krydderier og urter
Fra : ;o)-max-

Dato : 20-05-11 04:35

Nogen der ved hvordan det er med at bringe
krydderier/urter friske/tørrede, med hjem
fra ferie. Hva med frugt og planter..
Jeg blir altid stoppet i tolden, så der er
ingen grund til at putte noget i kufferten
jeg alligevel ikke får lov at beholde.
-max-

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 20-05-11 04:52

Den 20-05-2011 05:35, -max- skrev:
> [...]
> fra ferie. Hva med frugt og planter..
> Jeg blir altid stoppet i tolden, så der er
> ingen grund til at putte noget i kufferten

jeg har sådan en vakuum pakker den fylder noget men den vejer ikke mere
ind 800 til 1200 gr - hvis du ligger dine krydderier i poser pakker og
svejser dem så kan jeg ikke se der skulle blive et problem .. jeg har
haft en del godt nok tørret og noget marineret med hjem fra Nepal - det
gik sgu fint

--
Mv.
Bo M Mogensen

Fra : ;o)-max-

Dato : 20-05-11 20:33

On 20-05-2011 10:52, Bo M Mogensen wrote:

> [...]
> svejser dem så kan jeg ikke se der skulle blive et problem .. jeg har
> haft en del godt nok tørret og noget marineret med hjem fra Nepal - det

Nej jeg går ikke ud og køber en vakuum maskine, de har
een i den lokale Makro, men den ser ud til at veje et
halvt ton. Heh krydderier fra Nepal.
-max-

Fra : Aksel

Dato : 20-05-11 12:35

"-max-" <smileymaxphoto@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fra ferie. Hva med frugt og planter..
> Jeg blir altid stoppet i tolden, så der er
> ingen grund til at putte noget i kufferten

Egentlig mærkeligt. Jeg samler alle slags interessante planter med hjem,
når vi er i udlandet. Er aldrig blevet stoppet i tolden desangående.
Jeg tror, at muligheden for at indføre plantesygdomme og skadedyr er
betydeligt større med den omsagssgribende kommercielle import fra
middelhavslandene og Afrika m. v.
Det er dejligt at arbejde med fremmede, mere eller mindre eksotiske planter
til at stimulere lysten og interessen for hortikultur.
Mvh
Aksel

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 20-05-11 17:30

Den 20-05-2011 13:34, Aksel skrev:
> [...]
> Det er dejligt at arbejde med fremmede, mere eller mindre eksotiske planter
> til at stimulere lysten og interessen for hortikultur.

jamen jeg har da aldrig hørt om det ligefrem skulle være forbudt ?
at tager nogen friske krydder urter med sig hjem ?
vi kan da prøve at spørge i Jura

xpost : dk.kultur.mad+drikke,dk.videnskab.jura

--
Mv.
Bo M Mogensen

Fra : Kasper Demant

Dato : 21-05-11 07:30

Den 20-05-2011 18:29, Bo M Mogensen skrev:

> jamen jeg har da aldrig hørt om det ligefrem skulle være forbudt ?
> at tager nogen friske krydder urter med sig hjem ?
> vi kan da prøve at spørge i Jura
>
> xpost : dk.kultur.mad+drikke,dk.videnskab.jura

http://pdir.fvm.dk/import_af_planter_fra_lande_uden_for_eu.aspx?ID=9440

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : ;o)-max-

Dato : 20-05-11 20:33

On 20-05-2011 18:34, Aksel wrote:

> [...]
> Det er dejligt at arbejde med fremmede, mere eller mindre eksotiske planter
> til at stimulere lysten og interessen for hortikultur.

Hvis de har kigget og ladet dig beholde dem, så lyder det
jo lovende
-max-

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-05-11 13:53

-max- <smileymaxphoto@gmail.com> skrev i meddelelsen
4dd5e163$0$302$14726298@news.sunsite.dk:

> Nogen der ved hvordan det er med at bringe
> krydderier/urter friske/tørrede, med hjem
> fra ferie. Hva med frugt og planter..

No-go fra de lande, du normalt kommer hjem fra. Altså ingen frisk
frugt/friske krydderurter, og intet med jord på. Mig bekendt må du heller
ikke bare indføre tørrede krydderier som almindelig turist.

Jeg husker, at Mik Schack for år tilbage harcelerede over det urimelige i,
at man ikke måtte indføre friske kafir-lime-blade, så han måtte nøjes med at
købe frosne. Jeg forstår ham (og dyrker nu mine egne kafir-limes i stedet
for . Men der er intet problem med at få friske, flyimporterede
krydderurter nede hos min lokale thai-pusher, så der gælder tydeligvis
særlige skrappe regler for almindelige turisters indførsel.

Her er lidt vedr. import af frisk frugt:
http://pdir.fvm.dk/import_af_frisk_frugt_og_groent.aspx?ID=7420

> Jeg blir altid stoppet i tolden, så der er
> ingen grund til at putte noget i kufferten
> jeg alligevel ikke får lov at beholde.

Hehe.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : ;o)-max-

Dato : 20-05-11 20:34

On 20-05-2011 19:53, Jens Bruun wrote:
> [...]
> frugt/friske krydderurter, og intet med jord på. Mig bekendt må du heller
> ikke bare indføre tørrede krydderier som almindelig turist.

Ja jeg havde det på fornemmelsen. Min datter købte vildt
ind af orkideer sidst vi var i Singapore, men vi blev ikke
tjekket..

> [...]
> særlige skrappe regler for almindelige turisters indførsel.
>
> Her er lidt vedr. import af frisk frugt:

Ja jeg syns ikke jeg er blevet meget klogere,
der er delte meninger, uhmm.
-max-