Skatteregler. Bosat i USA.
Fra : John

Dato : 24-05-11 13:09

Jeg flyttede permanent til USA i august sidste år.

Jeg har indsendt årsopgørelse for 2010.

SKAT mener også at min evt. indkomst, fradrag for perioden efter jeg
fraflyttede skal indgå i årsgørelsen.

Hvor kan jeg læse reglerne på dette område?

Tak.

Fra : Kasper Demant

Dato : 24-05-11 14:57

Den 24-05-2011 14:08, John skrev:
> [...]
> fraflyttede skal indgå i årsgørelsen.
>
> Hvor kan jeg læse reglerne på dette område?

Havde du stadig adgang til at bo i DK efter du fraflyttede?

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : John

Dato : 24-05-11 15:04

> Havde du stadig adgang til at bo i DK efter du fraflyttede?

Nej. Jeg opsagde min lejlighed og ejer intet i DK. Fik en årsopgørelse fra
SKAT der var helt hen i vejret. Jeg vil mene, at jeg kun skal betale skat
for min indkomst i perioden januar 2010 til og med august 2010. Hvad jeg
evt. har tjent efter jeg fraflyttede DK kommer ikke SKAT ved, da jeg skal
betale amerikansk skat af min indkomst i USA.

Fra : Kasper Demant

Dato : 24-05-11 15:59

Den 24-05-2011 16:03, John skrev:

> [...]
> Hvad jeg evt. har tjent efter jeg fraflyttede DK kommer ikke SKAT ved,
> da jeg skal betale amerikansk skat af min indkomst i USA.

Da vi har et progressivt skattesystem, skal skattemyndighederne vide
hvad du har tjent i udlandet, for derved at kunne udregne, i hvilket
omfang du skal betale topskat.

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : John

Dato : 24-05-11 16:53

> [...]
> du har tjent i udlandet, for derved at kunne udregne, i hvilket omfang du

Kan du henvise til den skatteparagraf hvor det står at folk der fraflytter
Danmark permanent skal betale skat af den evt. indkomst de har i deres nye
bopælsland efter deres skattepligt i Danmark er ophørt ?

Hvor i skattelovgivningen kan jeg iøvrigt læse om de regler der omfatter
folk der fraflytter DK?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-05-11 17:12

On Tue, 24 May 2011 11:52:34 -0400, "John" <john@nospam.thanks> wrote:

> [...]
>bopælsland efter deres skattepligt i Danmark er ophørt ?
>
>Hvor i skattelovgivningen kan jeg iøvrigt læse om de regler der omfatter

Dette kan måske være en hjælp
http://skat.dk/SKAT.aspx?action=openall&oId=119277&vId=201231&search=flytte%A4til%A4udlandet

Ellers spørg skat om hvor i lovgivningen de finder grundlaget for
deres afgørelser.

/Hans

Fra : Kasper Demant

Dato : 24-05-11 17:49

Den 24-05-2011 18:11, Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
>
> Ellers spørg skat om hvor i lovgivningen de finder grundlaget for

Hej Hans.

Det er - som du skriver - en god hjælp at kigge i SKATs egne
vejledninger. Man skal dog være opmærksom på, at de ikke er en retskilde.

I øvrigt giver de ofte udtryk for en uhjemlet administrativ praksis.

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-05-11 21:23

Kasper Demant skrev den 24-05-2011 18:48:

> Hej Hans.
>
> Det er - som du skriver - en god hjælp at kigge i SKATs egne
> vejledninger. Man skal dog være opmærksom på, at de ikke er en retskilde.

Lige præcis fraflytter-brochuren er nu ganske solidt gennemarbejdet

Og ja, den indeholder ikke paragraffer og afgørelseshenvisninger som man
kender fra juridiske lærebøger eller karnov.

Du skal dog tænke på målgruppen for brochuren netop ikke er jurister og
andre som har forstand på juraen bag brochuren.

fx beskriver afsnittet om skatteberegning netop personskattelovens §14
stk 1 og 2.
Ikke-jurister ville jo løbe skrigende bort, hvis de fik sig en brochure
fyldt med paragrafhenvisninger og lovcitater.

