Forskud på arv ?
Fra : Knud

Dato : 25-05-11 00:12

Hvis man vil give sine børn et arveforskud der overstiger de skattefri
58.900 kr og er indforstået med at betale 15% til Skat ,hvordan er
forretningsgangen ?

Tanken er ; via min bank at overfører beløbet til mine børns kontier og
begave dem begge med et pænt beløb . Skal man give Skat besked eller finder
de selv ud af det ?

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-05-11 01:26

Knud wrote:

> Hvis man vil give sine børn et arveforskud der overstiger de skattefri
> 58.900 kr og er indforstået med at betale 15% til Skat ,hvordan er
> forretningsgangen ?

Du må gerne give dine børn et rentefrit lån, blot I laver et lånedokument
hvor der står at du kan kræve lånet indfriet til pari med 14 dages varsel
(anfordringslån). Hvert år giver du så dine børn en gave på 58.900, som
bruges på afdrag på lånet.

Standard metode, bruges af rigtigt mange.

--
Jesper Lund

Fra : Knud

Dato : 25-05-11 02:20

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> bruges på afdrag på lånet.
>
> Standard metode, bruges af rigtigt mange.

Jeps: Fint nok. Men lad os nu sige jeg hae lyst til at give hver af mine
børn feks. 500.000 kr i et hug ?

Kan man ikke det ,eller skal det betragtes som et lån ?

Jeg har bare lyst til at give mine børn nogle penge og ikke så meget teknik.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-05-11 06:21

Knud skrev:

> Jeps: Fint nok. Men lad os nu sige jeg hae lyst til at give hver af mine
> børn feks. 500.000 kr i et hug ?

Du skal gøre som Jesper Lund beskrev: Giv dem et rentefrit lån på
500'000 kr. Det er den eneste måde du kan undgå at der skal
betales skat af pengene.

--
Bertel

Fra : Mcwm

Dato : 25-05-11 06:44

> Du skal gøre som Jesper Lund beskrev: Giv dem et rentefrit lån på
> 500'000 kr. Det er den eneste måde du kan undgå at der skal
> betales skat af pengene.

Nu skrev OP at han var *indforstået* med at betale skat og at han ikke
var interesseret i "teknik".

Venligst
Mcwm

Fra : Henrik B.

Dato : 25-05-11 07:13

> Nu skrev OP at han var *indforstået* med at betale skat og at han ikke var
> interesseret i "teknik".

Det gjorde han, men derfor kan man vel godt komme med velmenende råd, hvor
børnene så slipper for at skulle betale de 75.000,- i skat!?

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/

Fra : Mcwm

Dato : 25-05-11 10:06

Den 25-05-2011 08:12, Henrik B. skrev:

> Det gjorde han, men derfor kan man vel godt komme med velmenende råd,
> hvor børnene så slipper for at skulle betale de 75.000,- i skat!?

Det besvarer så bare ikke "Kan man ikke det ,eller skal det betragtes
som et lån ? ".

Venligst
Mcwm

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-05-11 07:43

On Wed, 25 May 2011 07:44:25 +0200, Mcwm <me@home.invalid> wrote:

>Nu skrev OP at han var *indforstået* med at betale skat og at han ikke
>var interesseret i "teknik".

Så var det oplagt at spørge SKAT om hvordan man gør.

/Hans

Fra : Mcwm

Dato : 25-05-11 10:08

Den 25-05-2011 08:42, Hans Kjaergaard skrev:
> Så var det oplagt at spørge SKAT om hvordan man gør.
Så er det vel mere oplagt at nedlægge gruppen, når der ikke besvares på
det der spørges om, hvis det skal gøres så nemt.

Venligst
Mcwm

Fra : Knud

Dato : 25-05-11 11:50

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Så var det oplagt at spørge SKAT om hvordan man gør.

Prøvede også at ringe derind men de vil have person-nr. Og jeg har ikke lyst
til at vikle mig ind i noget endnu.

Så jeg prøver igen :

Hvis man vil give sine børn et arveforskud der overstiger de skattefri
58.900 kr og er INDFORSTÅET med at betale 15% til Skat ,hvordan er
forretningsgangen ?

Jeg er IKKE interesseret i at de skal gives som et rentefrit lån.

Fra : Henning

Dato : 25-05-11 12:19

On 2011-05-25 12:50, Knud wrote:
> Så jeg prøver igen :
>
> Hvis man vil give sine børn et arveforskud der overstiger de skattefri
> 58.900 kr og er INDFORSTÅET med at betale 15% til Skat ,hvordan er
> forretningsgangen ?

Er det så ikke som alexbo har svaret dig andetsteds i denne tråd?

/H

Fra : Knud

Dato : 25-05-11 16:31

"Henning" <none@nowhere.invalid> skrev i meddelelsen

> Er det så ikke som alexbo har svaret dig andetsteds i denne tråd?

