Forklarende tekst ved mouseover
Fra : Preben Nielsen

Dato : 17-05-11 03:14

På mit gamle site har jeg en side med ordbog, som der linkes til, når
der rundt omkring forekommer termer, der findes i ordbogen. Der linkes
til ordbog-side + bogmærke. Hvilket betyder, at man skifter side, når
man vil se forklaringen, og dermed skal man, når man har læst
forklaringen tilbage til den side, man kom fra.

Jeg har set (husker ikke hvor) en måde, der kunne være smartere,
nemlig at der, når man holder musen henover det ord, som der er en
forklaring på i ordbogen, viser sig et felt med ordforklaringen,
hvorved man ikke behøver skifte side og skulle tilbage igen.

Hvordan laver man det?

Da jeg ikke er klar over, om der skal noget script ind i billedet,
prøver jeg i første gang her i html-kategorien.

Fra : Preben Nielsen

Dato : 17-05-11 03:49

Da ordene, som der er forklaringer til, hver for sig forekommer på
mange sider, vil det være ønskeligt, at kilden til den forklaring, der
skal vises ved mouseover, befinder sig ét centralt sted, fx i
nuværende ordbog, som der så henvises til alle steder. Jeg ved ikke om
det kan lade sig gøre.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-05-11 11:28

Den 17-05-2011 11:48, Preben Nielsen skrev:
> Da ordene, som der er forklaringer til, hver for sig forekommer på
> mange sider, vil det være ønskeligt, at kilden til den forklaring, der
> skal vises ved mouseover, befinder sig ét centralt sted

Der er sikkert flere mulige løsninger, men du kan i hvert
fald gøre det med PHP. Du kan sikkert få bedre forslag i
PHP-gruppen, men mit umiddelbare bud:

Lav en fil med alle forklaringerne i form af strenge, fx:
$rose = "Blomst med torne"
$violer = "Blå blomst"

Øverst på hver side inkluderer du filen med forklaringerne.

Du kan så lave links som dette:
$rose?>">rose</span> og ...</p>

Når musen holdes over "rose" vises teksten på samme måde som
titeltekst på billeder.

Det er muligt at få formateret forklaringen ved at benytte
JavaScript som fx Overlib:
http://www.bosrup.com/web/overlib/

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Standardoverholdende multimedia på hjemmesiden:

Fra : Birger Sørensen

Dato : 17-05-11 14:17

Preben Nielsen skrev:
> [...]
> skal vises ved mouseover, befinder sig ét centralt sted, fx i
> nuværende ordbog, som der så henvises til alle steder. Jeg ved ikke om

Ud over Runes udredninger, kan det gøres med AJAX - altså et javascript
der henter forklaringen på serveren. Det kan være samme script på alle
sider.

Hvis du bruger Runes første oplæg med en fælles php fil med
forklaringer, være opmærksom på at alle forklaringer vil stå i den
aktuelle HTML - det kan være meget indhold, der reelt ikke bliver set.

Den med content har jeg ikke prøvet - den største ulempe er nok, at IE
ældre end 8 ikke kan følge med.

Hvordam har du din ordbog? Database? Fil?

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 18-05-11 10:55

Birger Sørensen wrote:

> [...]
> ældre end 8 ikke kan følge med.
>
> Hvordam har du din ordbog? Database? Fil?

Hvordam..?

Nej spøg til side;)

Jeg lavede for noget tid siden et 'notes projekt', som mere eller mindre
angriber den probemstilling Preben efterlyser.

Det var ikke 'mouseover', men valget mellem et 'Quickview' eller faktiske
data ('click'), men funktionaliteten er stort set det samme.

Vi har forskellige holdninger, men jeg foretrækker at 'ting' vises ved en
aktiv handling(click) i stedet for en arbitrær handling(musen røg over et
uinteressant felt).

Rune har vist kildekoderne, så det er 'use the source - Luke' ;)

CU - sometime..

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 17-05-11 06:03

On 17 Maj, 11:48, Preben Nielsen <p...@mail.dk> wrote:
> [...]
> skal vises ved mouseover, befinder sig ét centralt sted, fx i
> nuværende ordbog, som der så henvises til alle steder. Jeg ved ikke om

Der er to metoder, hvor den du nok leder efter er at bruge en title.
F.eks.:

help;" title="Danmark er et lille land i det nordlige Europa">Danmark</
dfn>.</p>

Det skulle gøre, at ordet "Danmark" bliver understreget med grønt, og
hvis man hover over ordet, så kommer der en forklaring. Læg mærke til
tagget <dfn>, som betyder defnition, altså en defnition af ordet, som
hovers over. Jeg *mener*, det er det rigtige tag, men du må konsultere
W3C. Det er et stykke tid siden, jeg har brugt det.

