MS Windows
briani 27239
NAS og Windows 7
Fra : Abricosicus

Dato : 20-05-11 12:22

Hej !

Jeg har et lille hjemmenetværk med en NAS.
Pc'er med XP kan uden problemer tilgå NAS'en og bruge den som netværksdrev.

Med der er problemer med en pc med Windows 7.
Den kan godt se, at NAS'en i arbejdsgruppen, men der kommer
fejlmeddelelser, hvis jeg forsøger at oprette et netværksdrev.

Der er ingen problemer, hvis jeg kontakter NAS'en med et FTP-program.

Hvad er der galt ?

Med venlig hilsen

Abricosicus

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 20-05-11 12:41

On Fri, 20 May 2011 13:22:06 +0200, Abricosicus
<abricosicus@hotmail.com> wrote:

>Med der er problemer med en pc med Windows 7.
>Den kan godt se, at NAS'en i arbejdsgruppen, men der kommer
>fejlmeddelelser, hvis jeg forsøger at oprette et netværksdrev.
Og disse fejlmeddelelser fortæller hvad ?

>Der er ingen problemer, hvis jeg kontakter NAS'en med et FTP-program.
>
>Hvad er der galt ?
Nok noget med rettigheder, men svært at gætte når du ikke oplyser
fejlmeddelelserne.

/Hans

Fra : Abricosicus

Dato : 20-05-11 13:21

Den 20-05-2011 13:40, Hans Kjaergaard skrev:

> Og disse fejlmeddelelser fortæller hvad ?

> Nok noget med rettigheder, men svært at gætte når du ikke oplyser
> fejlmeddelelserne.
>

> /Hans

Hej igen !

Her er fejlmeddelelserne:

NAS er ikke tilgængelig. Du har muligvis ikke tilladelse....bla.bla.

Netværksfejl 1208

Eller:

Der opstod fejl i et RPC

mvh

Abricosicus

Fra : Cykelsmeden

Dato : 20-05-11 15:13

Den 20-05-2011 13:22, Abricosicus skrev:
> [...]
> fejlmeddelelser, hvis jeg forsøger at oprette et netværksdrev.
>
> Der er ingen problemer, hvis jeg kontakter NAS'en med et FTP-program.

hvis du gemmer efterfølgende i en tekstfil ved navn eks. w7-nas.reg, og
højreklikker på filen og vælger flet, vil jeg tro det virker ved efter
genstart af w7 maskinen:
---
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Lsa]
"LmCompatibilityLevel"=dword:00000002
---

//finn

Fra : Abricosicus

Dato : 20-05-11 16:57

Den 20-05-2011 16:12, Cykelsmeden skrev:

> [...]
> ---
> Windows Registry Editor Version 5.00
>
> [HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Lsa]

Hej !

Tak for forslaget.

Men det duede ikke.
Jeg har været inde i reg-basen og set, at nøglen er der med den rigtige
værdi.

Pc'en med WIN7 kan godt finde og bruge diske på andre pc'er i netværket
som netværksdrev.

Og for det ikke skal være løgn, så har jeg prøvet at sætte en anden NAS
på netværket.
Og så fungerer det !

Den problematiske NAS er formateret som FAT32.
Men det skulle vel ikke have betydning ??

mvh

Abricosicus

Fra : Cykelsmeden

Dato : 20-05-11 17:26

Den 20-05-2011 17:57, Abricosicus skrev:
> [...]
> Og så fungerer det !
>
> Den problematiske NAS er formateret som FAT32.
> Men det skulle vel ikke have betydning ??

Nej, men det plejer at være fordi w7- pr default kører en nyere protokol
(3 eller 4), og det er først blevet almindeligt i SaMBa på nyere NAS.

Nu er det længe siden, men jeg mener at huske noget om at både maskine
og bruger skal godkendes i NAS, lidt afh. af versioner.
en anden ting som kan drille, er at der på w7 er forskel på en workgroup
og "et hjemmenetværk", men her er jeg endnu ikke 100% up2date
men et hjemmenetværk er ikke automatisk en del af en workgroup med samme
navn.

