Ved I, hvad det tegn betyder?
Fra : Toke Nørby

Dato : 16-05-11 21:38

Jeg har uden held spurgt i genealogigruppen, men kom i tanke om, at
det er set i en lovbog, så jeg prøver her: Tegnet er set i Fogtmans
Rescripter (viste afbildning) 1753 samt i en forordning fra 1734 (ikke
vist, men det er samme tegn):

http://www.norbyhus.dk/misc/mystisktegn.jpg

Tegnet ses til tider - men kun i slutningen af en sætning, men jeg har
ingen ide om, hvad det betyder? (Parentesen "(p)" refererer kun til
fodnote, som jeg har udeladt). PFT
--
Mvh Toke

Toke.Norby@Norbyhus.dk
Læs om Ejnar Olsen og Søllestedmærkerne
samt om trusselsbrevet til kong Fr. 8!
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Jubi

Dato : 16-05-11 23:22

"Toke Nørby" <Toke.Norby@Norbyhus.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Tegnet ses til tider - men kun i slutningen af en sætning, men jeg har
> ingen ide om, hvad det betyder? (Parentesen "(p)" refererer kun til

Hvad er dit juridiske problem?

--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-05-11 04:17

Tue, 17 May 2011 00:21:40 +0200 skrev Jubi:

>"Toke Nørby" <Toke.Norby@Norbyhus.dk> skrev i meddelelsen

>Hvad er dit juridiske problem?

Det er den/din slags der er med til at jage de sidste brugere væk fra
usenet.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Søges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.

Fra : Toke Nørby

Dato : 17-05-11 09:31

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

>Det er den/din slags der er med til at jage de sidste brugere væk fra
>usenet.

Kære Jubi,
Jeg beklager, hvis du føler dig generet af mit spørgsmål, men vil
stadig gerne have det besvaret.

Kære Kurt.
Tak for ordene, jeg drømte da ikke om, at der var noget i vejen for at
spørge til en juridisk lovtekst, og jeg er helt enig i, at usenettet
er hensygnende - så, da jeg faktisk ikke et sekund tænkte på
spørgsmålet som værende off-topic, havde jeg ingen problemer med at
spørge. - og som sagt: Vil gerne vide, hvad det betyder.

Fra : Jubi

Dato : 17-05-11 13:00

> Kære Jubi,
> Jeg beklager, hvis du føler dig generet af mit spørgsmål, men vil
> stadig gerne have det besvaret.

Hvilken gene skulle det give? Jeg kan ikke tolke dit indlæg som et
juridisk problem, og spørger så hvad jeg skulle have overset.
Tolkning er 99% af al jura, og da jeg ikke kan tolke dit spørgsmål som
andet end at du vil vide hvad et tegn betyder, kan jeg kun se du kan
have stillet det i en anden gruppe.
At du mener dit tegn har en juridisk betydning kan jeg ikke være enig i.

> Kære Kurt.
> Tak for ordene, jeg drømte da ikke om, at der var noget i vejen for at
> spørge til en juridisk lovtekst, og jeg er helt enig i, at usenettet

Hvilken juridisk lovtekst? Du spørger om et tegn!

> er hensygnende - så, da jeg faktisk ikke et sekund tænkte på

Men at pisse på folk der stiller spørgsmål om dit spørgsmål gyldighed,
er din og det andet fjols hensyntagen, javel ja.

Fra : Toke Nørby

Dato : 17-05-11 14:58

"Jubi" <jubi@msn.com> wrote:

> [...]
>have stillet det i en anden gruppe.
>At du mener dit tegn har en juridisk betydning kan jeg ikke være enig i.

Jeg kan fjerne den sidste procent af din usikkerhed om mit spørgsmål:
Det er 100 % korrekt, at jeg gerne vil vide, hvad tegnet betyder.

Derimod tolker du forkert, når du tolker, at jeg mener, at mit
spørgsmål er "et juridisk problem" og at det har "en juridisk
betydning" - og efterfølgende fortsætter med at sige, at du er uenig i
den tolkning - det burde du have ventet med til du har hørt om din
tolkning var korrekt.

Jeg har ikke sagt noget om, at tegnet har en juridisk betydning. Jeg
har sagt, at det forekommer i en lovtekst. Så det forekom mig ikke
urimeligt at stille spørgsmålet i en gruppe, der beskæftiger sig med
lovtekster.