Selve stylen på <dfn> bør lægges i eksternt style, da den bør være
konsekvent igennem siden. Og indholdet af title kan nemt lægges via
PHP/anden serverside (evt. via javascript, hvis man er sofistikeret).

Den anden løsning er lidt mere teknisk:

I Internet explorer 8 og op samt alle andre nyere browsere kan du
sætte content i CSSen. Om det er smart - afgøres af indholdet. Jeg
bruger det til at understøtte filangivelse (f.eks. PDF), samt intern
og eksternt link. Og content bruger jeg så et baggrundsbillede til,
men det kan også være tekst.

De baggrundsbilleder, som lægges efter de forskellige links på
webdesigngruppen.dk er sat med content. Men det er klart muligt at
simulere en lille popup ved hover med en tekst i i stedet. CSS content
kan begge dele (måske med lidt hjælp fra ::before og ::after).

Hovedsagen her er, at det må ikke være sådan, at indholdet ikke
forstås, hvis CSSen er slået fra. Så content i CSS er kun til
supplement til indholdet.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 17-05-11 06:34

On 17 Maj, 14:02, Rune Jensen <runeofdenm...@gmail.com> wrote:

> Der er to metoder,

Her er en proof of concept, som kombinerer de to, så det samtidig er
mere semantisk korrekt. Desværre... har title precedens over z-index.
http://www.css3.info/tooltips-with-css3/

....så hvis man vil lave sin egen stylede popup med CSS3, skal
indholdet stå i selve CSSen. Hvilket begrænser dette indhold til ren
standrdindhold (som f.eks. angivelse af filtype). Det er nemlig i
forhold til skærmlæsere en stor fordel af mere specifikke
(ord)beskrivelsen ligger i en 'title' og ikke i CSS.

MVH
Rune Jensen

Fra : Preben Nielsen

Dato : 17-05-11 08:26

On 17 Maj, 15:16, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:

> Hvis du bruger Runes første oplæg med en fælles php fil med
> forklaringer, være opmærksom på at alle forklaringer vil stå i den
> aktuelle HTML - det kan være meget indhold, der reelt ikke bliver set.

Ja, filen med ordene fylder 200 kb, det er meget at læse ind på alle
sider.

> Den med content har jeg ikke prøvet - den største ulempe er nok, at IE
> ældre end 8 ikke kan følge med.

Jeg tilstræber at det bagud skal virke inkl. IE7.

> Hvordam har du din ordbog? Database? Fil?

I ganske almindelig html-fil.

Noget helt andet: Jeg støder for tiden ind i mine egne begræsninger,
forstået på den måde at jeg godt kan klare mig med hjælp via
grupperne, når det drejer sig om html og css, men når det går
derudover med fx php, javascripts, mysql database osv., så oplever
jeg, at jeg for meget på bar bund til at jeg kan klare mig, selv med
nok så god hjælp herinde fra.
Jeg vil derfor spørge, om det er tilladt i disse grupper at
efterspørge mand-til-mand hjælp evt. mod betaling?

/Preben

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-05-11 16:18

Den 17-05-2011 16:25, Preben Nielsen skrev:

> Ja, filen med ordene fylder 200 kb, det er meget at læse ind på alle
> sider.

Du kan muligvis opsætte serveren til at servere filen
komprimeret, så vil den sikkert fylde et sted mellem 10 og
20 KB i stedet.

Hvis du vælger en sådan løsning, så meld det tilbage, så kan
du få hjælp til opsætningen. I så fald skal du også lige
oplyse webhotel, ifald nogle har specifik kendskab til
opsætningen på det.

> Jeg vil derfor spørge, om det er tilladt i disse grupper at
> efterspørge mand-til-mand hjælp evt. mod betaling?

Denne gruppe er ikke beregnet til efterlysning af betalt
hjælp, der er en gruppe til jobopslag til det. Men det burde
være muligt at klare det med hjælp her, hvis du fortæller,
at du skal have tingene forklaret grundigt.

Fra : Rune Jensen

Dato : 17-05-11 08:34

On 17 Maj, 15:16, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:

> Den med content har jeg ikke prøvet - den største ulempe er nok, at IE
> ældre end 8 ikke kan følge med.

