Forsikringssum
Fra : Soeren Friberg

Dato : 18-05-11 19:25

Hejsa.
Jeg har modtaget et forsikringstilbud til mit fotoudstyr med følgende
betingelser:
http://bestphotos.dk/forsikring.pdf

Hvorledes skal forsikringssummen opgøres?
Som aktuel indkøbspris fra ny eller som jeg vurderer den aktuelle brugtpris?

Har betydning da præmien beregnes som en procentdel af forsikringssummen.

(Sikkert et håbløst spørgsmål, men er altså i tvivl )

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.smugmug.com

Fra : Jan Kronsell

Dato : 18-05-11 22:42

"Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Har betydning da præmien beregnes som en procentdel af forsikringssummen.
>
> (Sikkert et håbløst spørgsmål, men er altså i tvivl )

Jeg ville kontakte forsikringsselskabet. De ved det nok bedst.

Jan

Fra : Soeren Friberg

Dato : 19-05-11 01:15

Den 18-05-2011 23:42, Jan Kronsell skrev:

> Jeg ville kontakte forsikringsselskabet. De ved det nok bedst.

Ah, det her er en juragruppe! Og mon dog ikke at der er gange
almindelige og præcise regler for, hvordan en forsikringssum skal
opgøres, når der endog henvises til forsikringsbetingelserne.

Forsikringsselskabet kan jo have en god og for dem fornuftig grund til
at anvise den højest mulige forsikringssum ligesom enhver anden
forretningsmand forsøger mig at sælge sine varer og er mindre
interesseret i om, jeg rent faktisk har behov for varen.

God indstilling

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 19-05-11 07:08

On Thu, 19 May 2011 02:15:25 +0200, Soeren Friberg
<hushovmesteren@msn.com> wrote:

>Ah, det her er en juragruppe! Og mon dog ikke at der er gange
>almindelige og præcise regler for, hvordan en forsikringssum skal
>opgøres, når der endog henvises til forsikringsbetingelserne.
Det kan du selvf. have meget ret i, men jeg vil dog give Jan ret,
kontakt forsikringsselskabet.

> [...]
>forretningsmand forsøger mig at sælge sine varer og er mindre
>interesseret i om, jeg rent faktisk har behov for varen.
Den forsikringssum de vil beregne premie ud fra er vel også den de i
tilfælde af skade vil udpetale ifht. ?

Det giver ikke meget mening at forsikringssummen er nyværdien, hvis de
kun vil erstatte med en brugtværdi.

Så spørg forsikringsselskabet om hvorledes de vil opgører
erstatningsudbetalingen i tilfælde af skade, og vær ikke overrasket
hvis de vil ansætte dit fotogrej til en noget lavere værdi end du selv
vil.
Så der er faktisk god grund til at tage dialogen med
forsikringsselskabet nu omkring værdifastsættelsen nu, fremfor når en
skade er sket.

Hold dialogen med dem på skrift/mail, det kan vis sig brugbart ifbm.
en evt. skade.

/Hans

Fra : Soeren Friberg

Dato : 19-05-11 10:51

Den 19-05-2011 08:07, Hans Kjaergaard skrev:
> Det giver ikke meget mening at forsikringssummen er nyværdien, hvis de
> kun vil erstatte med en brugtværdi.

Men er det ikke det, der sker ved en bilforsikring?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 19-05-11 12:13

On Thu, 19 May 2011 11:51:14 +0200, Soeren Friberg
<hushovmesteren@msn.com> wrote:

>Men er det ikke det, der sker ved en bilforsikring?
Jo men hold lige bilforsikringer udenfor sammenligningsgrundlaget (de
er for mudret mht. beregningsgrundlaget for værdifastsættelsen),
sammenlign med bygningsforsikringer eller indboforsikringer.

Men igen tag snakken med forsikringsselskabet, for det er dem du skal
snakke med i tilfælde af en forsikringsbegivenhed og du kan lige så
godt nu få afklaret hvorledes de har tænkt sig at beregne en
erstatning, fremfor at blive overrasket senere.

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 19-05-11 07:15

"Soeren Friberg" skrev

> Hvorledes skal forsikringssummen opgøres?
> Som aktuel indkøbspris fra ny eller som jeg vurderer den aktuelle
> brugtpris?

Som den aktuelle brugtpris, hvis det hele totalskades skal forsikringssummen
kunne dækker købet af tilsvarende dele.

Men kunne forestille sig at du tænker at det går nok ikke til alt sammen på
een gang, jeg har aldrig hele udstyret med samtidig, jeg forsikrer det for
den halve værdi.
Vi sætter værdien af udstyret til 100.000 kr du forsikrer for 50.000 kr.
Så mister du et objektiv til 15.000 kr forsikringen kigge lidt på udstyret
vurderer at der er 50% underforsikret du får 7.500 kr i erstatning.

mvh
Alex Christensen

Fra : Soeren Friberg

Dato : 19-05-11 10:53

Den 19-05-2011 08:14, alexbo skrev:
> Men kunne forestille sig at du tænker at det går nok ikke til alt sammen
> på een gang, jeg har aldrig hele udstyret med samtidig, jeg forsikrer
> det for den halve værdi.

Nej, i dette tilfælde er det forsikrede opført med et serienummer og
værdiansættelse.