Juristerne bruger forhåbentlig enten den konkrete lovgivning eller
ligningsvejledningen.

> I øvrigt giver de ofte udtryk for en uhjemlet administrativ praksis.

Og det kan du dokumentere, ikke sandt?

Specielt den med: ofte.

***som altid: privat kommentar ***

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Kasper Demant

Dato : 24-05-11 22:08

Den 24-05-2011 22:22, Carsten Riis skrev:

> Og det kan du dokumentere, ikke sandt?
>
> Specielt den med: ofte.

Det kan du tro jeg kan. Hver gang skattemyndighederne har fået
underkendt en adm. praksis hos domstolene, har deres vejledninger (hvis
deres praksis har været omtalt her, hvad den jo ofte er) jo været forkerte.

Ligningsvejledningen er ingen undtagelse.
Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-05-11 17:11

Kasper Demant skrev den 24-05-2011 23:08:

> Det kan du tro jeg kan.

interessant.

> [...]
> deres praksis har været omtalt her, hvad den jo ofte er) jo været forkerte.
>
> Ligningsvejledningen er ingen undtagelse.

og dokumentationen er?
Du har får så vidt bare udvidet din påstand.

igen den der med: ofte
hvad er ofte hos dig? hver anden uge? hvert 5. år? eller noget der
indimellem?

Og naturligvis kan administrativ praksis underkendes ved en afgørelse
ved højere retsinstans. Administrativ praksis er jo netop ikke
blevet afprøvet nogen steder....skulle man bare lade tingene flyde ud i
det bare ragnarok?

Hvad med alle de gange hvor administrativ praksis bliver anerkendt?
Nogensinde tænkt over den? hvor ofte sker det? og iforhold til
underkendelse?

***stadig privat***

Fra : padre

Dato : 25-05-11 17:34

Den 25-05-2011 18:10, Carsten Riis skrev:
> igen den der med: ofte

På mit eget område, som er arbejdsskadesager, kommer der 1-3 gange om
året en dom, som underkender en administrativ praksis i ankestyrelsen.

I de tilfælde vil Arbejdsskadestyrelsens vejledninger og Ankestyrelsens
tidligere principafgørelser så have været forkerte

Jeg ved ikke med dig, men for mig er det "ofte" når man tænker på, at
der er tale om myndigheder, som afgør sager, som har stor betydning for
de berørte.

Jeg kender ikke noget til skatteområdet (udover hvad de proppede i mig
på uni) men jeg ville tro, at der var mindst lige så mange retssager om
skattesager, som der er om arbejdsskadesager.

--
padre

Fra : Kasper Demant

Dato : 25-05-11 18:07

Den 25-05-2011 18:10, Carsten Riis skrev:
> og dokumentationen er?
> Du har får så vidt bare udvidet din påstand.

Til eksempel kan nævnes den faste administrative skattepraksis,
hvorefter en personlig arbejdsydelse, som alene kunne præsteres af en
person ikke skattemæssigt kunne anerkendes at etablere sig i
selskabsform. Denne meget udbredte praksis blev underkendt af Højesteret
i TfS 1998, 485 H.

Derudover kan nævnes hhv. TfS 1998, 199 H og TfS 1998, 238 H, som
underkendte en administrativ praksis, idet den uhjemlet fastsatte en
fikseret renteindtægt ved rentefrie lån.

I SKM 2009.28 Ø, underkendte Østre Landsret skattemyndighedernes faste
praksis om, at fiksere renter mellem koncernforbundne selskaber til
diskontoen +4%.

I TfS 2004, 903 H underkendte Højesteret skattemyndighedernes faste
praksis, hvorefter armslængdeværdien af markedslejen af fast ejendom
blev sat til 8% p.a. af den offentlige ejendomsværdi.

