Bugsering af bådvogn
Fra : Jens

Dato : 19-05-11 08:45

Hej,

Jeg har en bådvogn, som ikke er og ikke kan indregistreres. Vognen er uden
bremser, forsynet med kuglekobling for sikker tilkobling til bilen og
totalvægt inkl. båd er ca. 3000 kg. Min bil må tage 3500 kg på krogen (med
bremser) og jeg har også B/E-kort.

Forudsat at jeg hænger de nødvendige lygter, 'traktortrekant' og evt.
rotorblink på vogntoget - kan det så på nogen måde lovligt bugseres på
offentlig vej?? (med maks. 30 kmh)

Mvh
Jens

Fra : blueocean

Dato : 19-05-11 01:59

On 19 Maj, 09:44, "Jens" <news.j...@schoenemann-paul.dk> wrote:
> [...]
>
> Forudsat at jeg hænger de nødvendige lygter, 'traktortrekant' og evt.
> rotorblink på vogntoget - kan det så på nogen måde lovligt bugseres på

Spørg dog Politiet....................

Gert

Fra : Ole Pagh

Dato : 19-05-11 09:00

Jens udtrykte præcist:
> [...]
>
> Forudsat at jeg hænger de nødvendige lygter, 'traktortrekant' og evt.
> rotorblink på vogntoget - kan det så på nogen måde lovligt bugseres på

Jeg ville stille det spørgsmål i juragruppen (dk.videnskab.jura).

--
/ Ole

Fra : Jens

Dato : 19-05-11 09:07

> Jeg ville stille det spørgsmål i juragruppen (dk.videnskab.jura).
>
> --
> / Ole

God ide! Hermed gjort - tak.

/Jens

Fra : Roderiet

Dato : 19-05-11 10:42

Hej Jens Har lige indregistret bil og på reg. attest står hvad bilen må
trække hhv. uden og med påløbsbsbremse. uden bremse er ca det ½ af med
bremse. Da du skriver du har 3000 kg totalvægt med båd på krogen uden
bremser og vognen må trække 3500 med bremse, vil jeg umiddelbart tro at du
ikke kan køre med den på offentlig vej. Dog mener jeg at vide, at hvis du
med lastvogn som trækker, kan få politiet til at anerkende bådvognen som
entrpenørmateriel, så skulle der være en mulighed. Spørg politiet om sådant
noget , det er bl. a. det de er der for. I givet fald er det jo også der du
skal have køretilladelsen. mvh Niels F. ps. jeg håber ikke jeg
hermed har lagt mig ud med nogen af pladderaberne.

Fra : Anders Majland

Dato : 19-05-11 10:53

Bilen må ikke trække den -> ulovligt

Jeg ville undersøge muligheden med at lade en traktor trække den og kalde
bådtraileren for et "ikke-registreringspligtigt påhængsredskab". I dette
tilfælde må den trækkes med maks 30km/t.

Men problemet er at det jo nok er "Påhængsvogn: påhængskøretøj, der
hovedsagelig er indrettet til befordring af personer eller gods".

En bådtrailer er jo per definition lavet til transport af gods...

Den lovlige løsning er nok at låne/leje en 3500kg's trailer med bremser som
kan tage bådtrailer og båd på en gang- F.eks en autotrailer eller lign..

/A

Fra : Jens

Dato : 19-05-11 11:01

> [...]
>
> Den lovlige løsning er nok at låne/leje en 3500kg's trailer med bremser
> som kan tage bådtrailer og båd på en gang- F.eks en autotrailer eller

Så vidt jeg ved, så må jeg gerne trække et 'ikke-regisrteringspligtigt
påhængsredskab' efter min bil med maks. 30 kmh - men, ja; du har nok ret i,
at jeg under alle omstændigheder alligevel skal stoppe ved maks. krogvægt
uden bremser.

Traktorløsningen kræver indregistreret traktor - en landbrugstraktor må
ikke!

3500 kg auto- eller maskintrailer er absolut en brugbar løsning, men det er
svært at finde én der har mere end ca. 2 m fri bredde...

