Tabel over dagenes længde og dagens solned~
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-05-11 13:23

Findes der sådan en tabel, der gælder for Danmark?

Jeg skal finde et skøn for solnedgang den 30 september 2010.

--
Banned from Version2.dk for writing a Firesheep script.

Fra : Max

Dato : 17-05-11 13:27

Hej Axel

> Jeg skal finde et skøn for solnedgang den 30 september 2010.

http://www.tidensstauder.dk/cgi-bin/solform.pl

Max

Fra : Krabsen

Dato : 17-05-11 13:34

http://www.nakskov-gym.dk/almadk/almadk.aspx

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 17-05-11 14:07

Den 17/05/11 14.22, Axel Hammerschmidt skrev:
> Findes der sådan en tabel, der gælder for Danmark?
>
> Jeg skal finde et skøn for solnedgang den 30 september 2010.

Har du kørt på cykel uden lys

Nå, men vær opmærksom på at solnedgangstidspunktet varierer meget alt
efter hvor i landet, der er vist omkring et kvarters forskel mellem Kbh
og Vestjylland, så vidt jeg husker.

Mvh Lars

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 17-05-11 14:12

Axel Hammerschmidt skrev:

> Findes der sådan en tabel, der gælder for Danmark?
>
> Jeg skal finde et skøn for solnedgang den 30 september 2010.

Jeg slår bare op i min Naturlommekalender.
For datoen sidste år, var solen oppe 07.10-18.48.
Den tid gælder for Københavns Observatorium.

For andre steder i DK skal man lægge til eller
trække fra:

September - Esbjerg, op/ned +17 +16
.. . . . . . . . . Skagen . . . . . +4 +12
.. . . . . . . . . Gedser . . . . . . +5 0
.. . . . . . . . . Svaneke . . . . . -9 -12

--
Herluf :·)

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-05-11 22:12

Axel Hammerschmidt:

> Findes der sådan en tabel, der gælder for Danmark?
>
> Jeg skal finde et skøn for solnedgang den 30 september 2010.

Tak for alle de fine svar, men er opgivelserne soltid eller sommertid?

(Den 30 september er i perioden sommertid og det betyder jo en forskel
på en time).

Var kl 18:20 (sommertid) - kl 17:20 (soltid) - efter solnedgang den 30.
september?

--
Banned from Version2.dk for writing a Firesheep script.

Fra : Max

Dato : 17-05-11 22:21

Hej Axel

> Var kl 18:20 (sommertid) - kl 17:20 (soltid) - efter solnedgang den
> 30. september?

18:20 er sommertid for solnedgangen.

Max

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 18-05-11 14:42

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Axel

> 18:20 er sommertid for solnedgangen.

Det var om tidspunktet 18:20 var efter solnedgang

Solnedgang var/er 18:53 - rigtig nok efter sommertid - den 30.
september.

Det drejer sig om et billede af et pindsvin som vejes jeg har taget og
det ser ud til at være taget i dagslys, men med digitalkamera er det
svært at skelne dagslys fra blitz lys.

Og så er jeg ikke engang sikker på de oplysninger om dato/tid
stemplingen.

Lige nu er dato/tid iflg kameraets konfig 21. maj kl 14:55

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Max

Dato : 18-05-11 16:51

Hej Axel

> Det drejer sig om et billede af et pindsvin som vejes jeg har taget og
> det ser ud til at være taget i dagslys, men med digitalkamera er det
> svært at skelne dagslys fra blitz lys.

Står det ikke i EXIF data om der er brugt blitz ?

Max

Fra : Krabsen

Dato : 18-05-11 07:28

Den 17-05-2011 23:11, Axel Hammerschmidt skrev:
> [...]
> på en time).
>
> Var kl 18:20 (sommertid) - kl 17:20 (soltid) - efter solnedgang den 30.

Du prøvede ikke linket?

http://www.nakskov-gym.dk/almadk/almadk.aspx

Citat: "Tiderne er korrigeret for sommertid".

Fra : Martin Larsen

Dato : 18-05-11 12:14

On 18/05/11 08:28, Krabsen wrote:

> Du prøvede ikke linket?
>
> http://www.nakskov-gym.dk/almadk/almadk.aspx
>
> Citat: "Tiderne er korrigeret for sommertid".

Betyder det at de er sommertid, når sommertid er gældende - eller

Mvh
Martin

Fra : Krabsen

Dato : 18-05-11 14:09

Den 18-05-2011 13:13, Martin Larsen skrev:

> Betyder det at de er sommertid, når sommertid er gældende - eller

Nu er det et link til et skolesite, så hvad med lidt
anskuelighedsundervisning: Prøv f.eks. at vælge hhv 26. og 27. marts..

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 18-05-11 14:43

Krabsen <usenet@krabsen.dk> wrote:

> [...]

<snip>

> Nu er det et link til et skolesite, så hvad med lidt
> anskuelighedsundervisning: Prøv f.eks. at vælge hhv 26. og 27. marts..

Ja, det er nok den eneste måde at "afkode" det der står.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Jesper

Dato : 18-05-11 18:15

> Findes der sådan en tabel, der gælder for Danmark?
>
> Jeg skal finde et skøn for solnedgang den 30 september 2010.

Tja, du kan bruge programmet Time Palette. Det vil dog ikke virke med
Lion, da det er et PPC program.
--
Jesper
Danmark står på 4 søjler:

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 19-05-11 11:58

Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> writes:

> Findes der sådan en tabel, der gælder for Danmark?

Ja, den findes i Københavns Universitets Almanak.

> Jeg skal finde et skøn for solnedgang den 30 september 2010.

København: Op 7.12, ned 18.46.
Odense: 7.19 18.57
Esbjerg: 7.27 19.05
Århus: 7.20 18.58