MS Windows
briani 27239
Min Acer skal gendannes - hvad med partiti~
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 19-05-11 13:26

Hej
Min Acer desktop maskine skal formentlig gendannes - det har jeg
nogenlunde styr på håber jeg. Den er født med Windows Vista Home
premium, og jeg har både recovery-diske og der ligger vel også en på
pq-partitionen.

Jeg har partitioneret drevet til et c:/- og et d:/drev - forsvinder
denne partitionering ved en gendannelse?

Venlig hilsen
Kirsten Bjørneboe

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-05-11 20:41

Kirsten Bjorneboe skrev:

> Jeg har partitioneret drevet til et c:/- og et d:/drev - forsvinder
> denne partitionering ved en gendannelse?

Det skal du nok læse dig til i din manual. De gendannelser som
jeg har haft adgang til af den slags, har advaret om at alle
partitioner og alle data forsvinder.

Her har jeg kort beskrevet en måde at sætte sin computer op så
man kan gendanne eller nyinstallere et styresystem næsten uden at
data går tabt:

http://bertel.lundhansen.dk/?page=windows/computeropsaetning&m=S

.... næsten, fordi det der ligger på C-drevet bliver sat tilbage
til den tidligere tilstand.

Jeg bruger den opsætning på alle mine computere.

--
Bertel

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 19-05-11 14:59

On May 19, 9:41 pm, Bertel Lund Hansen
<splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
> til den tidligere tilstand.
>
> Jeg bruger den opsætning på alle mine computere.

Hejsa Bertel - hyggeligt at "ses" igen!

Jeg har også før brugt dit system med at lægge alle programmer på d-
drevet, men en ven forklarede mig, at det var noget fjolleri, for alle
programmer skulle alligevel nyinstalleres efter en formattering. Og i
dag lægger Windows jo alligevel alle programmets finindstillinger på c-
drevet.

Og jeg bruger skam backup, vist nok med et brugeligt image, har bare
aldrig haft brug for det. Jeg har Acronis True Image med fuld backup
en gang om ugen, og den seneste er fra i søndags. Den fungerer fint
som lager for filer, jeg får klumret med, men jeg har altså aldrig
brugt den som image.

Jeg har læst den medfølgende "manual" for min Acer, men der står ikke
et suk om recovery. Derimod står der en ufattelig masse om, at man kan
få ondt i øjnene, i hovedet og i ryggen af at sidde for længe ved
pc'en. Og en vejledning i, hvordan man holder den ren, altså
udvendigt, samt hvordan og hvor man skrotter den. Eller måske finder
der en anden manual? Dette er ellers den, der ligger på pc'en og
kaldes "Book" :)

Tak for dit svar.
Mange hilsener
Kirsten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-05-11 23:14

Kirsten Bjorneboe skrev:

> Hejsa Bertel - hyggeligt at "ses" igen!

Ja.

> Jeg har også før brugt dit system med at lægge alle programmer på d-
> drevet, men en ven forklarede mig, at det var noget fjolleri, for alle
> programmer skulle alligevel nyinstalleres efter en formattering.

Det er bare ikke rigtigt. Meget få af mine programmer behøver
geninstalleres, og selv om de gør, så bevares mine personlige
indstillinger. Der er al mulig grund til at flytte programmer væk
fra C-drevet.

> Og i dag lægger Windows jo alligevel alle programmets
> finindstillinger på c- drevet.

Kik efter de programversioner der hedder noget med "portable". De
er beregnet til at ligge på en usb-pind, så der ligger *alle*
indstillinger i programmets egen mappe og intet på C-drevet
(medmindre naturligvis man placerer mappen der).

--
Bertel

Fra : Jante

Dato : 20-05-11 02:52

"Kirsten Bjorneboe" skrev:

> [...]
> en gang om ugen, og den seneste er fra i søndags. Den fungerer fint
> som lager for filer, jeg får klumret med, men jeg har altså aldrig

Når du har en fuld backup, hvorfor så ikke bruge den,
i stedet for et sæt betydelig ældre recovery-disks?

/J

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 19-05-11 21:13

"Kirsten Bjorneboe" <ladydenmark@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Jeg har sat en del acer computere op og efterfølgende så brændt recovery
diskene ud. Når disse køres tilbage plejer de ikke at røre ved evt. ekstra
partitioner. De genskaber styresystem, drivere og div. programmer som fulgte
med på c-drevet og intet andet.
Hvis der er en recovery partition vil du kunne se den i disk administration.
De sidste mange jeg har sat op har ikke haft en recovery partition, og det
er derfor de flere gange gør opmærksom på, at man skal sørge for at få lavet
sine recovery diske.
Når du begynder at køre recovery plejer den at fortælle dig nøjagtig hvad
den gør. Om den overskriver hele disken eller kun c-drevet. Og som anført er
min erfaring, at den kun overskriver c-drevet.

Kurt

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 19-05-11 14:48

On May 19, 10:13 pm, "Kurt B. Andersen" <kurtanos...@gmail.com> wrote:
> [...]
> den gør. Om den overskriver hele disken eller kun c-drevet. Og som anført er
> min erfaring, at den kun overskriver c-drevet.

Mange tak for et hurtigt svar!

Jeg har både recovery-partition på harddisken og et sæt recovery-
diske, som jeg fik overtalt Acer til at sende mig (det holdt meget
hårdt!) Muligvis har jeg også nogle hjemmelavede. Men jeg har faktisk
brugt Acer's en gang for et par år siden, og de virkede udmærket, men
jeg har glemt alt om de nærmere omstændigheder.

Jeg har også forstået, at man kan beholde sine partitioner, men ville
lige høre jer kloge fyre herinde. For en sikkerheds skyld kopierer jeg
d-drevets indhold til en anden ekstern disk, men det tager pokkers
lang tid, når pc'en kun vil køre i safe mode. Den crasher, når den har
loadet windows op, igen og igen. Og jeg aner ikke, hvad der er galt.
Og jeg gider ikke rigtig slås med det længere. Dette er skrevet på min
bærbare.

Heldigvis kommer min søn i morgen og giver en hånd med. To hoveder
tænker bedre end et :)

Mange hilsener
Kirsten

Fra : Cykelsmeden

Dato : 20-05-11 09:27

Den 19-05-2011 22:48, Kirsten Bjorneboe skrev:
> [...]
> bærbare.
>
> Heldigvis kommer min søn i morgen og giver en hånd med. To hoveder
Som Jante skriver:
Når du har en fuld backup, hvorfor så ikke bruge den,
i stedet for et sæt betydelig ældre recovery-disks?

//finn

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 20-05-11 08:44

On 20 Maj, 10:26, Cykelsmeden <afsen...@not2old.dk> wrote:

> Som Jante skriver:
> Når du har en fuld backup, hvorfor så ikke bruge den,
> i stedet for et sæt betydelig ældre recovery-disks?
>
> //finn

Og så var jeg bare utrolig heldig: Min søn fandt ud af, at det var
skærmdriveren der lavede postyr. Og det lykkedes ham få slettet den og
få Vista til at finde en bedre. Og derefter har jeg fundet den
allernyeste og installeret den.

Men dette falder vist lidt uden for gruppen. Jeg er bare så glad over
at få min pc og dens programmer igen uden besvær.

Mange hilsener
Kirsten