Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sigma SD1 - selvmål?
Fra : Hans Kruse

Dato : 20-05-11 11:22

http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/sigma_sd1___ready_for_prime_time.shtml

For

mig at se et gigantisk selvmål og formentlig det sidste vi ser til
Foveon sensorer.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 20-05-11 13:52

Hans Kruse wrote:
> [...]
>

> For
> mig at se et gigantisk selvmål og formentlig det sidste vi ser til

Er meget spændt på at se billeder taget med kameraet. Men prisen virker
nok som en begrænsning - næsten som de ikke vil sælge kameraet.

Jørn

---
Photogadget.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-05-11 17:59

On 2011-05-20 14:52:20 +0200, Jørn Hundebøll <spamnews5@dblue.dk> said:

For
mig

> Er meget spændt på at se billeder taget med kameraet. Men prisen virker
> nok som en begrænsning - næsten som de ikke vil sælge kameraet.

Det bliver interessant at se testbilleder, men den reelle opløsning på
30MP som Reichmann skriver om lyder meget meget optimistisk. Mit bud at
den vil have en opløsning svarende til 20MP fra et Bayer sensor full
frame kamera. Altså ca. det samme som 5D mkII og1Ds mkIII og lavere end
Nikon D3X. Prisen for SD1 pris er sikkert baseret på at det er meget
dyrt at lave en Foveon sensor med så høj opløsning. Men i løbet i det
næste år bliver der med stor sansynlighed frigivet full frame kameraer
med en opløsning på mindst 30MP eller mere og så er SD1 igen kørt
håbløst bagud uanset pris.

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-05-11 18:23

On 2011-05-20 14:52:20 +0200, Jørn Hundebøll <spamnews5@dblue.dk> said:

For
mig

> Er meget spændt på at se billeder taget med kameraet. Men prisen virker
> nok som en begrænsning - næsten som de ikke vil sælge kameraet.

Der kan hentes billeder her http://www.sigma-sd.com/SD1/sample-photo/index.html

Jeg har kigget på nogen af dem og kan faktisk ikke se en bedre
opløsning of skarphed i 100% view end fra f.eks. min gamle Canon 5D.
Efter min vurdering vil f.eks. en 5D mkII være bedre i billedkvalitet.
Jeg må dog sige at skyggerne er meget rene på SD1'eren og noget som 5D
mkII ikke kan siges at have helt så godt. Men det er også sigende at
alle eksempel billederne er taget på lave ISO værdier. Jeg kan ikke se
andet end at dette kamera er et kæmpeflop og ikke vil blive solgt i
nogen betydende grad. Havde det været full frame og samme pixeltæthed
så ville det have været 33,75MP og så ville det have været en
sensation. På full frame ville en Bayer sensor formentlig skulle have
over 50MP for at give tilsvarende opløsning og skarphed.

Fra : ;o)-max-

Dato : 20-05-11 20:01

On 20-05-2011 17:21, Hans Kruse wrote:
> [...]
>

> For
> mig at se et gigantisk selvmål og formentlig det sidste vi ser til

LOL - det er det samme firma der laver en 200-500/2,8
grænsen mellem gal og genial er svær at placere, men
herligt der er nogen der tør.

Kameraet vil givetvis ikke appellere til de mange,
det er næsten ligså un cool at rende rundt med et
kamera der hedder Sigma som et der hedder Sony.

Når det er sagt så er et kamera uden anti-aliasing
filter altid interessant. Og fra hvad jeg har set
af billeder på nettet så leverer Foveon sensoren
altså et meget unikt og nærværende resultat, så måske
handler det ikke om at sælge en masse kameraer, men
mere om at vise hvad sensoren kan levere. Ku man
forestille sig den fandt vej som MF til Phase One.

Da Sigma dukkede op med Foveon sensoren i sin tid,
var jeg ikke i tvivl om at den ville blive adopteret
af andre, hah godt man ikke skal leve af forudsigelser,
men muligheden er der altså stadig, men jorden går under
i morgen, så uhmm..
-max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-05-11 21:49

On 2011-05-20 21:01:11 +0200, "-max-" <smileymaxphoto@gmail.com> said:

> [...]
> af andre, hah godt man ikke skal leve af forudsigelser,
> men muligheden er der altså stadig, men jorden går under

Ja vi får se, men jeg forudser at at Foveon er slut nu ihvertfald i den
form som Sigma har givet det. Nikon har udtaget patenter på trefarve
teknologi per pixel, men har ikke brugt det endnu. Det indikerer for
mig at pris/ydelses froholdet rent teknisk ikke kan realiseres. Men
måske en gang i fremtiden. Måske er det bare nemmere at lave flere
pixels efter Bayer metoden. Denne metode har omkring en 60-70% af den
opløsning, som det ville have med en perfekt 3 farve pixel teknologi og
de seneste RAW convertere har perfektioneret det. Men når nu det
tilsyneladende er endda meget dyrt at lave bare en Foveon APS-C sensor
så kommer vi ikke til at se en full frame MF sensor med den teknologi
lige foreløbig.

