Fradragsberettiget renter eller ej?
Fra : E

Dato : 25-05-11 14:33

Jeg vil høre om nogen her i gruppen måske skulle vide noget om, hvornår
renter er fradragsberettiget eller ej.

Jeg har indgået en afdragsordning med Advis, og skal selvfølgelig i den
forbindelse indberette til SKAT min årlige renteudgifter. Det mener Advis er
op til mig selv, da de ikke indberetter den.

Jeg har skrevet til dem for at høre, hvor meget jeg kan skrive på, og de
svarede:
Vi indberetter ikke renteomkostningerne til skat. Det er op til dig selv at
vurdere hvorvidt renterne er fradragsberettigede.

Jeg ved at SKAT vil kræve dokumentation for mine renteudgifter er
uregelmæssige.

Fra : alexbo

Dato : 25-05-11 15:21

"E" skrev

> Jeg vil høre om nogen her i gruppen måske skulle vide noget om, hvornår
> renter er fradragsberettiget eller ej.

Når det er rente og ikke gebyr.
rente er en procentdel af det til enhver tid skyldige beløb.

> Jeg har indgået en afdragsordning med Advis, og skal selvfølgelig i den
> forbindelse indberette til SKAT min årlige renteudgifter. Det mener Advis
> er op til mig selv, da de ikke indberetter den.

Jeg formoder det er til en forskudsopgørelse.
Hvis du ved hvad du skylder og hvilken rente Advis beregner sig kan du selv
regne det ud, skrive det på og så til næste år skrive det korrekte på
selvangivelsen.

Hvis det er fra sidste år så skriv til Advis og bed om en opgørelse pr. 1
januar, så skulle den gerne vise det det betalte sidste år, de tilskrevne
renter og en saldo(restgæld).

Jeg har mistanke om at du ikke betaler renter i lovens forstand, man bare
har aftalt et beløb hver måned i et antal måneder.

mvh
Alex Christensen

Fra : E

Dato : 25-05-11 16:08

> [...]
> Hvis du ved hvad du skylder og hvilken rente Advis beregner sig kan du
> selv regne det ud, skrive det på og så til næste år skrive det korrekte på

Ja det er renten jeg vil have på selvangivelsen.

> [...]
>
> Jeg har mistanke om at du ikke betaler renter i lovens forstand, man bare
> har aftalt et beløb hver måned i et antal måneder.

Jeg er først startet afvikling i år, og betaler xx kr hver mdr i et stykke
tid. Årlig rente er 17,20%

Hvad mener du med "ikke betaler renter i lovens forstand".

Fra : alexbo

Dato : 25-05-11 19:10

"E" skrev

> Jeg er først startet afvikling i år, og betaler xx kr hver mdr i et stykke
> tid. Årlig rente er 17,20%

> Hvad mener du med "ikke betaler renter i lovens forstand".

Da du ikke vidste eller rettere ikke skrev noget om rentens størrelse troede
jeg at der ikke var tale om "rigtige" renter.

Du betaler ca 1,5% om måneden og hvis du er startet til marts så 10 mdr. så
regn du med
15% af gælden for i år.
Bedre er det at regne det ud måned for måned, så får du et overblik over
afviklingen, og kan ved at ændre lidt på tallene se den store forskel det
gør med et større afdrag eller en mindre rente.

Nogenlunde som nedenstående.

1/3 gæld 20.000 kr rente 1,5% 300 kr afdrag 1.500 kr retsgæld 18.800 kr
1/4 gæld 18.800 kr rente 1,5% 282 kr afdrag 1.500 kr retsgæld 17.582 kr
1/5 gæld 17.582 kr rente 1,5% 263 kr afdrag 1.500 kr retsgæld 17.318 kr

Sæt det ind i et regneark, så har du overblik og kan prøve med andre tal.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 25-05-11 20:01

"alexbo" skrev

> 1/5 gæld 17.582 kr rente 1,5% 263 kr afdrag 1.500 kr retsgæld 17.318 kr

> Sæt det ind i et regneark, så har du overblik og kan prøve med andre tal.

En anden fordel ved et regneark er at det kan regne, stavningen kan det nok
ikke klare.

mvh
Alex Christensen

Fra : E

Dato : 25-05-11 20:23

> [...]
> 1/5 gæld 17.582 kr rente 1,5% 263 kr afdrag 1.500 kr retsgæld 17.318 kr
>
> Sæt det ind i et regneark, så har du overblik og kan prøve med andre tal.