Jeg formulerer mig nok heller ikke så tydeligt. Men det, som det
hander om, hvis man vil lægge indhold i CSS er, at man ikke lægger nyt
indhold til det, som allerede findes i HTMLen. Mere, så tydeliggør man
det indhold via CSS content som allerede er i HTMLen.

Derfor er det måske heller ikke så brugbart til sådan et
ordbogssystem, som Preben omtaler, da han SVJKS netop vil lægge nyt
indhold til ved hover. Men content i CSS kan bruges i andre
sammenhænge, hvor samme indhold til f.eks. tooltip er "standard", og
derfor bruges flere gange på en side.

Bl.a. kan man sætte en content udfra et links filtype, og så i CSS
content angive en tekst som f.eks. "PDF" for alle filer, som ender
på .pdf. Det er jo ret standard, og ellers kan man selv kigge på
filendelsen, så der bliver ikke tilføjet nyt indhold, kun
tydeliggjort.

F.eks.:
a[href=~".pdf"]:hover::after{
content: "PDF-fil"
position: absolute;
x-pos: 0;
y-pos: -20em;
width: 20em;
height: 2em;
background-color: yellow;
border: 1px solid red;
display: block;
}

....når så der i HTMLen er f.eks. et link som dette:

vil man kunne se filendelsen som et tooltip ved hover over link. Hvor
teksten ved hover vil være "PDF-fil". Og den tool-tip tekst ligger jo
så i CSSen, ikke HTMLen.

PS. Ikke efterprøvet i udseende, men princippet er korrekt nok.

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 17-05-11 17:15

Rune Jensen formulerede spørgsmålet:

> [...]
> så i CSSen, ikke HTMLen.
>
> PS. Ikke efterprøvet i udseende, men princippet er korrekt nok.

OK.
Det vil så ikke være fikst for Preben, eftersom forklaringen så ikke er
i HTML og skærmlæsere ikke vil kunne tilgå den.

Hvis man efter samme princip laver en absolut div, der indeholder
teksten, og vises (og placeres) ved hover, må skærmlæsere kunne bruge
teksten?
Men der er det så jeg mener, at man får meget tekst med over i HTML'en
som ikke umiddelbart skal bruges - ikke nødvendigvis af alle i hvert
fald.
Div'en placeres med javascript og henter indhold via AJAX, så teksten
indeholdes i en div (evt i en p i div'en) - altså i HTML.
Kan skærmlæsere finde ud af en tekst der overføres på denne måde?

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 17-05-11 08:55

On 17 Maj, 16:25, Preben Nielsen <p...@mail.dk> wrote:

> Jeg vil derfor spørge, om det er tilladt i disse grupper at
> efterspørge mand-til-mand hjælp evt. mod betaling?

Man må ikke selv tilbyde webdesign for penge her, men forespørgsel ved
jeg ikke hvad der siges om i fundatsen :)

Du kan evt. skrive i din signatur, at du behøver mand-til-mand hjælp.
det har før virket ganske glimrende.

Bare et lille advise, så skal du nok bruge en database, og hvis det
ikke er en, som kan finde ud af parameterized queries (bare spørg
vedkommende), så hold dig fra ham/hende.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 17-05-11 12:17

On 17 Maj, 18:15, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:

> OK.
> Det vil så ikke være fikst for Preben, eftersom forklaringen så ikke er
> i HTML og skærmlæsere ikke vil kunne tilgå den.

Jeg tog den også kun med, fordi jeg ikke vaf 100 på, hvad Preben
ville. Et link til hans side, ville faktisk gøre underværker :)

> Hvis man efter samme princip laver en absolut div, der indeholder
> teksten, og vises (og placeres) ved hover, må skærmlæsere kunne bruge
> teksten?

Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener, men hvis indholdet ligger i
seve HTMLen, kan jeg ikke se det skulle skabe problemer. Der skal bare
være en forbindelse imellem selve ordet og så ordforklaringen.

> Men der er det så jeg mener, at man får meget tekst med over i HTML'en
> som ikke umiddelbart skal bruges - ikke nødvendigvis af alle i hvert
> fald.

Nej... derfor tror jeg også, at AJAX med en passende fallback er en
mulig løsning. I hvert fald den nemmeste af dem, jeg ellers kan komme
på.

> Div'en placeres med javascript og henter indhold via AJAX, så teksten
> indeholdes i en div (evt i en p i div'en) - altså i HTML.
> Kan skærmlæsere finde ud af en tekst der overføres på denne måde?