Fra : ;o)-max-

Dato : 20-05-11 23:12

On 21-05-2011 03:48, Hans Kruse wrote:

> [...]
> endda meget dyrt at lave bare en Foveon APS-C sensor så kommer vi ikke
> til at se en full frame MF sensor med den teknologi lige foreløbig.

Man må vel ff gå ud fra at kostprisen falder i takt
med mængden.

Man kan undre sig over at Dxo ikke har nogle kameraer
med Foveon sensoren i deres sammenligning, de kan næsten
ikke tillade sig ikke at tage SD1 med.

Jeg forudser den ryger ind på førstepladsen. Den slår
både FF og MF på alle områder undtaget ved høje iso..

Jeg syns prisen indikerer at Sigma har tillid til at SD1
kan levere en billedkvalitet der overgår alt hvad vi har
været vandt til.

Og så er incitamentet der vel for at Nikon og de andre
følger med over i rgb sensor teknologien. Ellers er det
svært at se hvordan de skal overgå deres D3 serie, Bayer
sensorens tid er ved at være ovre i high end kameraer.

Nikon D4 med rgb sensor ved de Olympiske lege 2012...
-max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-05-11 00:32

On 2011-05-21 00:12:26 +0200, "-max-" <smileymaxphoto@gmail.com> said:

> [...]
> sensorens tid er ved at være ovre i high end kameraer.
>
> Nikon D4 med rgb sensor ved de Olympiske lege 2012...

På hvilke parametre mener du SD1 skulle slå alle andre?

Nikons D3 serie kan overgås på DR og støj og det har D7000 allerede
vist ved lave ISO værdier.

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-05-11 17:55

On 2011-05-20 12:21:35 +0200, Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> said:

> [...]

mig

> at se et gigantisk selvmål og formentlig det sidste vi ser til Foveon sensorer.

Her er et preview men uden billeder
http://www.dpreview.com/previews/sigmasd1/ og man kan også se at Sigma
har annonceret kit-versioner til at noget lavere pris.

Når dpreview siger at denne sensor har potentialet til at opløsning som
en 30MP Bayer sensor, så stemmer det ikke så godt med deres egne
målinger, som giver Bayer sensorer at de ligger på omkring 60% af
teoretisk opløsning. Den teoretiske opløsning vil aldrig kunne opnås,
da der ikke findes objektiver der er gode nok til det. Men hvis vi
alligevel accepterer at Foveon sensor skulle kunne opnå denne
teoretiske opløsning så giver det 25MP og vel at mærke en crop sensor.
Når man ser på DxO måliger så ser man at de bedste crop sensorer i form
af D7000 ift. D3s har ca. samme opløsning. Dvs. at en full frame sensor
med det bedste glas og med 75% pixelantal ift. en crop sensor giver
samme opløsning. Læg mærke til 'det bedst mulige glas'. Hos Canon er
forholdet endda en smule dårligere da Canon 5D (mkI) på 12,8MP har ca.
samme opløsning som en 7D på det bedste glas. På standard zoom
objektiver i den bedste kvalitet ligger full frame noget over i
opløsning med samme kamerahuse. Dvs. at en full frame sensor af Bayer
type med 75% af de 25MP vil have en opløsning der svarer til 15MP
Fovenon sensoren. Det er så 18,75MP. Så for mig ser det ud til at
ambitionerne om at kunne sammenligne denne SD1 med MF, f.eks. en Pentax
645D er endda temmelig langt fra målet.

En anden ting er så at man med SD1 er bundet til Sigma's
objektivprogram. Der er gode objektiver imellem men også mange ikke
gode og nogle endda ringe. Hvis man nu skulle udstyres med et sæt
standard zoom objektiver som f.eks. 24-70 f/2.8 og 70-200 f/2.8, så ser
man at Sigma's versioner er endda temmelig substandard ift. Canons
tilsvarende. Og naturligvis også Nikon's standard zoomobjektiver. Det
kan selvfølgelig tænkes at Sigma er på vej med bedre optikker, men jeg
kan ikke se andet end det er virkelig op ad bakke med at sælge SD1 ift.
Canon's og Nikon's full frame huse og optik for ikke at tale om Pentax
645D!

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-05-11 09:15

On 2011-05-20 12:21:35 +0200, Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> said:

> [...]

mig

> at se et gigantisk selvmål og formentlig det sidste vi ser til Foveon sensorer.

Historien fortsætter
http://www.luminous-landscape.com/essays/rationalizing_the_irrational.shtml

Interessant

analyse, men jeg tror ikke Reichmann's forslag vil virke. Sigma skulle
erkende deres fejl (!) og prissætte kameraet så det passer med markedet
og det er snarere et sted mellem en Canon 7D og en 5D mkII.