isolering: limning af liggeunderlag fra Jy~
Fra : JensK

Dato : 23-05-11 17:25

Kære alle
Nu er jeg snart færdig med at sætte de lodrette lister op i for- og
agterkahyt. Det lyder nemt og billigt med liggenderlag fra Jysk, men
hvad limer man det op med? Limen skal ikke være vandbaseret og Casco
S9 binder ikke til polyethen/polyethylen, som liggeunderlag er lavet
af.
Er der nogle gode erfaringer?
Hilsen
Jens

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 24-05-11 00:32

Du skal prøve Cascoflex. Den kan købes i mange byggemarkeder og hos
din gulvbutik. Smøres på med en tandspartel og skal tørre indtil
overfladen "napper". Den bruges normalt til tæpper og vinylbelægning.

Hilsen

Ole Jeppesen
Larsen 28 "Søfie"
Hejlsminde

Fra : HH

Dato : 24-05-11 03:20

Min erfaring med oplimning af inderbeklædning med vandbaseret lim
(Rilacol) som sikkert svarer til Cascoflex var ikke gode. Alt for
svært at arbejde med, hvis for hurtig så klæber det ikke og hvis for
langsom kan man ikke flytte rundt med det limede.
Brug i stedet Sikaflex, Tec7 eller lignende, bredes ud med en fin
tandspartel, indeholder ikke vand og holder evigt.
Hans-Henrik

Fra : blueocean

Dato : 24-05-11 06:17

On 24 Maj, 11:20, HH <hhm...@gmail.com> wrote:
> [...]
> Brug i stedet Sikaflex, Tec7 eller lignende, bredes ud med en fin
> tandspartel, indeholder ikke vand og holder evigt.

Men er så tilgængæld ikke til at flå
ned ...........................hvis det bliver nødvendigt.

Gert

Fra : Lars Kristensen

Dato : 30-05-11 06:23

On 24-05-2011 14:16, blueocean wrote:

> Men er så tilgængæld ikke til at flå
> ned ...........................hvis det bliver nødvendigt.

En løsning kunne være at man i stedet for at lime liggeunderlaget til
glasfiberen i stedet limede den til listerne. Evt. kan det måske være
nok kun at lime underlaget til den øverste og nederste liste. Derved kan
man tage liggeunderlag og lister ned hvis man på et tidspunkt får behov
for det - f.eks. når liggeunderlaget begynder at smuldre.

- Lars

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-05-11 11:52

Skal inderbeklædningen ned igen, så behøver man kun at vente nogle år
for limen slipper og der er kommet fugt til limfladene når man bruger
vandopløselig lim.
Skal man have noget blivende er kontaktlim baseret på Acetone, Heptan
og Metyletyketon, f.eks. af fabrikatet Bostik er at anbefale.
Ulempen er at man helst skal være to til påsætningen af
inderklædningen og meget nøjeregnende for der er ingen fortrydelse.
Limen hæfter hårdt med det samme.

Mvh/Harding

Fra : JensK

Dato : 24-05-11 17:20

Tak for gode svar.
Sicaflex løsner vel ikke pga fugt.
Kan Bostik 31 lime polyethylen (liggeunderlag)?
Hilsen
Jens

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 26-05-11 09:39

Jeg skal lime en hylde (som ikke skal holde andet end søkort) op under
ruffet, og har også tænkt at anvende Tec7, fordi det kan trækkes ned igen,
hvis hylden skal af engang i fremtiden.
Men limer Tec7 stærkt nok? Det kan sikkert holde skum på en lodret flade,
men hvad med en hylde af 3 mm. finer, der hænger fra en vandret
glasfiber-flade?

--
Mads Bo Falk
S/Y Sindbad, Pd26

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-05-11 04:48

Hej Mads,

Her er data for TEC7:

http://tec7.dk/produkt-sortiment/produkter/tec-7.aspx

så kan du prøve at sammenligne med andre produkters datablad.

TEC7 er en fremragende lim, måske skulle du prøve den nye XTack7 der
omtales i venstre side af linket.

Mvh/Harding