Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fuji x100 en stor
Fra : ;o)-max-

Dato : 17-05-11 11:36

Skuffelse !!

http://dpreview.com/reviews/fujifilmx100/page25.asp

Men det er jo ikke noget nyt, Fuji kan det med billedkvalitet
men mestrer ikke det med kamera funktionalitet..

Fra en sikker vinder til en stor skuffelse, surt show!!

-max-

Fra : Langgaard

Dato : 17-05-11 05:53

On 17 Maj, 12:35, "-max-" <smileymaxph...@gmail.com> wrote:
> [...]
> men mestrer ikke det med kamera funktionalitet..
>
> Fra en sikker vinder til en stor skuffelse, surt show!!

Hej Max

Du skal da ha en Olympus XZ1

Ikke særlig retro, men den har en udmærket 28mm f=1,8, og til 112mm
f=2,5, ikke så ringe!

Den skulle være et bedre kamera end både LX3 og LX5.

--
Langgaard

http://www.dpreview.com/reviews/OlympusXZ1/

Fra : ;o)-max-

Dato : 18-05-11 10:21

On 17-05-2011 18:53, Langgaard wrote:

> [...]
> f=2,5, ikke så ringe!
>
> Den skulle være et bedre kamera end både LX3 og LX5.

Nej det er så ikke lige det jeg søger - jeg vil gerne have
et helt enkelt målesøger kamera med en god sensor.
Forventningerne var helt i top da x100 blev præsenteret,
tidligere kom Sigma med noget der også lignede en vinder,
men begge fejler på væsentlige punkter. Jeg er enig med
Tom Hogan når han skriver, hvor er det ærgerligt producenterne
ikke lytter til de kvalificerede brugere.
Entusiasmen var næsten i klasse med reaktionen på Ipad og Iphone
da Fuji meldte ud at de kom med et semi målesøger kamera - ja vi
var faktisk helt der oppe og ringe. Apple forvandlede sig fra en
flying dutchman til det hotteste brand i verden - Fujifilm havde
her chancen for at sætte sig på en stor del af entusiast foto
markedet, så tæt på, men helt kikset. Og det der ærgrer mig er
at det er forholdsvis små detaljer, hvor der er sparet, mens der
er brugt penge på gode materialer og interessant innovativ teknologi.
Nå men de kan jo ringe til mig hvis de vil..
-max-

Fra : Anders Houmark

Dato : 18-05-11 18:54

"-max-" <smileymaxphoto@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> men mestrer ikke det med kamera funktionalitet..
>
> Fra en sikker vinder til en stor skuffelse, surt show!!

Det værste er næsten den her:
"Camera locks-up certain key functions for several seconds while writing to
card (including ISO)"

Det kan jeg genkende fra flere af deres andre modeller. Det er mega træls,
bliver sur når jeg står med et kamera og har taget et billede, og så ikke
kan benytte nogle knapper, end ikke zoom, indtil den har skrevet til kortet
og ladet blitzen op.. Pyh det er træls, bare "den feature" kan få mig til at
undgå et kamera, uanset hvor godt det end er :)

Mvh Anders

Fra : ;o)-max-

Dato : 19-05-11 04:46

On 19-05-2011 00:54, Anders Houmark wrote:

> Det værste er næsten den her:
> "Camera locks-up certain key functions for several seconds while writing
> to card (including ISO)"

LOL -

> [...]
> til kortet og ladet blitzen op.. Pyh det er træls, bare "den feature"
> kan få mig til at undgå et kamera, uanset hvor godt det end er :)

Der er bare ingen acceptabel undskyldning i 2011
for den slags underdimensioneret processor kraft.

