MS Windows
briani 27239
formater harddisk
Fra : js

Dato : 15-05-11 22:16

Er der en venlig sjæl der vil fortælle mig hvordan man formater en harddisk
Jeg har en gammel maskine med Vista på som produktnøglen er forsvundet
og nu vil jeg gerne bruge min original XP diskette ,
men Vista maskinen siger at der ikke er en harddisk. Det passer ikke for
den vil godt lade mig betale for en ny produkt
fra
Jørgen

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-05-11 22:28

js skrev:

> Jeg har en gammel maskine med Vista på som
> produktnøglen er forsvundet

Sidder den ikke klistret på kabinettet?

> og nu vil jeg gerne bruge min original XP diskette

Diskette? Mener du ikke CD?

Skal du have Vista eller XP på maskinen? Det
fremstår lidt uklart.

> men Vista maskinen siger at der ikke er en
> harddisk.

Er det Sata eller IDE?

> Det passer ikke for den vil godt lade mig betale
> for en ny produkt

Her stod jeg helt af

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : js

Dato : 16-05-11 08:12

Den 15-05-2011 23:28, Allan Vebel skrev:

> Sidder den ikke klistret på kabinettet?

> Diskette? Mener du ikke CD?
>
> Skal du have Vista eller XP på maskinen? Det
> fremstår lidt uklart.

> Er det Sata eller IDE?

> Her stod jeg helt af

setup siger det er en ide
Jeg vil gerne slette Vista og bruge min XP cd, men maskinen vil ikke
lade mig slette den indlæste vista

Jo der sad en skilt med produkt nummer men det var en ugyldig nummer, så
ham jeg købte maskinen af må jo have lavet noget fusk

fra
Jørgen

Fra : Cykelsmeden

Dato : 16-05-11 08:24

Den 16-05-2011 09:11, js skrev:

> setup siger det er en ide
> Jeg vil gerne slette Vista og bruge min XP cd, men maskinen vil ikke
> lade mig slette den indlæste vista

Du skal boote på din xp, gå ind i partitionsmanager (svjh en del af
startprocessen) og her slette partitionen, hvorefter du får lov at
installere XP.
Vi fik ikke en forklaring på hvad du mente med:
> Det passer ikke for den vil godt lade mig betale
> for en ny produkt

//finn

Fra : js

Dato : 16-05-11 08:31

Den 16-05-2011 09:23, Cykelsmeden skrev:

> Du skal boote på din xp, gå ind i partitionsmanager (svjh en del af
> startprocessen) og her slette partitionen, hvorefter du får lov at
> installere XP.
> Vi fik ikke en forklaring på hvad du mente med:
det betyder at der er liv i Vistaen den beder mig indtase eller bate for
en ny produkt nøgle

> //finn

Når jeg booter på cd begynder den at instalerer filer. jeg får ikke en
valgmulighed

fra
Jørgen

Fra : Cykelsmeden

Dato : 16-05-11 11:10

Den 16-05-2011 09:31, js skrev:

> Når jeg booter på cd begynder den at instalerer filer. jeg får ikke en
> valgmulighed
nu er det længe siden jeg har installeret XP, men jeg mener da at kunne
huske at det er helt normalt, og man først længere henne skal vælge at
1. installere nyt OS
2. reparere eksisterende.

der kan dog svjh. være et problem med at få lov at fjerne en
eksisterende NTFSpartition (Vista kan være installeret på en sådan). Jeg
kan huske jeg et par gange har fjernet en sådan med en linuxskive, inden
ny-installation af XP.
//finn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-05-11 11:24

Cykelsmeden skrev:

> der kan dog svjh. være et problem med at få lov at fjerne en
> eksisterende NTFSpartition (Vista kan være installeret på en sådan).

Det har jeg ikke været ude for. På den blå skærm kan man nedlægge
en partition. Det har jeg ikke haft problemer med.

--
Bertel

Fra : Edmund

Dato : 17-05-11 00:14

> Det har jeg ikke været ude for. På den blå skærm kan man nedlægge
> en partition. Det har jeg ikke haft problemer med.