> igen den der med: ofte
> hvad er ofte hos dig? hver anden uge? hvert 5. år? eller noget der
> indimellem?
Jeg har ofte stødt på underkendte administrative praksiser, men jeg har
også hovedsageligt beskæftiget mig med teoretisk skatteret det seneste
års tid.

> [...]
> ved højere retsinstans. Administrativ praksis er jo netop ikke blevet
> afprøvet nogen steder....skulle man bare lade tingene flyde ud i det
Administrativ praksis skal stadigvæk lovlig.

Legalitetsprincippet kræver objektivitet og retssikkerhed fra
skattemyndighederne. Herunder ligger kravet om materiel retssikkerhed,
hvorved forstås et krav om, at myndighederne træffer den korrekte afgørelse.
Du kan læse mere herom i Festskrift til Aage Michelsen (s. 127ff)

Jan Pedersen skriver ligefrem i Skatteretten 1, 5. udg., pagina 120, at
administrativ praksis dannes af myndighedernes pligt til at træffe en
materielt korrekt afgørelse.

> Hvad med alle de gange hvor administrativ praksis bliver anerkendt?
> Nogensinde tænkt over den? hvor ofte sker det? og iforhold til
> underkendelse?
Det er der jo heller ikke noget problem i. Skattemyndighedernes praksis
skal være lovlig, og når den bliver fastslået ved dom, betyder det bare
at myndighederne har gjort sig arbejde ordentligt

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-05-11 19:07

Kasper Demant skrev den 25-05-2011 19:06:

> [...]
> underkendte en administrativ praksis, idet den uhjemlet fastsatte en
> fikseret renteindtægt ved rentefrie lån.

tre på et år.

og hvad med alle de andre afgørelser i TfS i 1998. hvor mange giver
myndighederne ret...hvor mange giver dem uret.

> [...]
> praksis, hvorefter armslængdeværdien af markedslejen af fast ejendom
> blev sat til 8% p.a. af den offentlige ejendomsværdi.

Og der går så 6 år, hvorefter der kommer 2 afgørelser med 5 års mellemrum.

Er det ///// ofte /////?

Kan du så finde nogen, hvor praksis bliver anerkendt?

> [...]
> års tid.

> Administrativ praksis skal stadigvæk lovlig.

ja, naturligvis.

Det er ulempen ved at det er mennesker man ansætter i myndigheder....
det er skideirriterende, at mennesker ikke er perfekte.

Og der har man heldigvis domstolene til at ophæve sådanne
uperfektion....ups, der er sgu også mennesker ansat.

Set i lyset af, at der træffes afgørelser hver eneste dag i
massevis....og du så kan finde/huske 7 (hvor af de 3 ligger i ét år,
samt de næste kommer 6 år senere med 5 år mellemrum) som taler for din
påstand...... kan du så stadig med sindsro sige, at brochurer,
vejledninger _ofte_ ikke har hjemmel i lovgivningen?
(din oprindelige påstand).

Og særlig den brochure din påstand blev initieret af....
du må da meget gerne forsøge at finde fejl i den.

Fra : Kasper Demant

Dato : 25-05-11 19:38

Jeg har ikke tænkt mig at bruge ret meget tid på det.
De sager jeg fandt, var lige hvad jeg kunne huske.

Jeg står ved min påstand, og jeg anerkender at du er uenig - det må så
være din sag.

Hvis du ønsker det, kan jeg skrive en redegørelse for, hvor ofte der
sker underkendelse af adm. praksis. Du vil blive faktureret for medgået
tid med 1.600 kr. i timen + moms

God aften

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-05-11 20:33

Kasper Demant skrev den 25-05-2011 20:37:
> Jeg har ikke tænkt mig at bruge ret meget tid på det.
> De sager jeg fandt, var lige hvad jeg kunne huske.
>
> Jeg står ved min påstand, og jeg anerkender at du er uenig - det må så
> være din sag.