Håber de trækker modellen tilbage hurtigst muligt
og kommer med noget der dur. Det er sku ynkeligt
at læse folks anmeldelser, selv dem der er glade
i låget over retro looket kan ikke sno sig udenom
at den performer som en gammel moster. Og ja du
har ret, det er et Fuji karakter træk.
-max-

Fra : Niels

Dato : 18-05-11 14:22

> [...]
> men mestrer ikke det med kamera funktionalitet..
>
> Fra en sikker vinder til en stor skuffelse, surt show!!

Jeg synes ikke, at jeg kan finde noget i linket om kameraets "shutter
lag". Det er da ellers en vigtig egenskab ved et "street-kamera" -
selvom jeg godt véd, at street-fundamentalisterne naturligvis ikke
bruger/indrømmer at bruge AF. Måske en firmwareopdatering kan rette på
nogle af problemerne? Men ellers er det vel bare at afvente ver. 2 af
kameraet. Det har jeg efterhånden gjort til en vane - også for iPhone
og iPad. Med alderen bliver man også dygtigere til at vente - ligesom
man bør sidde på sine hænder, når man spiller skak.

I øvrigt burde asiater ikke stå for den kundevendte del af elektronik.
De forstår ikke at prioritere i det hierarki af funktioner, som de
stiller teknisk til rådighed. Det kan så f.eks. tyskerne - tænk blot
på et Leica.

--
Niels

Fra : ;o)-max-

Dato : 19-05-11 04:51

On 19-05-2011 03:21, Niels wrote:

> [...]
> lag". Det er da ellers en vigtig egenskab ved et "street-kamera" -
> selvom jeg godt véd, at street-fundamentalisterne naturligvis ikke

Fundamentalister bruger vel stadig film..
Shutter lag var ikke det største problem, men off>on tiden er lang.
Det lader dog til at nogle har STORE fokus problemer:
http://www.amazon.com/Fujifilm-X100-Digital-Fujinon-2-8-Inch/product-reviews/B0043RS864/ref=cm_cr_dp_synop?ie=UTF8&showViewpoints=0&sortBy=bySubmissionDateDescending#R1N8SX6R9JQ4XV

> [...]
> De forstår ikke at prioritere i det hierarki af funktioner, som de
> stiller teknisk til rådighed. Det kan så f.eks. tyskerne - tænk blot

Jeg har ikke nogen erfaring med Leica digital, men jeg syns
Nikon ind imellem har løst digitaliseringen nogenlunde, og
Pentax og Sony er imo også et skridt i den rigtige retning.

Men hvor ville det dog være herligt hvis man kunne slå alt
det unødige fra og selv konfigurere sine menuer.
-max-

Fra : Soeren Friberg

Dato : 19-05-11 04:59

Den 19-05-2011 05:50, -max- skrev:

> Men hvor ville det dog være herligt hvis man kunne slå alt
> det unødige fra og selv konfigurere sine menuer.

Præcis årsagen til at os, der vil og kan selv, holder fast i Windows
basen i modsætning til Mac.

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.smugmug.com

Fra : Hans Kruse

Dato : 19-05-11 09:32

On 2011-05-19 05:58:40 +0200, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> Præcis årsagen til at os, der vil og kan selv, holder fast i Windows
> basen i modsætning til Mac.

Lidt noget sludder... Forskellen mellem Windows 7 og Mac OS X er til at
overse, Begge steder irriteres man af ikke helt gennemtænkte løsninger.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Soeren Friberg

Dato : 20-05-11 23:02

Den 19-05-2011 10:31, Hans Kruse skrev:

> Lidt noget sludder... Forskellen mellem Windows 7 og Mac OS X er til at
> overse, Begge steder irriteres man af ikke helt gennemtænkte løsninger.

Det er jo meget muligt. Du har jo så god erfaring i begge styresystemer.
Konteksten var jo her, at det lader til at menuer forenkles og ikke
giver muligheder for flere brugerindstillinger, men færre, så jeg tror
ikke på kameraer med mange menuvalgmuligheder. Dog må det vel nævnes at
Nikon har mulighed for nogle forudindstillinger i menuen (og det har
Canon sikkert også, men det aner jeg ikke noget om)

Fra : Hans Kruse

Dato : 19-05-11 09:42

On 2011-05-19 05:50:49 +0200, "-max-" <smileymaxphoto@gmail.com> said:

> [...]

