hvornår er hvad genbrug?
Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 16-05-11 18:30

hej NG.

hvis jeg laver en indsamling af fx gamle bilradioer til genbrug og jeg så
sælger dem der virker eller kan laves bagefter....

må man så kalde det en "indsamling" til genbrug?

eller er der nogen regler for hvornår man må bruge ordet genbrug?

Fra : Jubi

Dato : 16-05-11 20:09

"Nikolai R. Jensen" <ikke@nogen.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> må man så kalde det en "indsamling" til genbrug?
>
> eller er der nogen regler for hvornår man må bruge ordet genbrug?

Jeg synes ikke denne gruppe skal bruges som ordbogsopslag.

--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Fra : Hauge

Dato : 16-05-11 20:24

Den 16-05-2011 21:08, Jubi skrev:
> Jeg synes ikke denne gruppe skal bruges som ordbogsopslag.

Den bruges da af dig til at spørge om hvornår du må flytte på naboernes
cykler, så mon ikke bare du skulle slæbe piben på plads igen?!.

/Hauge

Fra : Henrik Eriksen

Dato : 16-05-11 20:29

> Jeg synes ikke denne gruppe skal bruges som ordbogsopslag.

Jeg synes ikke det svar er særligt imødekommende - eller korrekt for den
sags skyld.

Nikolai efterlyser tydeligvis et juridisk svar på, om man må kalde
reparation og salg af brugte bilradioer for "genbrug".
Og det tror jeg ikke man må, men jeg er da ikke sikker.

Må jeg f.eks. samle penge ind til "et godt formål", og købe et 40"
fladskærms-TV til mig selv for pengene?
Formålet er da vældig godt, men jeg tror ikke det er juridisk gangbart.

Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 16-05-11 21:47

"Henrik Eriksen" <henrik_erik@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> fladskærms-TV til mig selv for pengene?
> Formålet er da vældig godt, men jeg tror ikke det er juridisk gangbart.

PRÆCIST det jeg mente!

men lige en tilføjelse... hvor finder man så evt. ud af hvad man mpå kalde
hvad?

Fra : Jubi

Dato : 18-05-11 06:06

"Henrik Eriksen" <henrik_erik@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Må jeg f.eks. samle penge ind til "et godt formål", og købe et 40"
> fladskærms-TV til mig selv for pengene?
> Formålet er da vældig godt, men jeg tror ikke det er juridisk
> gangbart.

Det er da også bedre og fuldt lovligt at fortælle sandheden ved f.eks at
bede om en donation til et 40" tv, eller afholde et loppemarked med
samme formål når der skiltes, at det er formålet.

At få et juridisk svar på hvornår ordet genbrug må bruges er at opsøge
hvad ordet genbrug har af betydning, altså et ordbogsopslag.
Og har man først betydningen, er et svar i en juragruppe unødvendig.

Fra : Mcwm

Dato : 16-05-11 21:58

Den 16-05-2011 19:29, Nikolai R. Jensen skrev:
> eller er der nogen regler for hvornår man må bruge ordet genbrug?

Måske dette forklarer lidt;

http://www.erhvervsbladet.dk/ledelse/regler-genbrug

Venligst
Mcwm

Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 17-05-11 20:22

"Mcwm" <me@home.invalid> skrev i en meddelelse

> Måske dette forklarer lidt;
>
> http://www.erhvervsbladet.dk/ledelse/regler-genbrug
>
> Venligst
> Mcwm

har lige læst det igennem... synes ikke det giver noget konkret svar udover
han siger at det må man gerne men dog er artiklen fra 2004....

jeg roder lidt videre med det men elelrs tak:)

Fra : Leif Neland

Dato : 16-05-11 22:01

> [...]
>
> må man så kalde det en "indsamling" til genbrug?
>
> eller er der nogen regler for hvornår man må bruge ordet genbrug?

Ujuridisk:
Nævner du hvad overskuddet går til?