Jeg ville bare have dig til at indse, at du tilgik din påstand ret
enøjet, hvor du finder et par sager vha. lettere spredt fægtning....men
glemmer lige, at der træffes en nærmest afsindigt stor mængde som ikke
understøtter din påstand, men den mængde ser du ligesom bort fra.

Men jeg kan forstå på dig, at grundlæggende talforståelse ikke er din
store styrke

> Hvis du ønsker det, kan jeg skrive en redegørelse for, hvor ofte der
> sker underkendelse af adm. praksis. Du vil blive faktureret for medgået
> tid med 1.600 kr. i timen + moms

Med din tilgang til tingene, så ville jeg forlange penge af dig for at
skulle læse din redegørelse!

Du har ikke engang gidet svare på, hvad du kalder for ofte:

ej du, jeg tror ikke engang, at jeg ville have dig til at bistå mig en
juridisk tvist!

*stadig som altid*

Fra : Kasper Demant

Dato : 24-05-11 17:43

Den 24-05-2011 17:52, John skrev:

> Kan du henvise til den skatteparagraf hvor det står at folk der
> fraflytter Danmark permanent skal betale skat af den evt. indkomst de
> har i deres nye bopælsland efter deres skattepligt i Danmark er ophørt ?
Jeg har ikke sagt, at du skal betale skat af den indkomst du optjener i
USA. Men indkomsten kan indgå i beregningen om, hvorvidt du skal betale
topskat af den indkomst, som du optjente i DK. Se personskattelovens §
14, stk. 2

> Hvor i skattelovgivningen kan jeg iøvrigt læse om de regler der omfatter
> folk der fraflytter DK?
Det kan du i kildeskattelovens § 6, jf. §§ 1 og 2, samt i de enkelte
kapitalgevinstbeskatningslove, hvori fraflytning anses som afståelse med
beskatning til følge.

Vær opmærksom på, at det er dig som skal godt gøre, at din bopæl er
opgivet, jf. Højesteret i TfS 2001, 369 og TfS 2001, 493. Hertil
bemærkes, at hvis du har et "værelse" hos forældre mv., så kan du stadig
efter omstændighederne anses for at have bopæl.

Der er endvidere særlige regler om periodisering af renter i
ligningslovens § 5, stk. 7 of 5b.

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : John

Dato : 24-05-11 18:04

> [...]
> topskat af den indkomst, som du optjente i DK. Se personskattelovens § 14,

Tak. Min indkomst i perioden Januar 2010 til August 2010 medfører at jeg
skal betale topskat uanset hvad.

> [...]

> at hvis du har et "værelse" hos forældre mv., så kan du stadig efter
> omstændighederne anses for at have bopæl.

Det bliver ikke særlig svært. Jeg ejer intet i Danmark, har ikke adresse i
DK
og hele min familie er herovre.

> Der er endvidere særlige regler om periodisering af renter i
> ligningslovens § 5, stk. 7 of 5b.

Tak for svaret

Fra : poul christensen

Dato : 24-05-11 17:48

Efter mange tanker skrev John:

> Kan du henvise til den skatteparagraf hvor det står at folk der fraflytter
> Danmark permanent skal betale skat af den evt. indkomst de har i deres nye
> bopælsland efter deres skattepligt i Danmark er ophørt ?

Personskattelovens § 14

> Hvor i skattelovgivningen kan jeg iøvrigt læse om de regler der omfatter folk
> der fraflytter DK?

Ovennænte + diverse bestemmelser i kildeskatteloven

mvh poul christensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-05-11 21:35

Kasper Demant skrev den 24-05-2011 16:58:

> Da vi har et progressivt skattesystem, skal skattemyndighederne vide
> hvad du har tjent i udlandet, for derved at kunne udregne, i hvilket
> omfang du skal betale topskat.

Ved skattepligts indtræden/ophør: Kun hvis han vælger PSL §14 stk 2.

Det er et af de valg som man som den skattepligtige har i
skattelovgivningen....Egentlig lidt interessant, at der gives en
valgmulighed....i alle mulige andre sammenhænge både i og udenfor
skattelovgivningen så der tale om betingelser, forbud, påbud,
konsekvenser osv osv
.....men lige ved PSL §14 stk 1 og stk 2, der kan der altså foretages et
valg af personen selv.