I stedet for at tolke, hvad jeg mener, vil jeg meget hellere have
haft, at du forsøger at tolke, hvad tegnet betyder - måske ud fra af
dig tidligere sete forekomster af tegnet. Men jeg tror dog, at jeg vil
bede dig glemme mit spørgmål.

Jeg prøver at spørge i dk.kultur.sprog

Fra : Toke Nørby

Dato : 17-05-11 15:10

"Jubi" <jubi@msn.com> wrote:

>"Toke Nørby" <Toke.Norby@Norbyhus.dk> skrev i meddelelsen
.....snip

Jeg overså "Jubi"s sidste del af hans indlæg:

>Hvilken juridisk lovtekst? Du spørger om et tegn!

(som forekommer i en lovtekst)

>Men at pisse på folk der stiller spørgsmål om dit spørgsmål gyldighed,
>er din og det andet fjols hensyntagen, javel ja.

Jeg har efter "jubi"s mening tydeligvis udtrykt mig særdeles ubehøvlet
samt spurgt i en forkert gruppe. Jeg flytter mig.

Fra : Sømand1

Dato : 17-05-11 15:30

"Toke Nørby" <Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote in message

> [...]
>
> Jeg har efter "jubi"s mening tydeligvis udtrykt mig særdeles ubehøvlet
> samt spurgt i en forkert gruppe. Jeg flytter mig.

Ingen grund til panik nu. Om nogen har været 'særdeles ubehøvlet' så er det ikke
dig. Og du må gerne med al ret skrive at "usenettet er hensygnende".

Der er en del herboende som anser dette som deres private domæne, og sådan er det
jo bare.

Fra : Henrik Eriksen

Dato : 17-05-11 16:50

> Jeg har efter "jubi"s mening tydeligvis udtrykt mig særdeles ubehøvlet
> samt spurgt i en forkert gruppe. Jeg flytter mig.

Hej Toke.

Du har ikke gjort noget galt, og jeg er ked af den modtagelse du har fået
her.
Der er enkeltpersoner i nyhedsgrupperne som ikke rigtig er i stand til at
udtrykke sig pænt, og det må man bære over med. Ja, der er faktisk ikke
andet at gøre.

Normalt sidder de øvrige brugere af NG og krøller tæer når de læser den
slags, men at svare igen får kun debatten til at køre helt af sporet ud i en
OT som ingen er interesseret i. Derfor gør man det helst ikke. Dette princip
bryder jeg lige nu.

Intervention er et valg mellem pest eller kolera: Skal jeg bryde ind for at
fortælle at de fleste brugere i virkeligheden er ordentlige mennesker der
prøver at hjælpe hinanden og risikere at starte en kæmpe OT-tråd, eller skal
jeg lade som ingenting og lade indlægsstarter have indtrykket af at alle
herinde er ubehøvlede og uforskammede?

Nu har jeg taget chancen.

Held og lykke med at finde forklaringen på tegnet. Der findes også
hjemmesider der specielt beskæftiger sig med gotiske bogstaver og tekster.
Nogle af disse har muligvis debatfora, eller måske kan deres webmaster
svare.

Der er mange muligheder.

Fra : Toke Nørby

Dato : 17-05-11 19:05

"Henrik Eriksen" <henrik_erik@hotmail.com> wrote:

> [...]
>hjemmesider der specielt beskæftiger sig med gotiske bogstaver og tekster.
>Nogle af disse har muligvis debatfora, eller måske kan deres webmaster

Tak, Sømand1 og Henrik
Det glæder mig, at I har den mening. Jeg går videre med min søgen (og
så finder man vel svaret på et eller andet tidspunkt). Jeg ved godt at
enkelte nyhedsgrupper ser ud til at "ejes" af enkelte og det spiller
normalt ikke den store rolle for mig. Men, som du siger, Henrik, langt
de fleste er meget hjælpsomme og sådan oplever jeg det heldigvis også.
Jeg har næsten altid fået gode og kvalificerede svar på det, jeg har
spurgt om, så det er fint.

Jeg kan fortælle, at jeg har spurgt biblioteksvagten.dk, men de tygger
meget hårdt og længe på det spørgsmål, så derfor spurgte jeg også her
(og der)! og vil også prøve dit forslag om hjemmesider med gotisk
skrift, tak!

