Oliefilter
Fra : Skipper

Dato : 23-05-11 16:09

Er der nogen der har et godt råd til hvilket oliefilter man skal købe
som alternativ til VOLVO's dyre filtre.

Jeg har en Volvo 2030 (30 hk)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-05-11 12:51

Den historie har været oppe flere gange bl.a. her:

https://groups.google.com/group/dk.fritid.sejlads/browse_frm/thread/d48b7bbbabda9789?hl=da#

Brug nyhedsgruppen som søgemaskine, næsten alle den slags emner kommer
op med mellemrum.

Mvh/Harding

Fra : Skipper

Dato : 23-05-11 20:27

Den 23-05-2011 20:50, Harding E. Larsen skrev:
> [...]
>
> Brug nyhedsgruppen som søgemaskine, næsten alle den slags emner kommer

Tjaeee - tak for linket, men det fortæller desværre ikke noget om hvilke
filtre der kan erstatte de dyre Volvo filtre

Fra : thl

Dato : 23-05-11 14:31

On 23 Maj, 21:27, Skipper <d...@tdcadsl.dk> wrote:

> Tjaeee - tak for linket, men det fort ller desv rre ikke noget om hvilke
> filtre der kan erstatte de dyre Volvo filtre

det kan måske ses her: http://www.shipshop.dk/oliefilter_til_volvo_penta-p-27441.html

en ganske kort og simpel søgning kan gøre underværker .
mvh
Thorbjørn

Fra : Skipper

Dato : 24-05-11 05:15

Den 23-05-2011 22:30, thl skrev:

> det kan måske ses her: http://www.shipshop.dk/oliefilter_til_volvo_penta-p-27441.html
>
> en ganske kort og simpel søgning kan gøre underværker .
> mvh
> Thorbjørn

Manne tak for det

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-05-11 09:44

Måske vil en gentagelse af mit indlæg fra okt. 2010 give flere
parametre at tænke på inden man farer til en sikkert meget tilpasset
tabel.
Oliefiltres værdi er så lille en omkostning for driften af en båd, så
at prøve at spare få kroner ikke giver det store udslag, og så tilføre
et usikkerhedsmoment.
Mvh/ Harding

Her er indlægget:

Motorfabrikanterne stiller minimumskrav til deres påmonterede filtre
ud fra generelle krav til motoren i drift, under de driftsbetingelser
som vil være normale for denne drift.
Originalt eller uoriginalt - det betyder vel ikke noget?
Et oliefilter skal opfange smudspartikler fra olien og have kapacitet
til hele perioden mellem olieskiftene. (Oliefilter skiftes ved HVER
olieskift)
Et oliefilter skal have en sikkerhedsventil som åbner og giver
motoren
smøring. En stopventil skal forhindre, at olien løber ud af filteret
for at give hurtigere smøring. Filteret skal også kunne klare det
høje
olietryk uden at lække eller gå itu. Lækker oliefilteret falder
olietrykket og så kan der ske skader m.m.
Oliefiltre fremstilles med forskellige filtermaterialer og mængde for
at filteret kan opfylde kravene som motorfabrikanterne ønsker.
Filtermaterialet kan have forskellig dybde og være sammensat af
forskellige materialer, for at opnå den ønskede levetid og tæthed.
Filtermaterialet i filtrene kan typisk tilbageholde
partikelstørrelser
over 3 my, 10 my, 20 my, 30 my o.s.v.
Tæthedsgraden kan ikke se blot man adskiller filteret og ser på
filtermaterialet.
Nogle filtre indeholder filter og ventiler i selve enheden, hvorimod
andre kan skiftes i dele, så som filterelement og ventiler hver for
sig.
For samme motor kan fabrikanten med forskellige krav til driften,
anbefale forskellige typer filtre.
Ud over de mekaniske varianter m.h.t. til tilslutningsgevind
pakninger
og huller for gennemløb, laves filtrene omgså med forskelligt
husmateriale og i forskellige former.
I forbindelse med motorkonstruktioner der er beregnet til drift med
syntetiske olier alene er der opstået en helt ny måde at konstruere
filterenhederne på.
Syntetisk olie kan virke ved højere temperaturer og motordesign m.m.
kan tillige medføre at hele filterenheden med intern køling, filter,
ventiler bliver udformet meget anderledes en dagens motorer med et
enkelt fullflowfilter monteret på siden af motoren.

På markedet findes der forskellige tabeller over erstatningsfiltre.
De
kan indeholde få eller flere parametre for sammenligningen. Oftest er
det mekanisk tilslutning, pakningsplacering, filtertæthed der alene
sammenlignes, måske også filterarealets størrelse, filtermaterialet
differenstryk og absolut tryk.
Betydningen af værdierne og tolkningen kan være vanskelig for den
almindelige bruger at tolke.
Mekanikerne kan ud fra deres dagligdag have mere eller mindre
relevante eller subjektive meninger; men søger man indsigt gennem
fabrikanterne af motorerne, vil man ved salgsskranken heller ikke få
en dyberegående forklaring. Her skal man ind til design ingenørerne.
De sidder med de fornødne oplysninger om alle delene og kan begrunde
deres valg og rådgive om andre mulige filtre.
Alene at vælge filter ud fra prisen alene, vil være en meget dårlig
ide, da priskalkyler i de enkelte salgsled i de forskellige
virksomheder kan variere meget for samme vare og behøver ikke at
indikere kvaliteten af produktet.