Jeg er desværre ikke så god til det med at regne med renter

Beløbet jeg skylder er på ca. 31200 kr (hovedstol) + ca. 7000 kr i renter.
Jeg begyndte at afdrage i april i år. April + maj med 550 kr pr. mdr. Og fra
juni er det med 900 kr om mdr. Det var desværre hvad jeg havde af penge, men
kan jo godt se det ikke rykker meget på nedskrivningen.

Da hovedstol lyder på ca. 31200 kr + ca. 7000 kr i renter + ca. 2500 kr i
inkassosalær + ca 60 kr for adressesøgning i CPR-registret = ca. 40760 kr.

Så tænkte jeg bare, at hvis jeg kunne skrive nogle af renterne på
selvangivelsen, kunne jeg få lidt flere penge om måneden, og derved betale
lidt mere end jeg gør pt.

Derfor kontaktede jeg Advis for at høre hvor mange renter jeg kunne skrive
på selvangivelsen, men fik svaret, som jeg satte ind tidl.:
Vi indberetter ikke renteomkostningerne til skat. Det er op til dig selv at
vurdere hvorvidt renterne er fradragsberettigede.

Skat skal jo have dokumentation, hvis man skriver renteudgifter på, hvilket
jo er klart, så man ikke snyder.

Fra : alexbo

Dato : 25-05-11 21:26

"E" skrev

> [...]
> fra juni er det med 900 kr om mdr. Det var desværre hvad jeg havde af
> penge, men kan jo godt se det ikke rykker meget på nedskrivningen.

Det kommer til at tage mange år på den måde, i øjeblikket er renterne større
end afdraget, det hjælper så en smule i næste måned, men ikke ret meget.

> Skat skal jo have dokumentation, hvis man skriver renteudgifter på,
> hvilket jo er klart, så man ikke snyder.

Dokumentationen har du da for de 7.000 kr's vedkommende og med papirene fra
Advis kan du påvise kommende renter også, op og snak med SKAT om at få
ændret din forskudopgørelse.

Jeg ved det er svært måske umuligt men der er mange penge at spare ved at
skifte denne gæld ud med et billigere lån.

mvh
Alex Christensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-05-11 22:47

E skrev den 25-05-2011 21:22:

> Jeg er desværre ikke så god til det med at regne med renter

Prøv nu lige at tænke videre i den bane som Alex har skitseret for dig.

Din gæld starter 1. april med 40760 kroner
hvad er 1,5% af 40760? 611,70 kroner. Du betaler 550 kroner.
Gælden vokser altså med 61,70
Den nye gæld er altså: 40821,4
1. maj skal du betale 1,5% af 40821,4 dvs. 612,32 kroner
Du betaler igen med 550 kroner.
Gælden vokser med 62,32
Den nye gæld er altså: 40883,72
1. juni skal du betale 1,5% af 49883,72 dvs 613,26
Du betaler nu med 900 kroner. Du afdrager altså: 286,74
den nye gæld er: 40596,98
1. juli skal du betale 1,5% af 40596,98 dvs 608,95
Du betaler igen med 900 kroner. Du afdrager altså: 291,05
den nye gæld er: 40305,93
og så fremdeles

[[[du kan også snyde ved at kigge på www.carben.dk/amortation.xls hvor
jeg har lavet et simpelt regneark til formålet.
Du kan rette i hele regnearket, men hvis du holder dig til den grønne
kolonne, så kan du rette de rater du indbetaler]]]

Med 900 kroner om måneden er du færdig med at betale 1. oktober 2017
Med 1100 kroner om måneden fra 1. januar 2012 er du færdig 1. marts 2016.

> [...]
> Vi indberetter ikke renteomkostningerne til skat. Det er op til dig selv
> at vurdere hvorvidt renterne er fradragsberettigede.

Hvis jeg husker ret: forfaldne og BETALTE renter!
[[jeg kan jo ikke hele ligningsvejledningen på rygmarven]]

Hvis det er samme procedure som hos Økonomisstyrelsen ved Studiegæld:

1. prioritet: gebyrer
2. prioritet: renter
3. prioritet: afdrag på restgæld.