//finn

Fra : Abricosicus

Dato : 20-05-11 19:29

Den 20-05-2011 18:26, Cykelsmeden skrev:

> [...]
> og "et hjemmenetværk", men her er jeg endnu ikke 100% up2date
> men et hjemmenetværk er ikke automatisk en del af en workgroup med samme

Sorry !

Den kommer stadig med '1208'. Også selvom reg-baseværdien er 1.

Da netværket er en blanding af XP og WIN7 bruger jeg ikke hjemmenetværk.
Det kører som en 'workgroup' med et unikt navn.

mvh

Abricosicus

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 20-05-11 19:46

On Fri, 20 May 2011 20:29:06 +0200, Abricosicus
<abricosicus@hotmail.com> wrote:

>Da netværket er en blanding af XP og WIN7 bruger jeg ikke hjemmenetværk.
>Det kører som en 'workgroup' med et unikt navn.
Og W7 er sat op til workgroup med passende rettigheder og for de
rigtige brugere/grupper ?

/Hans

Fra : Cykelsmeden

Dato : 20-05-11 20:25

Den 20-05-2011 20:29, Abricosicus skrev:
> Den kommer stadig med '1208'. Også selvom reg-baseværdien er 1.
>
> Da netværket er en blanding af XP og WIN7 bruger jeg ikke hjemmenetværk.
> Det kører som en 'workgroup' med et unikt navn.

Hvad sker hvis du fra startlinien skriver
//<NASip>/share?

eller hvis du mapper sharet til et bogstav?

//finn

Fra : Cykelsmeden

Dato : 20-05-11 20:29

Den 20-05-2011 21:24, Cykelsmeden skrev:
> Hvad sker hvis du fra startlinien skriver
> //<NASip>/share?
>
> eller hvis du mapper sharet til et bogstav?
og er gælder problemet både public og private shares?

Fra : Cykelsmeden

Dato : 20-05-11 20:36

Den 20-05-2011 21:24, Cykelsmeden skrev:
> Det kører som en 'workgroup' med et unikt navn

og er win7brugeren en ny bruger - og er han oprettet på NASen?

har du adgang til at kigge/pille i samba.conf?

//finn

- undskyld jeg ikke er så skarp mere, men det er over 5 år siden nu, jeg
rodede med samba

Fra : Cykelsmeden

Dato : 20-05-11 21:04

Den 20-05-2011 20:29, Abricosicus skrev:
> Da netværket er en blanding af XP og WIN7 bruger jeg ikke hjemmenetværk.
> Det kører som en 'workgroup' med et unikt navn.
Det er heller ikke uinteressant om det er w7/64 (64 kan svjv have
problemer med lanman)
Det er heller ikke uinteressant om det er W7 home - (nøglen
LmCompatibilityLevel =1 burde dog virke)

//finn

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 20-05-11 19:54

On Fri, 20 May 2011 18:26:00 +0200, Cykelsmeden <afsender@not2old.dk>
wrote:

> [...]
Uden betydning.

>Nu er det længe siden, men jeg mener at huske noget om at både maskine
>og bruger skal godkendes i NAS, lidt afh. af versioner.
Afh. om NASens samba emulerer domain controller, noget de færeste
normale brugere benytter, så det kan nok udelukkes, så enten "All
users"/gæstekontoen eller på NASen oprettede brugere får adgang til
NASen, alt efter hvorledes NASen er sat op.

/Hans

Fra : Cykelsmeden

Dato : 20-05-11 18:08

Den 20-05-2011 17:57, Abricosicus skrev:
> [HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Lsa]
> "LmCompatibilityLevel"=dword:00000002

Jeg bliver lige i tvivl, prøv lige at sætte den til 1 - og reboot!
Så forsøger den slet ikke med LM2 protokollen.

//finn

Fra : Snuden

Dato : 20-05-11 22:20

Abricosicus <abricosicus@hotmail.com> wrote in news:4dd68fe6$0$56778
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Hej !
>
> Tak for forslaget.
>
> Men det duede ikke.