Fra : Skipper

Dato : 24-05-11 19:42

Den 24-05-2011 17:44, Harding E. Larsen skrev:
> [...]
> ide, da priskalkyler i de enkelte salgsled i de forskellige
> virksomheder kan variere meget for samme vare og behøver ikke at

Det var super - godt indlæg - tak for det.

Fra : Per

Dato : 29-05-11 12:16

Harding E. Larsen wrote:
> [...]
> Oliefiltres værdi er så lille en omkostning for driften af en båd, så
> at prøve at spare få kroner ikke giver det store udslag, og så tilføre

Hej Harding !

Det lader til at du ved noget om stort ALT, der har med både at gøre.

Hvordan man gebærder sig i havne, motor-teknik, elektronik osv osv.

Er du "båduddannet" eller lign ?

Og nej det er ikke spydigt ment eller andet, jeg er blot nysgerrig

Mvh. Per

Fra : steffen skov

Dato : 29-05-11 13:58

O-Høj
I min optik er Harding velbevandret og uddannet i de fleste ting om vores
kære både. Hans indlæg kan virke meget akademiske og lange, men de er meget
oplysende. Jeg suger og filtrerer hans store viden til mig. Harding har et
vid og lødig svar. Der var en Claus med meget stor viden, men han var
desværre alt for god til at rave sig uklar med alt og alle, hvilket er
ærgerligt for denne gruppe.
Hilsen Steffen
---
"E`BAAD", Pd nr. 18,
Bådlauget Krogen, Århus

Fra : Lars

Dato : 29-05-11 19:35

Er vi ved at tabe tråden?????
Hilsen Lars

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-05-11 09:46

Nej det er rigtigt. Prøv at se mit indlæg til thi.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 29-05-11 13:15

Hej Per,

Der er flere bevæggrunde og baggrunde for at jeg skriver i denne
nyhedsgruppe.

Væsentligt er at jeg har en selvbygget B-31 og som formand for den
international bådklub gennem 16 år, og med ca. 3000 byggede både på
verdensplan af typen B-31, i en klub der er en specialklub under Dansk
Sejlunion, forenet med det at båden er en selvbyggerbåd, og baseret på
en dyb interesse for både, er den væsentlige baggrund for interessen.
Min opgave er at være sammenholdende, køre hjemmesiderne, stå for
tekniske spørgsmål m.m. fremstilling af B-31 Bladet, og kontakt til
medlemmerne.

Jeg startede med at sejle da jeg var 12 år og interessen har ikke
mindsket gennem årene.

Desuden har jeg en meget bred uddannelse såvel praktisk som akademisk
og har genne årene haft mulighed for arbejde med utroligt mange,
forskellig-artede og spændende projekter i stort set alle tekniske
dicipliner, i verdensomspændende projekter og som har givet mig den
baggrund, jeg synes at det er en pligt at give videre til dem der
ønsker det.

Min baggrund ligger i luftfart, teknisk vedligeholdelse, og den
systematik og grundighed der præger dette område, det giver nok de
involverede en meget dyb og alsidig forståelse for at alt skal
fungere, kontrolleret og på alle måder fungerende efter hensigten
inden en afgang. Sporbarhed i alle led er et ufravigeligt krav.
Et fly er bare en meget tæt formation af komponenter, dækkende de
fleste tekniske aspekter og dicipliner.

Jeg har været projektleder på bygning af vedligeholdelsesbaser for en
del luftfartsselskaber, og rådgiver for en del arkitekt- og
ingeniørfirmaer der deltog i dette og beslægtede udviklingsarbejder.
I en årrække har jeg været koordinerende for tekniske piloters- og
ingeniøres faste mødefora, det giver en god indsigt i de mange
aspekter i fly (der på mange måder ligner skibe i deres
vedligeholdelsesmønster og standarder).

Væsentligt er også at jeg altid har haft en stor lyst til selv at
udvikle og fremstille.
Det skaber behovet for at fordybe sig i konstruktionsdetaljer. Et
område der er mit oprindelige udgangspunkt som både elektronisk- og
mekanisk ingeniørdesigner.

"Båduddannelse" som du nævner, er da noget som bl.a.
Beredskabsstyrelsen arrangerer for dem der finder interesse i det)

Når jeg skriver her i gruppen, er det alene for at give min viden
videre.
For at komme rundt om emnet må der bruges en del ord.
Ikke alle er indstillet på dette og kan så bare vælge det fra. Det er
jo op til hver enkelte. Det er en privat sag, som ikke behøves at
blive udstillet.

Jeg håber du har fået tilfredsstillet lidt af din nysgerrighed.
Verden er dejlig og mangfoldig at leve i!

Mvh/Harding

Fra : Per

Dato : 29-05-11 20:33

Harding E. Larsen wrote:
> [...]
> blive udstillet.
>
> Jeg håber du har fået tilfredsstillet lidt af din nysgerrighed.
> Verden er dejlig og mangfoldig at leve i!

Det må jeg nok sige - respekt.

Og tak for svar

Mvh. Per