I løbet af i år, så betaler du: 7*900 + 2*550 = 7400 kroner.
De første 2560 kroner er gebyrer. og renterne er således: 4840,-

Såfremt det er sandt, så kan du sætte 4840 kroner på forskudsopgørelsen!
Når skatten har kværnet lidt på tallene, så får du ca. 33% retur,
hvilket er: 1613 kroner.
[[[lang teknisk forklaring kan du søge på skm.dk under skatteberegning.
Jeg foreslår, at du bare accepterer, at et fradrag kun er ca. 33% værd i
din lomme]]]

Grunden til Advis ikke kan hjælpe dig yderligere er, at du måske på et
tidligere tidspunkt er kommet til at trække renterne fra i den tro, at
de var fradragsberettigede, men at du ikke er blevet kontrolleret på den
del af selvangivelsen/årsopgørelsen (og nej, manglende kontrol er ikke
ensbetydende, at du slipper afsted med det).....og for at Advis ikke får
ørerne i maskineriet, så kan de ikke vide noget om dine skatteforhold.
Man kan også sige, at du egentlig ikke er nogen kunde hos dem. Kunden er
den oprindelige kreditor...du er skyldneren som går igang med at betale,
hvilket naturligvis er meget sundt, når nu gælden skulle have været betalt.

****Ovenstående er naturligvis min private kommentar*****
--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : E

Dato : 29-05-11 16:55

> [...]
> Du kan rette i hele regnearket, men hvis du holder dig til den grønne
> kolonne, så kan du rette de rater du indbetaler]]]

Mange tak, jeg vil prøve at kigge på det regneark.
Det var faktisk en rigtig god måde at gøre det på, Mange tak.

> Med 900 kroner om måneden er du færdig med at betale 1. oktober 2017
> Med 1100 kroner om måneden fra 1. januar 2012 er du færdig 1. marts 2016.

Ja beløbet skal sættes op næste år, hvor jeg har lidt flere penge.
For jeg vil naturligvis gerne have det ud af verden.

> [...]
> oprindelige kreditor...du er skyldneren som går igang med at betale,
> hvilket naturligvis er meget sundt, når nu gælden skulle have været

Det er første gang jeg skal prøve at skrive renter på selvangivelsen. Så det
er lige med at finde ud af hvordan og hvorledes.

Fra : Michael Sørensen

Dato : 25-05-11 17:09

Den 25-05-2011 16:20, alexbo skrev:
> "E" skrev

> Når det er rente og ikke gebyr.
> rente er en procentdel af det til enhver tid skyldige beløb.

Dog er ikke alle renter fradragsberettigede. Det gælder bl.a. renter til
SKAT m.v.

Fra : E

Dato : 25-05-11 17:44

> Dog er ikke alle renter fradragsberettigede. Det gælder bl.a. renter til
> SKAT m.v.

Hvor kan man se hvilke der ikke er?
Det er hverken skat eller kommunen jeg skal betale.

Kan man skifte inkassofirma. hvis ikke man ønsker Advis har sagen?

Fra : Henrik B.

Dato : 25-05-11 18:01

> "E" skrev i meddelelsen
>
> Hvor kan man se hvilke der ikke er?
> Det er hverken skat eller kommunen jeg skal betale.

De omtalte renter ér fradragsberettigede!

> Kan man skifte inkassofirma. hvis ikke man ønsker Advis har sagen?

*LOL* Nope...

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-05-11 22:35

E skrev:

> Kan man skifte inkassofirma. hvis ikke man ønsker Advis har sagen?

Hvis jeg skylder dig penge, kan jeg så vælge at betale dem til
min bror i stedet for?

--
Bertel

Fra : Kasper Demant

Dato : 25-05-11 23:10

> Hvis jeg skylder dig penge, kan jeg så vælge at betale dem til
> min bror i stedet for?

hehe

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : E

Dato : 26-05-11 07:03

> Hvis jeg skylder dig penge, kan jeg så vælge at betale dem til
> min bror i stedet for?

Nu er det jo ikke Advis, jeg skylder pengene.......

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-05-11 07:07

On Thu, 26 May 2011 08:03:00 +0200, "E"
<noegle@undermaattentrala.dk(fjern trala)> wrote:

>Nu er det jo ikke Advis, jeg skylder pengene.......
Er du sikker ?

/Hans

Fra : E

Dato : 26-05-11 08:36

> Er du sikker ?

Ja det er et sted jeg har haft et medlems- og betalingskort.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-05-11 10:13

On Thu, 26 May 2011 09:36:19 +0200, "E"

>Ja det er et sted jeg har haft et medlems- og betalingskort.
Deres fordring imod dig kunne være solgt til Advis, og så er det der
du skylder noget.

/Hans

Fra : E

Dato : 26-05-11 10:55

> Deres fordring imod dig kunne være solgt til Advis, og så er det der
> du skylder noget.

Ja og ok på den måde. Men det kan jeg så ikke se nogen steder?
Bare træls de ikke vil oplyse mig om hvor meget jeg kan skrive på
selvangivelsen så jeg kan afdrage noget mere. De er ikke nemme at snakke med
hos Advis. Ihf til hvad man høre om andre steder.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-05-11 14:18

On Thu, 26 May 2011 11:54:36 +0200, "E"

>Ja og ok på den måde.
Ja, tingene er ikke altid som man udmildbart går og tror.