Fra : Sømand1

Dato : 18-05-11 11:32

> [...]
> de fleste er meget hjælpsomme og sådan oplever jeg det heldigvis også.
> Jeg har næsten altid fået gode og kvalificerede svar på det, jeg har

Ja, det er jo bare godt.
Vedr. Jubi's først svar/spørgsmål til dig her i tråden...det var det imo intet i
vejen med. Det var bare en tør tilbagemelding som åbenbart kan fortolkes meget
forskellig.

Fra : Toke Nørby

Dato : 18-05-11 12:58

Sømand1 <somebody@yahoo.beer> wrote:

> [...]
>vejen med. Det var bare en tør tilbagemelding som åbenbart kan fortolkes meget

Sådan kan man måske også se det. Jeg (og jeg var jo ikke alene)
opfattede det som en negativ melding: "Gå væk", og beklagede derfor,
hvis det åbenbart generede ham. Det kan der dårligt være noget i vejen
med, synes jeg. Men, skal vi nu ikke lade det ligge. Jeg vil gerne
videre med mit lille projekt.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 17-05-11 17:40

"Toke Nørby" <Toke.Norby@Norbyhus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Tegnet ses til tider - men kun i slutningen af en sætning, men jeg har
> ingen ide om, hvad det betyder? (Parentesen "(p)" refererer kun til
Kan det ike tænkes, at der er tale om en henvisning til et bilag?
Blag 2C.

Kun et gæt!
google kunne ikke hjælpe fyldestgørende

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-05-11 17:44

Den 17-05-2011 18:40, Frodo Nifinger skrev:

> Kan det ike tænkes, at der er tale om en henvisning til et bilag?
> Blag 2C.
>
> Kun et gæt!

Det er også mit gæt, men 2-tallet ligner ikke helt det andet
2-tal. På den anden side, så er det jo ikke skrevet på en
maskine, så der kan sagtens være forskel på bogstaver og
tals udseende.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:

Fra : Toke Nørby

Dato : 17-05-11 18:29

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Det er også mit gæt, men 2-tallet ligner ikke helt det andet
>2-tal. På den anden side, så er det jo ikke skrevet på en
>maskine, så der kan sagtens være forskel på bogstaver og
>tals udseende.

Hej Jesper og Kim
Tak for jeres gæt. Jeg tror dog ikke, at det er rigtigt. Jeg har sat
den anden forekomst ind (samme URL). Det er en forordning (31.12.1734)
på 30 sider, hvor der ingen "bilag" er. Så det kan desværre ikke være
det, men tak for forsøget.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 17-05-11 13:44

On 16 Maj, 22:38, Toke Nørby <Toke.No...@Norbyhus.dk> wrote:

> [...]
> det er set i en lovbog, så jeg prøver her: Tegnet er set i Fogtmans
> Rescripter (viste afbildning) 1753 samt i en forordning fra 1734 (ikke

Tegnene er &c bedre kendt som etc. altså "også videre".¨

Tag dig ikke af Jubi/Jubii/Gerner/Verner. Han har hærger usenet på
andet årti under forskellige navne. Desværre kastede han på et
tidspunkt sin kærlighed på boligret og begyndte at frekventere denne
gruppe. Oftest med trolling, sjældent med lidt relevante
amatørjuristerier om boligret.

I øvrigt er dig spørgsmål fint egnet til denne gruppe. En vigtig
disciplin inden for jura er retshistorie, hvor man ofte arbejder med
"reskripterne", "love og anordninger" og lignende kilder. Du havde
ikke en chance for at vide, om tegnene stod bag et særligt juridisk
udtryk eller skrivemåde, så derfor er dit spørgsmål helt på sin plads
i denne gruppe.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Toke Nørby

Dato : 17-05-11 21:10

Kevin Borbye Edelvang <edelvang@gmail.com> wrote:

> [...]
>ikke en chance for at vide, om tegnene stod bag et særligt juridisk
>udtryk eller skrivemåde, så derfor er dit spørgsmål helt på sin plads

Hej Kevin,
(som sammen med Herluf Holdt i dk.kultur.sprog løste mit problem:
http://de.wikipedia.org/wiki/Et_cetera )

Mange tak for hjælpen - og jeg vil blot ignorere "Jubii", hvis han
langer ud efter mig - det er intet problem for mig. Jeg kunne ganske
rigtigt ikke forstå at mit spørgsmål var "off-topic".