Grundlæggenede, som jeg har forstået det, så vil en skærmlæser altid
kunne forstå hvad der initielt er på siden fra start i den rå kode, og
dvs. i selve HTMLen, det man kan se i "Vis kilde". Det er det med hvad
der derefter kommer på af indhold med enten CSS eller JS, som er
spørgsmålet.

En fallback til evt. AJAX behøver ikke være noget specielt kompliceret
og forkromet. Bare der er en forbindelse til den rigtige forklaring
med et HTML-tag også udover AJAXen. F.eks. via et standard link til
ordbogssiden.

Det kan jo være noget så enkelt som et link, hvor selve ordet ligger i
en variabel til ordbogssiden. Jeg tror endda der er en attribut til
det, men jeg ved ikke om den er tilladt længere... longdesc?

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 17-05-11 12:32

On 17 Maj, 20:16, Rune Jensen <runeofdenm...@gmail.com> wrote:

> Det kan jo være noget så enkelt som et link, hvor selve ordet ligger i
> en variabel til ordbogssiden.

Det slår mig, at det må være sådan Preben har det pt. :)

Så egentlig er det vel bare at bygge AJAXen ovenpå det.

Bare en strøtanke:

class="forklaring">Danmark</a>.</p>

AJAXen skal jo så gennemtrevle siden for classser, som hedder
"forklaring", og indsætte forklaringerne. Hvis man er grov, kan man
også bare lade den gennmtrevle siden for <a>'er, hvor h-ref er til
ordbogssiden. Så kan man droppe class (men måske lidt mindre
fejlsikret?).

Ligeså kan man lave speciel CSS kun for links, som linker til
ordbogssiden, det er ikke svært.

Sådan noget du tænkte på?

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 17-05-11 20:51

> [...]
> fejlsikret?).
>
> Ligeså kan man lave speciel CSS kun for links, som linker til

Det jeg forestillede mig, var en enkelt div til forklaringer.
Den skal være absolut positioneret, for den skal flyttes ved mouseover
på elementer der har tilknytning til ordbogen. Samtidig skal dens
indhold opdateres med AJAX.
Det er vel relativt simpelt - spørgsmålet er om skærmlæsere kan finde
ud af at læse den forklarende tekst op. Men det lader sig ikke gøre,
uden en onmouseover funktion - det kan man lade js gøre i en
window.onload.
Hvordan AJAXen finder forklaringerne er vel ligegyldigt. Det er
serverside programmering, og derfor udenfor browserens virkefelt.
Pointen er vel, at det skal være relativt hurtigt, så brugeren ikke
skal vente på forklaringen.
Hvis der er mange ord/forklaringer, er en database nok at fortrække,
men en simpel tekstfil, med ord og forklaring sammen, kan vel også gøre
det - afhængigt af, hvor lange forklaringerne er, og hvordan man har
tænkt sig at administrere dem.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 17-05-11 14:44

On May 17, 9:51 pm, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:

> Det jeg forestillede mig, var en enkelt div til forklaringer.
> Den skal v re absolut positioneret, for den skal flyttes ved mouseover
> p elementer der har tilknytning til ordbogen. Samtidig skal dens
> indhold opdateres med AJAX.

OK.

> [...]
> ud af at læse den forklarende tekst op. Men det lader sig ikke gøre,
> uden en onmouseover funktion - det kan man lade js gøre i en

Hvis man bruger inline javascript, er der SVJH en bedre mulighed for,
at skærmlæsere forstår JSen. Dynamisk indhold kan være ret svært at
have med at gøre for bruugeren, fordi han/hun er afhængig af, hvor
denne var sidst for at holde "topic". Vi andre kan jo bare se det på
skærmen.

Men, jeg vil ikke forsværge noget og ikke afvise noget. Hvis Preben
giver sin URL, så skal jeg teste den endelige løsning i en skærmlæser
her. Så behøver man ikke teoretisere. Jeg kunne selv være interesseret
i at vide, hvor langt man er nået på det punkt efterhånden.

> [...]
> serverside programmering, og derfor udenfor browserens virkefelt.
> Pointen er vel, at det skal være relativt hurtigt, så brugeren ikke

Ja... enig.

