Handel mellem private.
Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 25-05-11 20:38

I tråden om "Regler ang. købeloven" fra den 14. maj fik jeg lært, at
reklamationsretten også gælder ved privatkøb, når ikke andet er aftalt.
Men hvordan med "Formodningsreglen"?
Gælder den ikke ved privatkøb?
Spørgsmålet kommer efter en tråd i motorcykelgalleri.dk hvor der bliver
påstået i en privat mail til mig, at det kun er køber der skal bevise en
fejl i samtlige 24 måneder af reklamationsretten.
Hilsen Matthias

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-05-11 22:39

Matthias H. Matthiessen skrev:

> I tråden om "Regler ang. købeloven" fra den 14. maj fik jeg lært, at
> reklamationsretten også gælder ved privatkøb, når ikke andet er aftalt.
> Men hvordan med "Formodningsreglen"?
> Gælder den ikke ved privatkøb?

Nej. Den står kun i det afsnit der gælder forbrugerkøb.

> Spørgsmålet kommer efter en tråd i motorcykelgalleri.dk hvor der bliver
> påstået i en privat mail til mig, at det kun er køber der skal bevise en
> fejl i samtlige 24 måneder af reklamationsretten.

Det er rigtigt, men en diskussion om bevisbyrden er ikke så
vigtig som man skulle tro. Et bevis består i at man gør sælger
opmærksom på at varen har opført sig på en måde som man ikke
burde forvente når varens lovede tilstand og alder tages i
betragtning.

--
Bertel

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 26-05-11 16:59

On 25 Maj, 23:38, Bertel Lund Hansen
<splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
> opmærksom på at varen har opført sig på en måde som man ikke
> burde forvente når varens lovede tilstand og alder tages i

Jeg har ikke sat mig ind i praksis på området, men jeg vil tro,
bevisbyrden er tungere at løfte i privatkøb, hvor aftalens parter er
"ligemænd" frem for i forbrugerkøb, hvor der er en "stærk" og en
"svag" part.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : MisterFister

Dato : 27-05-11 07:44

"Matthias H. Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> påstået i en privat mail til mig, at det kun er køber der skal bevise en
> fejl i samtlige 24 måneder af reklamationsretten.

Det er derfor en god ide altid at skrive "varen sælges som beset og uden
reklamationsret" når det er privat handel.

For mellem private gælder købeloven kun hvis ikke andet aftales.