Du mangler formentlig at nedgradere krypteringen: Start => gpedit.msc =>
Computerkonfiguration => Windows-indstillinger => Sikkerhedsindstillinger
=> Lokale politikker => Sikkerhedsindstillinger => Netværkssikkerhed:
Minimum sessionssikkerhed for NTLM SSP-baserede servere (inkl sikker RPC).
Dobbeltklik på den, fjern begge flueben hvis de er sat. Genstart PC'en.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 21-05-11 08:39

Den 20-05-2011 23:20, Snuden skrev:

> [...]
> Dobbeltklik på den, fjern begge flueben hvis de er sat. Genstart PC'en.

Jeg tror faktisk den holder. Jeg var af den opfattelse at det netop var
den nøgle som blev sat i nævnte registry, da jeg har løst problemet før
ved den ændring! (Vista)

//finn

Fra : Abricosicus

Dato : 21-05-11 08:45

Den 21-05-2011 09:38, Cykelsmeden skrev:

> Jeg tror faktisk den holder. Jeg var af den opfattelse at det netop var
> den nøgle som blev sat i nævnte registry, da jeg har løst problemet før
> ved den ændring! (Vista)
>
> //finn

Hej !

Det duer desværre ikke.

Det er en WIN7 Home Premium, og den har ikke en gpedit.msc.

mvh

Abricosicus

Fra : Cykelsmeden

Dato : 21-05-11 12:01

Den 21-05-2011 09:45, Abricosicus skrev:
> Hej !
>
> Det duer desværre ikke.
>
> Det er en WIN7 Home Premium, og den har ikke en gpedit.msc.
Så er vi jo bare nødt til at finde de korrekte registryværdier

Der er en værdi jeg aldrig har fundet betydningen af:
LmCompatibilityLevel =1 i samme LSAhive som LmCompability = 1

//finn

Fra : Cykelsmeden

Dato : 21-05-11 12:07

Den 21-05-2011 13:00, Cykelsmeden skrev:
> Der er en værdi jeg aldrig har fundet betydningen af:
> LmCompatibilityLevel =1 i samme LSAhive som LmCompability = 1

Jeg fik ikke svar på om du har adgang til samba.conf på NASen?
er der er entry
NTLM Auth ? og er det 0 eller 1 ?

//finn

Fra : Abricosicus

Dato : 21-05-11 14:15

Den 21-05-2011 13:06, Cykelsmeden skrev:

> Jeg fik ikke svar på om du har adgang til samba.conf på NASen?
> er der er entry
> NTLM Auth ? og er det 0 eller 1 ?
>
> //finn

Hej !

Dit forrige indlæg fatter jeg ikke meningen med.

Jeg har ikke direkte adgangsmulighed til nogle opsætningsfiler på NAS'en.

Opsætningen foregår via et web-baseret interface.
Her er der bl.a. mulighed for FTP- og SAMBA-opsætning.
Jeg har kun været inde i FTP-opsætningen for at oprette en test-konto,
som XP-maskinerne fint kan logge sig ind på.

Abricosicus

Fra : Cykelsmeden

Dato : 21-05-11 14:44

Den 21-05-2011 15:15, Abricosicus skrev:
> [...]
> Jeg har kun været inde i FTP-opsætningen for at oprette en test-konto,
> som XP-maskinerne fint kan logge sig ind på.
ok, det var bare for at fastsætte hvilke muligheder. Det er sådan at
SaMBa opsætningen er beskrevet i en .conf-fil, som man i et åbent
system, selv kan rette i.
Hvad hedder NASen?

Jeg fik sat en forkert værdi i den første reg-fil det skulle kun være
LmCompability, men i visse tilfælde skal der åbenbart være begge værdier:
---
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Lsa]
"LmCompatibilityLevel"=dword:00000001

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Lsa]
"LmCompatibility"=dword:00000001
---
husk reboot efter ændring
//finn

Fra : Abricosicus

Dato : 21-05-11 16:56

Den 21-05-2011 15:43, Cykelsmeden skrev:

> [...]
> "LmCompatibilityLevel"=dword:00000001
>
> [HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Lsa]

Hej !

Den gik heller ikke.

NAS'en er vist nærmest en NoName fra Thansen.
Lettere bedaget, for disken er ATA.

Men jeg synes vi skal tage en time-out i problemløsningen.

Jeg vil prøve at invitere én med en bærbar WIN7 og se, om den reagerer
anderledes.

Indtil videre bruger jeg så NetDrive, og det fungerer fint.

mvh

Abricosicus