Undskyld. Den havde jeg ikke set.

Fra : Knud

Dato : 25-05-11 16:33

> [...]
> bruges på afdrag på lånet.
>
> Standard metode, bruges af rigtigt mange.

Skal der en advokat ind over , hvis jeg alligevel skulle vælge ovenstående
løsning ?

Fra : Henrik B.

Dato : 25-05-11 18:03

> "Knud" skrev i meddelelsen

> Skal der en advokat ind over , hvis jeg alligevel skulle vælge ovenstående
> løsning ?

Ikke nødvendigvis. Du kan evt. selv udfærdige et meget simpelt "Lånebevis",
og så selv underskrive det, sammen med dine børn og to vitterlighedsvidner
(det kan evt. være naboer, kollegaer el. lign.).

Fra : Knud

Dato : 25-05-11 18:55

> Ikke nødvendigvis. Du kan evt. selv udfærdige et meget simpelt
> "Lånebevis", og så selv underskrive det, sammen med dine børn og to
> vitterlighedsvidner (det kan evt. være naboer, kollegaer el. lign.).

Hvor jeg bare skriver mit navn og det beløb hver af mine børn skal have som
lån plus 2 underskrifter fra naboerne og mine børn ?

Og så afleverer den i banken ?

Fra : alexbo

Dato : 25-05-11 19:35

"Knud" skrev

> Hvor jeg bare skriver mit navn og det beløb hver af mine børn skal have
> som lån plus 2 underskrifter fra naboerne og mine børn ?
>
> Og så afleverer den i banken ?

Her står hvad du skal gøre, som de skriver behøver man ikke vidnerne, men de
kan da komme til gavn.
Banken har ikke noget med det at gøre du lægger bare dokumentet ned i
skuffen, det er kun til hvis SKAT skulle finde på at spørge om hvor børnene
har så mange penge fra.
Desuden indgår lånet i din arvemasse når du dør, så det er en god ide at
give børnene de afgiftfri gaver hvert år, så de kan betale et afdrag på
gælden.

Men det må ikke stå dokumentet at gælden nedskrives med gaver, det skal bare
gøres men må ikke skrives.
Hvis det skrives regnes hele beløbet for en stor gave givet på en gang.

http://penge.dk/skat/skat/fantastisk-familielaan
http://penge.dk/files/bonnier-pop/gaeldsbrev.pdf

mvh
Alex Christensen

Fra : Knud

Dato : 25-05-11 19:46

> [...]
> bare
> gøres men må ikke skrives.
> Hvis det skrives regnes hele beløbet for en stor gave givet på en gang.

Tusinde tak for hjælpen !

Fandt selv dette link : http://penge.dk/skat/skat/fantastisk-familielaan

Fra : Knud

Dato : 25-05-11 19:48

"Knud" <ingen@ingen.ru> skrev i meddelelsen

> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i meddelelsen

> Tusinde tak for hjælpen !
>
> Fandt selv dette link : http://penge.dk/skat/skat/fantastisk-familielaan

Fik ikke set at det var det samme link du havde fundet

Mange tak

Fra : alexbo

Dato : 25-05-11 19:55

"Knud" skrev

> Fik ikke set at det var det samme link du havde fundet
> Mange tak

Et godt link kan ikke findes for tit.
Velbekomme.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 25-05-11 07:01

"Knud" skrev

> Tanken er ; via min bank at overfører beløbet til mine børns kontier og
> begave dem begge med et pænt beløb . Skal man give Skat besked eller
> finder de selv ud af det ?

Inden 1 maj året efter skal der indsendes en gaveanmeldelse.

http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=49033
http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=48910

mvh
Alex Christensen

Fra : Knud

Dato : 25-05-11 18:52

> "Knud" skrev

> Inden 1 maj året efter skal der indsendes en gaveanmeldelse.
>
> http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=49033
> http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=48910

Mange tak for hjælpen.

Fra : jones_net

Dato : 25-05-11 00:38

On 25 Maj, 01:11, "Knud" <in...@ingen.ru> wrote:
> [...]
> begave dem begge med et pænt beløb . Skal man give Skat besked eller finder

Størrelsen af den afgiftsfrie gave kommer også an på
familieforholdene... Hvis du er gift med moderen til dine børn, så kan
I hver især give 58.700, og hvis dine børn har en ægtefælde, må du/I
give gaver til disse også på 20.500 - altså i alt 158.400 uden at
skulle betale afgift.
Der er ikke nogen grund til at skulle betale afgift af mere end højest
nødvendigt (Der kan spares ca. 15.000 i afgift ved en total sum på
500.000)

Læs mere her: http://www.familieadvokaten.dk/index.asp?hovedramme=/emner/611.html

/J
Som absolut ikke er jurist!