/Jens

Fra : alexbo

Dato : 19-05-11 20:39

"Jens" skrev

> Så vidt jeg ved, så må jeg gerne trække et 'ikke-regisrteringspligtigt
> påhængsredskab' efter min bil med maks. 30 kmh -

Hvorfor mener du det?
Jeg mener du kun må hænge en anhænger godkendt til synsfri sammenkobling på
din bil.
Alternativt en anhænger der er synet sammen med bilen.
Desuden mener jeg at når du transporterer båden er det en bådtransport du
har
gang i og ikke et påhængsredskab du kører med.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars Schmidt

Dato : 22-05-11 06:47

Jeg undersøgte det engang, og svaret var klart Nej!
Der er tale om godsbefordring, hvilket skal foregå på et indregistreret
køretøj .
Havde der været tale om en blandemaskine, skurvogn eller lignende, er det et
redskab, og dermed lovligt.
Venlig Hilsen Lars

Fra : Jens

Dato : 24-05-11 07:20

> [...]
> køretøj .
> Havde der været tale om en blandemaskine, skurvogn eller lignende, er det

En forespørgsel til Rigspolitiet gav følgende svar:
"I e-mail modtaget den 19. maj 2011 hos Rigspolitiet, Nationalt
Færdselscenter, forespørger du om kørsel med påhængsvogn.

Det er Rigspolitiets opfattelse, at kørsel med nævnte påhængsvogn ikke kan
foregå på lovlig vis, da der er registreringspligt for sådanne køretøjer.

...."

Konklusionen er altså, at transport af båd (godstransport) kræver
indregistreret påhængsvogn, mens bugsering af motorredskab, skurvogn eller
lign. kan ske uden registrering af påhængskøretøjet, som også Lars Schmidt
påpeger.

Hermed er tråden redet ud fra min side. Tak for alle indlæg

/Jens

Fra : Jørgen Møller

Dato : 26-05-11 15:59

Hej Jens det er god skik og sende til den gruppe der har med spørgsmålet at
gøre

Jeg kan se at du har sendt til

dk.fritid.sejlads,dk.teknik.el,dk.videnskab.jura
samme spørgsmål

Og spørgsmål om trailer og lignende har ikke så meget med ELat gøre

mvh
Jørgen

Fra : Roderiet

Dato : 20-05-11 09:24

Hej der Hvordan kan det mon være at et spørgsmål som jeg svarer på i
juragruppen, kan optræde her i sejladsgruppen ?. Er det mon overskriften
? eller hvad. Det bekymrer mig lidt fordi så har jeg ingen anelse om i
hvilke tråde og grupper jeg optræder når jeg svarer i en og kan findes i en
anden. mvh Niels F.

Fra : HEME

Dato : 20-05-11 12:12

Til Niels
Du har sendt dit svar til begge grupper
mvh
HEME

Fra : Ole Pagh

Dato : 20-05-11 16:23

Roderiet har bragt dette til os:
> Hej der Hvordan kan det mon være at et spørgsmål som jeg svarer på i
> juragruppen, kan optræde her i sejladsgruppen ?.

Når du svarer Jens, som har krydspostet til 2 grupper uden at gøre
opmærksom på det, kommer dit svar også i begge grupper.

I dette tilfælde er det vel OK, for spørgsmålet er relevant både i
jura- og her i sejladsgruppen, men normalt bør man sætte FUT (Follow Up
To) til den gruppe der er mest relevant og skrive det sidst i sit
indlæg.

Læs mere om det her under punkt 1.4:
http://usenet.dk/?side=dk-oss#kansenfle

--
/ Ole

Fra : Finn Borch

Dato : 22-05-11 02:45

> [...]
>
> Forudsat at jeg hænger de nødvendige lygter, 'traktortrekant' og evt.
> rotorblink på vogntoget - kan det så på nogen måde lovligt bugseres på

Der kan jo ikke være tale om en særligt lang transport. "Køb" dog en
vognmand til transporten.

M.v.h.
Finn

Fra : Brian Sørup

Dato : 03-06-11 23:01

> [...]
>
> Forudsat at jeg hænger de nødvendige lygter, 'traktortrekant' og evt.
> rotorblink på vogntoget - kan det så på nogen måde lovligt bugseres på

Hvis din bil må trække de 3000Kg uden bremse kan du godt, men det må den med
garanti ikke.
Du skal have fat i en vognmand eller en traktor der er registreret til
vognmandskørsel for det er lovligt...
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.