> Men hvor ville det dog være herligt hvis man kunne slå alt
> det unødige fra og selv konfigurere sine menuer.

Jeg er enig i, at det er en nærmest ufattelig brøler Fuji har lavet her
selvom om man sikkert næsten kan leve med den, hvis man virkelig vil.

Mht. menyer så har Canon de seneste år en Mymenu hvor man selv kan
indsætte de menypunkter man bruger mest. Desuden er der på de sidste
nye en Quick meny som aktiveres med en knap (Q) hvor man hurtigt kan gå
ind og ændre på opsætningen. Man navigerer med joystikket. Det fungerer
godt. Dit 1Ds mkII er flere generationer bagud ;) Jeg tror også det
ville være særdeles forvirrende hvis man direkte kunne rekonfigurere
menyerne.

Fra : ;o)-max-

Dato : 20-05-11 20:04

On 19-05-2011 15:41, Hans Kruse wrote:

> Jeg er enig i, at det er en nærmest ufattelig brøler Fuji har lavet her
> selvom om man sikkert næsten kan leve med den, hvis man virkelig vil.

Sjovt nok vil det givetvis appellere til Asiater, de samler på
den slags skæve retro modeller..

>Jeg tror også det
> ville være særdeles forvirrende hvis man direkte kunne rekonfigurere
> menyerne.

Uhmm - jeg forestiller mig der ville være en livlig udveksling
af erfaringer og settings fotografer imellem og at super profferne
ville dele deres settings med dødelige knipsere. Jeg tror vi ville
lære meget om hvordan folk bruger deres kameraer, jeg tror det ville
føre til bedre designede kameraer. Markedsføringsmæssigt ville det
givetvis give producenten mange spændende muligheder.
-max-

Fra : Soeren Friberg

Dato : 20-05-11 20:56

Den 20-05-2011 21:03, -max- skrev:
> [...]
> føre til bedre designede kameraer. Markedsføringsmæssigt ville det
> givetvis give producenten mange spændende muligheder.

Måske, men i en anden sammenhæng ser det anderledes ud. Mon ikke (også)
Mac appellerer grundet de manglende indstillingsmuligheder, hvor basis
til gengæld virker i modsætning til Win, hvor nørderne (stadig) kan lege
lidt, men til gengæld virker miljøet ikke altid. Så vidt vides vinder
førstnævnte i disse år mod sidstnævnte.

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-05-11 21:36

On 2011-05-20 21:56:12 +0200, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> [...]
> lege lidt, men til gengæld virker miljøet ikke altid. Så vidt vides
> vinder førstnævnte i disse år mod sidstnævnte.

Nu har jeg brugt Mac i et par år og Windows i rigtigt mange år, men jeg
ser ikke nogen væsentlig forskel i indstillingsmuligheder. Med Windows
7 er der såmænd ikke så stor forskel mellem de to platforme udover at
Mac stadig kører lidt mere stabilt og specielt Lightroom kører mere
stabilt hvad der er lækkert. Det er givetvis pga. de mange driver
forskelle som kan påvirke stabiliteten. Men en del af de gamle fordomme
mellem platforme er altså noget forældede efter min mening. Men det er
jo tit folk der ikke har brugt begge der bringer dem til torvs ;)

Fra : Soeren Friberg

Dato : 20-05-11 21:44

Den 20-05-2011 22:35, Hans Kruse skrev:

> [...]
> platforme er altså noget forældede efter min mening. Men det er jo tit
> folk der ikke har brugt begge der bringer dem til torvs ;)

Ok, jeg viste ikke, at der var noget tilsvarende
regigistreringsdatabasen, som der er adgang til i Mac. Det er heller
ikke længe siden, at førende it-eksperter påpegede, at der indbygget
log-software (spion-software blev det også kaldt af nogle) i Mac, der
ikke kunne ses af brugere og ikke forklares af Apple. Fordomme her ved
jeg ikke. Jeg synes da, at de ser lækre ud og alle mine børn har da Mac-er.

