Hvem hvad hvor
Fra : js

Dato : 26-05-11 09:05

Jeg skal have en operativ indgreb. I den forbindelse bad syhuslægen mig
om at stoppe med blodfortyndende medicin 5 dage før indgrebet, men jeg
skulle spørge egen læge om det var i orden
Det synes han ikke , så det meddelte jeg sygehuset, nu skal jeg så
halvere doseringen i 2 døgn før indgrebet

For 3 mdr siden skulle jeg ogso have taget indgrebet, dengang stoppede
man bare doseringen

Hvad skal man tro/mene om dette
fra
Jørgen

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 27-05-11 06:10

Den 26/05/11 10.04, js skrev:
> [...]
> halvere doseringen i 2 døgn før indgrebet
>
> For 3 mdr siden skulle jeg ogso have taget indgrebet, dengang stoppede

Der er flere forhold som spiller ind

1) hvor vital er indikationen for blodfortyndende? Ved visse sygdomme
kan man pausere i korte perioder forholdsvist sikkert og i den situation
er nogle læger mere tilbøjelige til at pausere, men der er også
forsigtige læger som blot reducerer dosis.

2) Indgrebet du skal have foretaget. Grå stær operation er en stort set
blodfri operation, mens en hofteoperation indebærer en betydelig risiko
for blodtab.

3) Ikke alle læger er enige i at blodfortyndende medicin udgør en risiko
under en operation. Især ikke hvis operationen er af mild karakter. Så
der findes inter-operatør variationer.

osv

/Jesper

Fra : js

Dato : 27-05-11 07:51

> 3) Ikke alle læger er enige i at blodfortyndende medicin udgør en risiko
> under en operation. Især ikke hvis operationen er af mild karakter. Så
> [...]

Det er en vævsprøvetagning af prostata, så det er nok i den mindre
blødende del.
Sygehus lægen fortalte at når jeg havde taget det blodfortyndende siden
2008 kunne man uden risiko godt holde en lille pause, men det var egen
læge nok ikke enig i

Da svigermor brækkede hoften lå hun i 5 dage på morfin for at få det
blodfortyndende ud af systemet , hvis de ikke gjorde det havde hun kun
20% chance for at overleve operationen

Men tak for svaret

fra
Jørgen