***og stadig privat***

Fra : Kasper Demant

Dato : 24-05-11 22:13

Den 24-05-2011 22:34, Carsten Riis skrev:
> [...]
> konsekvenser osv osv
> ....men lige ved PSL §14 stk 1 og stk 2, der kan der altså foretages et

Det gælder da mange steder i skattelovgivningen.

Kig evt. på omstruktureringer (fusion, spaltning, tilførsel af aktiver
og aktieombytning), generationsskifter,
virksomhedsskatteordning/kapitalafkastordning,
etableringskonto/iværksætterkonto. For ikke at tale om den meget store
valgfrihed som gælder f.s.v.a. afskrivninger på driftsmidler og skibe
efter AFL kap. 2.

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-05-11 21:17

Er du den samme John som spurgte om noget skatteregler om fraflytning
for to måneder siden? I så fald fik du ret gode og fyldestgørende svar
fra undertegnede? (søg i google-groups, så vil du finde dem).

Og hvis du er denne John du måtte da meget gerne melde bedre tilbage end
det du gjorde (du meldte faktisk slet ikke tilbage).
Og ja, mine svar var måske ikke nogen som du syntes var særlig sjove, da
de ikke gav dig ret, men tilgengæld - er jeg i hvert fald overbevist om
- er de rigtige.

John skrev den 24-05-2011 14:08:
> Jeg flyttede permanent til USA i august sidste år.
>
> Jeg har indsendt årsopgørelse for 2010.

Nej, du har indsendt selvangivelse for 2010.

Årsopgørelsen bliver dannet på baggrund af din selvangivelse.

> SKAT mener også at min evt. indkomst, fradrag for perioden efter jeg
> fraflyttede skal indgå i årsgørelsen.
>
> Hvor kan jeg læse reglerne på dette område?

Generelt kan du se forskellige beregningsformer i personsskattelovens
§14 stk 1 og stk 2.

stk 2 kan være relevant, hvis du ikke ønsker skatteberegning efter stk 1.

I stk 2 skal du oplyse om dine indkomster efter skattepligtens ophør!
Hvis du ikke oplyser det, så kan du ikke få beregning efter stk 2. Så
nemt er det! Det er et valg du træffer...og med dette valg kommer der
nogen konsekvenser, herunder indsendelse af dokumentation!

Den årsopgørelse du får som standard beregnes efter stk 1.
I stk 1 bliver din indkomst i skattepligts perioden omregnet til en
helårsindkomst og skatten beregnes efter denne helårsindkomst. du får
naturligvis vis også nedslag i selve skattebetalingen for den periode du
ikke er i skattepligtig.
((((på jævnt dansk: man skal se om du skal betale topskat, såfremt du
var skattepligtig hele året)))).

MEGET VIGTIGT:
Du skal selv regne ud om det kan betale sig for dig at bruge stk 1 eller 2.
som tommelfingerregel kan du regne på om din omregnede indkomst er
højere eller lavere end din faktiske indkomst.

Hvis omregnet StørreEnd faktisk -->> stk 2
Hvis faktisk StørreEnd beregnet -->> stk 1

Kursen for amerikanske dollars er 562,5670 kroner pr. 100 dollars
(Nationalbankens gennemsnitskurs 2010).

*****ligesom sidst: Privat kommentar *****

Fra : John

Dato : 25-05-11 00:42

> Er du den samme John som spurgte om noget skatteregler om fraflytning
> for to måneder siden? I så fald fik du ret gode og fyldestgørende svar fra
> undertegnede? (søg i google-groups, så vil du finde dem).

Ja, men der drejede det sig om en bonus, som endte med at blive beskattet
med 35% uden nogen form for fradrag...så dermed en tilbagemelding

Nu drejer det sig så om en årsopgørelse. Vender tilbage med et svar.