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-05-11 21:54

On 2011-05-20 22:43:58 +0200, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> [...]
> ikke kunne ses af brugere og ikke forklares af Apple. Fordomme her ved
> jeg ikke. Jeg synes da, at de ser lækre ud og alle mine børn har da

Du indstiller ikke via registreringsdatabasen. Det er bare et fælles
sted hvor Windows programmer og Windows selv putter alle parametre ned.
Det er så til gengæld en performance flaskehals. Windows kører notorisk
langsommere jo længere tid du har brugt det. Om det også gælder Windows
7 skal jeg ikke sige, da jeg ikke har brugt Windows 7 længe nok til at
opleve det.

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-05-11 21:42

On 2011-05-20 21:03:53 +0200, "-max-" <smileymaxphoto@gmail.com> said:

> [...]
> føre til bedre designede kameraer. Markedsføringsmæssigt ville det
> givetvis give producenten mange spændende muligheder.

Det kan jeg ikke afvise, men jeg tror ikke bare rekonfiguration af
menyer som sådan løser det store problem. Men nogle irriterende ting
kunne nok løses. Canon er jo notorisk imod for mange knapper og jeg
ville gerne have et par knapper mere som jeg så til gengæld frit kunne
konfigurere funktioner på. For de erfarne kunne det være rart, men for
dødelig knipsere er det min erfaring at de har nok at gøre med at finde
ud af hvordan de faste konfigurerede knapper og funktioner faktisk
fungerer. Og så er det jo som vi ved kun en lille del af det at tage
et billede ;)

Fra : Niels

Dato : 20-05-11 15:37

> Præcis årsagen til at os, der vil og kan selv, holder fast i Windows
> basen i modsætning til Mac.

Og det ved du noget om, fordi "Jeg synes da, at de ser lækre ud og
alle mine børn har da Mac-er. "?

--
Niels

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-05-11 10:12

On 2011-05-17 12:35:47 +0200, "-max-" <smileymaxphoto@gmail.com> said:

> [...]
> men mestrer ikke det med kamera funktionalitet..
>
> Fra en sikker vinder til en stor skuffelse, surt show!!

Nu da Fuji x100 er supportet i Lightroom har jeg downloadet
testbilleder på ISO 200 og ISO 3200 fra
http://www.imaging-resource.com/ og sammenlignet med Nikon D7000 og
Canon 60D. F100 har god billedkvalitet, men jeg ser på ingen måde at
den skulle være bedre end andre DSLR med den opløsning. Både D7000 og
60D har klart bedre opløsning, hvis man altså har brug for det. Jeg ser
med andre ord ikke billedkvaliteten som en differentiator for det
kamera.

Fra : ;o)-max-

Dato : 27-05-11 09:16

On 26-05-2011 16:12, Hans Kruse wrote:

> [...]
> den opløsning. Både D7000 og 60D har klart bedre opløsning, hvis man
> altså har brug for det. Jeg ser med andre ord ikke billedkvaliteten som

Det er jo din hjemmebane, pixel peeping, men cool nok. Galbraith ser
mere og mere ud til at have anbefalet en FUSER.. Igen igen ?
-max-

Fra : Michael

Dato : 27-05-11 20:10

Den 27-05-2011 10:16, -max- skrev:

> , men cool nok. Galbraith ser
> mere og mere ud til at have anbefalet en FUSER.. Igen igen ?
> -max-

Det minder vel lidt om (bla.) foto-magasiners luder-journalistik?

Mvh.
Michael