bortset fra at Steen skriver at det er hans
første cykel, og afhængigt af hvor sikker Steen føler sig på
skolecyklen, så risikerer han at smide sin første cykel en gang eller to
indenfor de første par år. Derfor kan det nogle gange være en fordel
ikke at have alt for meget kåbe eller bare en lille topkåbe.

Skal man ikke på motorvejen kan man sagtens klare sig på en nøgen MC.
Det er i hvert fald min erfaring efter at jeg kørte 4 år på en nøgen
Bandit 600, som min første MC.

Samtidig har budgettet også en del af sige. Har man fx 30.000 så ville
jeg hellere købe en nyere GS500 end en oldsag af en VFR, hvis den bare
skal virke hver dag.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-11 15:39

On 2011-05-27 08:21:04 +0200, Jacob Bunk Nielsen said:
> hvis den bare skal virke hver dag.

Og det skal den. Ikke noget med at ligge og rode med noget.
Den skal bare starte hver gang, og være et stabilt transportmiddel

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 27-05-11 11:34

Steen <isteen@gmail.com> crashed Echelon writing news:irlnla$o0c$1@dont-
email.me:

> Som kommende motorcyklist skal man overveje hvilken type MC man
> anskaffer sig. Skal det være den dovne chopper, den hidsige racer eller
> en terrængående off roader.

Du må allerede på forhånd vide hvilken type MC der tiltaler dig, og så tage
ud og prøve-

> [...]
> (der måske alligevel ikke har lyst til at stille 4-5 cykler til
> rådighed), hvordan "finder man så sin stil"?

Selv vidste jeg at jeg skulle have noget racer/touring stil, og så var det
ellers ud og prøve hos forhandlerne.
Min morale gjorde at jeg heller ikke havde det godt med at komme 2-3 gange
hos samme forhandler for at prøve, men oplevede kun positivitet. Omvendt
set ville jeg nok have det mere dårligere at misbruge private folk som
solgte, for at finde min cykel.

Jeg var forbi MC Hjørnet på Frederiksberg og Enghave motor i tidernes
morgen, og hos Enghave var de mere end villige og foreslog selv at stille
flere cykler til rådighed og tage én stor prøvedag.

Til sidst endte jeg med at finde et kanon godt tilbud på en SV650 hos en
privat person.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jim Andersen

Dato : 27-05-11 11:54

Steen wrote:
> Som kommende motorcyklist skal man overveje hvilken type MC man
> anskaffer sig. Skal det være den dovne chopper, den hidsige racer
> eller en terrængående off roader.

Overvej dit behov og dine prioriteringer. Pris, antal km om året, krav til
komfort, til stil, passager, bagage.

Ud til åbent hus arrangementer.

Køb brugt, så du kan sælge den igen uden det store tab, hvis du køber
forkert.

Opgiv tanken om at du finder MASKINEN du vil være lykkelig med hele livet.

Start i det små (billig, mindre motor) og kravl opad eftersom du får
erfaring (trafik og stil-erfaring).

Hvis det er din første mc bør du købe en billig, lettere brugt, nøgen
standard-MC som ER-5, GS500 eller CBF500.

/jim