Elektroniske søkort
Fra : Michael Pedersen

Dato : 23-05-11 12:09

Hej Gruppe

Jeg har været glad for det levende søkort, både til Danmark og svenske
farvande. I år planlægger vi Norge, Sørlandet, som destination. Her
findes DLSK ikke.

Jeg overvejer nu hvordan vi kan få et elektronisk søkort der kan
bruges til pc, som man kan printe ud til brug for sejlladsen, og som
også kan bruges i en søkortplotter når vi anskaffer sådan en.

Er der nogen erfaringer med dette?

VH

Michael Pedersen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-05-11 13:13

Ja da, de findes og sælges fra Statens Kartverk i Norge.

Prøv evt. supportdlsk@sejlsport.dk og spørg DS om de sælger kortene.

Alternativet er at bruge BSB kort.
For visning brug OpenCpn, det er et virkeligt godt og gratis
navigationsprogram.
Søg tilbage i dk.fritid.sejlads der er megen læsning både om
programmer og kort.

Men husk, udprintede kort og elektroniske kort, som anvendes for det
meste til lystsejlere, der ikke er godkendte, kun er sekundære
hjælpemidler, kun autoriserede kort er hjælpemidlet der danner
grundlag for navigation, og ansvaret for navigationen lægger alene på
navigatørens skuldre.
Stenene som man kan støde på ligger nødvendigvis ikke der hvor kortene
viser det. Er der en betegnelse "R" ubenævnt, altså uden
dybdeangivelse, betyder det sten i flertal. Disse områder skal man
ikke sejle ind i.

De norske DLS kort er i lighed med de danske og svenske de bedste
søkort der findes. De er langt bedre end BSB kortene og de kort der
findes til plottere. Dog findes der gode kort på de nyeste plottere
der nærmer sig DLS kortene.

Mvh/Harding

Fra : Cupido

Dato : 24-05-11 16:57

Brug evt dette program
Kanon brugervenlighed

Chart Navigator Light
http://www.nv-verlag.de/

Du får også papirkort med i handlen
Jeg personelig kan bedre lide at bruge dette program frem for DLS

Cupido
Struer

Fra : HKN

Dato : 24-05-11 19:40

"Cupido" skrev i meddelelsen

[...]

Som Harding hentyder, så er NV's kort ikke de bedste. Jeg har tidligere
brugt disse - både papir og PC - og de var mildest talt nærmest livsfarlige
at sejle efter - ihvertfald på den svenske østkyst.

Mvh
Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-05-11 11:42

Der har tidligerte været en fyldig omtale af nv-verlag kortene. Prøv
at se:

https://groups.google.com/group/dk.fritid.sejlads/browse_frm/thread/3ae91b76b5578fc/45b163b267e265f0?hl=da&lnk=gst&q=nv-verlag#45b163b267e265f0

Problemet er altid, har man ikke sammenligning, så synes man at det
produkt, som man har foran sig er perfekt; men sådan er virkeligheden
ikke.

Mvh/Harding

Fra : Michael Pedersen

Dato : 24-05-11 13:44

On 24 Maj, 20:39, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
> "Cupido"  skrev i meddelelsennews:4ddbd550$0$36580$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Brug evt dette program
> Kanon brugervenlighed
>
> Chart Navigator Lighthttp://www.nv-verlag.de/
>
> Du f r ogs papirkort med i handlen
> Jeg personelig kan bedre lide at bruge dette program frem for DLS
>
> Cupido
> Struer
>
> Som Harding hentyder, s er NV's kort ikke de bedste. Jeg har tidligere
> brugt disse - b de papir og PC - og de var mildest talt n rmest livsfarlige
> at sejle efter - ihvertfald p den svenske stkyst.

> [...]

Det jeg har været glad for ved Det levende søkort, er mulighed for at
sende waypoints til GPSén. Vores måde at sejle på har været at lægge
ruten ind i DLSK, og herefter sende den til vores GPS. I cockpittet
har vi så haft ruten i vores GPS og papirsøkort til at følge med i.
Vi vil egentlig gerne fortsætte med denne metode. Dvs at vi skal have
et elektronisk søkort der kan:
1. Bruges på en pc
2. Kan sende data til vores GPS (Furono)
3. Kan printe den strækning vi ønsker at sejle.
4.Og som kan bruges i en plotter når vi anskaffer sådan en

C-map kan bruges i programmet Open CPN og bruges i visse kortplottere.
Jeg ved ikke om der kan printes derfra. Men jeg mener der kan sendes
data til GPS
Bluechart bruges af Garmin, og den nyeste version har automatisk
ruteberegner. Jeg har andre Garmin produkter og er glad for deres
brugervenlighed. Der er et lille program der kan bruges til at afvikle
kortene på PC, og det arbejde man har lavet der kan overføres til
kortplotter. Den funktion tænker jeg er god at have. Men jeg ved ikke
om det under afvikling på pc også kan overføre data til GPS, og jeg
ved ikke om der kan printes.
HAr nogen I gruppen kendskab til dette vedr. printning og overførsel
til GPS?

Chart Navigator Light brugte vi på Gøtakanalen for et par år siden.
Det var jeg ikke så imponeret af. Men det opfyldte vores behov på det
tidspunkt.

At pålidligheden i de elektroniske søkort kan være problematisk kommer
noget bag på mig, og vil gerne høre til om der er specifikke mærker
der skal være særlig opmærksomhed på.?

Venlig hilsen

Michael Pedersen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-05-11 03:48

Prøv om du kan købe det norske DLS gennem Dansk Sejlunion.
Du kan lægge kortene ind i et DLS program f.eks. det danske, Derved
sparer du plads til programmet x 3 og kan nøjes med ét styreprogram.

Alle kort som lægges ind i OpenCpn kan printes ud ved at trykke på
printknappen øverst i værktøjslinien.
Det er tillige muligt at importer og eksportere ruter i OpenCpn.

Jeg har skrevet en artikel om elektroniske kort i B-31 Bladet se:

http://cid-385b351f0fa74290.office.live.com/view.aspx/B-31%20Bladet%20arkiv/B-31%20Bladet%20nr.%201%5EJ%202011.doc

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-11 09:18

> [...]

>printknappen øverst i værktøjslinien.
>Det er tillige muligt at importere og eksportere ruter i OpenCpn.

.... snip...

Hvis man har lyst til at deltage i et Open Source projekt - hvor målet er at
lave et fuldt komplet gratis søkort, kan man deltage hos www.openseamap.org

Det er baseret på www.openstreetmap.org - hvor man efterhånden har fået
ganske mange stier og veje på.

Man skal downloade et program der hedder JOSM - oprette en konto - og her
kan man så oploade sine waypoints, som man synes man vil dele.

God fornøjelse ...

Mvh
Allan