Hvis du fortæller at du indsamler tingene for at donere overskudet til
Bungariske børnehjem så må du vel kalde det hvad som helst... (Hvis det
altså er sandt)

Hvis det derimod går til dit forbrug af hvidt pulver, så er det nok på
kanten

Jeg ved ikke om spejderne fortæller hvad pengene går til, når de samler
aviser og tomme flasker, eller om det er underforstået.

Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 17-05-11 19:39

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> aviser og tomme flasker, eller om det er underforstået.
>
> --
> Bevar P2, luk P3, der er nok P3'er i forvejen.

uridisk svar.....

genbrug har intet med nødhjælp at gøre.... hvor kommer det ind i billedet?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-05-11 23:04

Nikolai R. Jensen skrev:

> genbrug har intet med nødhjælp at gøre.... hvor kommer det ind i billedet?

Ved ordet "indsamling". Leif nævner slet ikke ordet "genbrug".

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-05-11 23:05

Leif Neland skrev:

> Ujuridisk:
> Nævner du hvad overskuddet går til?

Jeg synes nu ikke det er så ujuridisk. Min pointe er netop også
at "indsamling" er en vildldende betegnelse i denne her
sammenhæng.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-05-11 23:03

Nikolai R. Jensen skrev:

> hvis jeg laver en indsamling af fx gamle bilradioer til genbrug og jeg så
> sælger dem der virker eller kan laves bagefter....

> må man så kalde det en "indsamling" til genbrug?

Jeg tror ikke man må lave indsamlinger uden at få tilladelse. I
hvert fald får ordet "indsamling" det til at lyde som et
velgørende foretagende, og det kunne kaldes "vildledende
markedsføring".

Den ærlige, umisforståelige betegnelse er "brugte varer købes".

> eller er der nogen regler for hvornår man må bruge ordet genbrug?

Jeg tror ikke at ordet "genbrug" er noget problem i din plan.

--
Bertel

Fra : Allan Soerensen

Dato : 22-05-11 15:41

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:4dd2f017$0$316$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg tror ikke man må lave indsamlinger uden at få tilladelse. I
> hvert fald får ordet "indsamling" det til at lyde som et
> velgørende foretagende, og det kunne kaldes "vildledende
> markedsføring".

Det er da ellers meget almindeligt at man indsamler affald.
Min kommune indsamler f.eks. både storskrald og haveaffald. Der er også et
indsamlingssystem til dagrenovation

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-05-11 17:11

Allan Soerensen skrev:

> Det er da ellers meget almindeligt at man indsamler affald.

Uden tilladelse?

--
Bertel

Fra : Allan Soerensen

Dato : 22-05-11 18:54

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:4dd934f4$0$305$14726298@news.sunsite.dk...

> Uden tilladelse?

Din påstand om at "indsamling" kræver tilladelse eller betyder velgørende
foretagende er noget være vrøvl.
Tag dog din højtelskede ordbog og se hvad ordet "indsamle" betyder.

Det kræver ikke tilladelse nødvendigvis tilladelse at indsamle oplysninger
eller vinterforråd, lige som indsamlet haveaffald heller ikke sendes til de
små negerbørn.

Der er absolut ingen jura i dine formodninger om hvad ordet at "indsamling"
betyder.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-05-11 18:59

Allan Soerensen skrev:

> Tag dog din højtelskede ordbog og se hvad ordet "indsamle" betyder.

Tag dog den højtelskede kontekst og se hvad ordet "indsamle"
betyder i den sammenhæng.

--
Bertel

Fra : Allan Soerensen

Dato : 22-05-11 19:39

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:4dd94e6a$0$306$14726298@news.sunsite.dk...

> Tag dog den højtelskede kontekst og se hvad ordet "indsamle"
> betyder i den sammenhæng.

Det er det rene vrøvl når du mener at "indsamle" skulle kræve tilladelse
eller betyde noget med velgørende foretagende her. Tag nu lige at kik i den
ordbog.

Hvorfor skal du absolut deltage i alle tråde, når du intet jura har at
bidrage med?