> [...]
> men en simpel tekstfil, med ord og forklaring sammen, kan vel også gøre
> det - afhængigt af, hvor lange forklaringerne er, og hvordan man har

Det ville måske være rart at vide, om det er en forholdsvist blivende
ordbog, eller om den hyppigt skal opdateres. 200kb tekstfil, er vel
også en sjat penge. Men hverken DBer eller PHP er lissom mit område
alligevel... Det andet vil jeg gerne hjælpe med.

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 17-05-11 22:14

Rune Jensen tastede følgende:

> [...]
> også en sjat penge. Men hverken DBer eller PHP er lissom mit område
> alligevel... Det andet vil jeg gerne hjælpe med.

Noget a.la.
http://bbsorensen.com/test/ordbog/
Det er kastet lidt hurtigt sammen, men det både validerer og virker.
Kan du teste den i din læser?

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-05-11 23:52

Birger Sørensen skrev:

> Noget a.la.
> http://bbsorensen.com/test/ordbog/
> Det er kastet lidt hurtigt sammen, men det
> både validerer og virker.

Det fungerer ikke i IE8, men fint i Firefox.

Jeg fik også lige klasket et eksempel sammen
med css, hvor noten bliver skjult indtil hover over
en span, se:

http://vebel.dk/test/noter/

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 18-05-11 09:37

Allan Vebel tastede følgende:

> Det fungerer ikke i IE8, men fint i Firefox.
>
> Jeg fik også lige klasket et eksempel sammen
> med css, hvor noten bliver skjult indtil hover over
> en span, se:
>
> http://vebel.dk/test/noter/

Nej selvfølgelig... IE har sin egen måde at sætte eventen sammen på...
Men det er rettet, og virker nu også i IE8, både uden og med
kompatibilitets-mode.

Dit forslag vil kræve at alle forklaringer kommer over sammen med
HTML'en.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 17-05-11 15:22

On May 17, 11:13 pm, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:
> Rune Jensen tastede f lgende:

> Noget a.la.http://bbsorensen.com/test/ordbog/
> Det er kastet lidt hurtigt sammen, men det b de validerer og virker.
> Kan du teste den i din l ser?

Jeg har lige installeret en (Screader).

Jeg vender tilbage.

MVH
Rune Jensen

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 17-05-11 18:20

On 17 Maj, 23:13, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:
> Rune Jensen tastede følgende:

> Noget a.la.http://bbsorensen.com/test/ordbog/
> Det er kastet lidt hurtigt sammen, men det de validerer og virker.
> Kan du teste den i din læser?

Jeg tror, det vil være en fordel, om det laves som en <a> i stedet for
en span

Fra : Rune Jensen

Dato : 18-05-11 04:24

On 18 Maj, 11:54, Stig Johansen <wopr...@gmail.com> wrote:

> Rune har vist kildekoderne, så det er 'use the source - Luke' ;)

Jeg har ingen server at lægge det ud på... det er hele problemet. For
ellers ville jeg smide det hele op, som du har lavet. Jeg har selv
haft brug for næsten alt hvad du lavede.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 18-05-11 04:32

On 18 Maj, 12:23, Rune Jensen <runeofdenm...@gmail.com> wrote:

> Jeg har ingen server at lægge det ud på... det er hele problemet. For
> ellers ville jeg smide det hele op, som du har lavet. Jeg har selv
> haft brug for næsten alt hvad du lavede.

Jeg kan måske godt lægge scriptsne ud i clientside (kommer nok an på
længden), men så skal jeg lige vide, hvad det er for nogen mere
specifikt.

Det ville vllre ganske fint at have dine scripts ved siden af Birgers,
for i har begge ret gode idéer.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 18-05-11 05:13

On 18 Maj, 00:52, "Allan Vebel" <s...@do.not> wrote:

> Jeg fik også lige klasket et eksempel sammen
> med css, hvor noten bliver skjult indtil hover over
> en span, se:

Det virker ikke helt. Som i Birgers første script, så mangler der en
TAB-mulighed. Når skærmlæseren læser teksten, så skal brugeren vide,
at dette ord er specielt, og hyn skal kunne "hive det ud" selvstændigt
på en eller anden måde. Ellers bliver teksten bare læst op, og
brugeren ved ikke, der er den uddybende mulighed for dette ord.

Så du kan formodentlig bruge en <a> som i Birgers script.

Birgers script har dog den fordel, der hives kun det ind, som skal
bruges nu og her. Jeg ved ikke, om han har cashing med, men måske
ingen grund til at lave opslag for hver gang man lander på et ord,
hvis man allerede har hentet forklaringen én gang for et ord.

MVH
Rune Jensen