>Men det kan jeg så ikke se nogen steder?
Nej det er tilsyneladende ikke noget de har pligt til at oplyse, mange
bliver forundret over at de pludselig "skylder" penge til nogle helt
andre end det de selv gik og var klar over.
Ja det gør desværre også at nogle så undlader at betale "det er jo
ikke dem man skylder penge" og så bliver det hele meget værre, og det
på grund af nogle uklarheder der ved simpel oplysning kunne havde
været undgået.

>Bare træls de ikke vil oplyse mig om hvor meget jeg kan skrive på
>selvangivelsen så jeg kan afdrage noget mere.
Helt ærligt så tror jeg sgu ikke de ser det fra den vinken.
Skriv til dem og fortæl at hvis de hjalp dig (og andre) med denne
slags oplysning kunne de muligvis få flere penge i kassen.

>De er ikke nemme at snakke med
>hos Advis. Ihf til hvad man høre om andre steder.
De har kun en ting i hovdet, at få krasse en masse penge ind asap.
Men som sagt så tror jeg bestem ikke de har tænkt den tanke at de ved
at yde lidt "service" muligvis kunne få lidt mere i kassen, de ser det
nok som noget der ikke rager dem og derfor er dem aldeles
udvedkommende og derfor ikke ønsker at bruge tid på det.

/Hans

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-05-11 21:49

Hans Kjaergaard skrev den 26-05-2011 15:18:

> [...]
> ikke dem man skylder penge" og så bliver det hele meget værre, og det
> på grund af nogle uklarheder der ved simpel oplysning kunne havde

Mon ikke oplysningen er tilgået skyldner på et tidligere tidspunkt, hvor
oplysningen var en del af skyldners passivitet, hvorfor skyldner oplever
det som om at oplysningen ikke er kommet.

Fra : alexbo

Dato : 26-05-11 14:28

"E" skrev

> Bare træls de ikke vil oplyse mig om hvor meget jeg kan skrive på
> selvangivelsen

Hvilken selvangivelse?

Hvis du mener dette års forskudopgørelse så er der ingen der kender årets
rentetilskrivning.
Advis ved jo ikke hvad du vil betale i år og hvornår, hvis du betaler hele
gælden i morgen er årets rentetilskrivning en anden end hvis du intet
betaler resten af året.

Du må selv regne det ud med baggrund i dine forventede betalinger.
Gå evt. ind i din skattemappe på SKAT og ændre på dine forventede
renteudgifter, sæt dem til 6.000 kr.

Hvis de 7.000 du har omtalt er fra sidste år og ikke angivet i sidste
årsopgørelse, så tal med SKAT om at få ændret sidste års årsopgørelse.

Det er ikke Advis der er træls, det er dig selv der skal sætte dig ind i
hvordan tingene hænger sammen, så du kan komme ud af denne gæld og undgå den
næste.

Måske skulle du få hjælp af en ven der har forstand på tal der kan se på de
sandsynligvis mange rykkere og opgørelser du har fået, og få skrevet de
tilskrevne renter på dels tidligere dels fremtidige selvangivelser.
Jeg vil foreslå at du kigger tilbage, er de renter der er tilskrevet i de
tidligere år skrevet på selvangivelserne og årsopgørelserne.

Har du kort sagt fået et rentefradrag for renterne på gælden sidste år og
årene før.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leif Neland

Dato : 26-05-11 06:09

Den 25-05-2011 18:43, E skrev:

> Hvor kan man se hvilke der ikke er?
> Det er hverken skat eller kommunen jeg skal betale.
>
> Kan man skifte inkassofirma. hvis ikke man ønsker Advis har sagen?

Ja, du skal bare låne penge et andet sted til at betale gælden.
En bank f.ex.

Hvad med Amagerbanken eller Roskilde Bank?

Leif

Fra : jhp

Dato : 27-05-11 06:06

tor, 26 05 2011 kl. 23:46 +0200, skrev Carsten Riis:

> [...]
> den nye gæld er: 40596,98
> 1. juli skal du betale 1,5% af 40596,98 dvs 608,95
> Du betaler igen med 900 kroner. Du afdrager altså: 291,05

Fint regneark Carsten,
Må jeg for fuldstændighedens skyld foreslå at du indsætter den rigtige
rentesats som vel er 1,3314% pr måned svarende til 17,2% p.a

mvh
jhp