Det kan måske være tale om en speciel OEM XP cd, hvor firmaet der har
leveret computeren har lavet om på cden.

Så kan man hente boot disketter fra microsoft (6 stk. disketter)
så får man muligheden for at formatere og slette partition.

http://support.microsoft.com/kb/310994

husk at vælge den rigtige SP version.

Man kan også lave en ny XP cd hvor man laver om på de indstillinger der
står i WINNT.SIF filen, eller fjerne filen helt.
F.eks gøre det sammen med en opgradering af cden til en nyere SP
version ( slipstreame )

--
Mvh Edmund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-05-11 09:49

js skrev:

> Er der en venlig sjæl der vil fortælle mig hvordan man formater en harddisk

Lad være med det. Det er ikke nødvendigt.

> Jeg har en gammel maskine med Vista på som produktnøglen er forsvundet
> og nu vil jeg gerne bruge min original XP diskette ,
> men Vista maskinen siger at der ikke er en harddisk.

Det betyder at XP ikke har de drivere der skal til for at styre
din harddisk. Du kan ikke umiddelbart installere XP, og det har
intet med formatering eller sletning af partitioner at gøre.

--
Bertel

Fra : js

Dato : 16-05-11 09:57

> [...]
> din harddisk. Du kan ikke umiddelbart installere XP, og det har
> intet med formatering eller sletning af partitioner at gøre.

Jeg har ellers brugt eb mange gange til at formatere min gamle pc med
her nvar der ingen problemer
Det er en original cd og jeg mener den har alle driver osv,

Men hvad gør man så

fra
Jørgen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-05-11 10:15

Den 16-05-2011 10:57, js skrev:

> Jeg har ellers brugt eb mange gange til at formatere min
> gamle pc med her nvar der ingen problemer

Nej, for der har der sikkert været tale om gamle harddiske
med IDE-controller. Nye harddiske bruger normalt SATA, og de
kræver nogle andre drivere.

> Det er en original cd og jeg mener den har alle driver osv,

Der følger ikke SATA-drivere med i Windows XP, i hvert fald
ikke i de tidlige versioner af XP.

> Men hvad gør man så

Man kan under installationen indlæse en SATA-driver, så
harddisken kan findes, og så man kan installere. Tjek denne
side:
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til computeren og internettet:

Fra : js

Dato : 16-05-11 10:35

Den 16-05-2011 11:15, Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
>
> Man kan under installationen indlæse en SATA-driver, så harddisken kan
> findes, og så man kan installere. Tjek denne side:

ØV "lyseslukker" så er der vel ikke andet at gøre end at smide lortet
væk for der er nok ikke meget fornuft i at købe ny produktkode til en 4
års gammel bærbar

Men tak for svarene

fra
Jørgen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-05-11 10:54

Den 16-05-2011 11:35, js skrev:

> ØV "lyseslukker" så er der vel ikke andet at gøre end at
> smide lortet væk for der er nok ikke meget fornuft i at købe
> ny produktkode til en 4 års gammel bærbar

Tjek ovenstående side først.

Og ellers kan du jo bare installere en Linux på maskinen.
Den er gratis, og hvis du fx vælger Ubuntu eller Mint er
springet fra Windows ikke så stort. Du vil som sidegevinst
sikkert opleve, at computere bliver hurtigere med en Linux.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende brugerguide for begyndere om ubuntu Linux:

Fra : js

Dato : 16-05-11 11:34

Den 16-05-2011 11:53, Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> og hvis du fx vælger Ubuntu eller Mint er springet fra Windows ikke så
> stort. Du vil som sidegevinst sikkert opleve, at computere bliver

Nu er jeg inde i bios setup utility

Main fanebladet og der står

Primary ide master (hard disk)
Seconnsary ide slave(atapi cd rom)

Så hvis jeg har forstået det ret skulle min gamle XP være brugbar

Så er vi tilbage ved start spørgsmålet
Hvordan formater jeg computeren
Jeg plejer at sætte XP diskette ind og så boot , men jeg får
tilsyneladende ikke mulighed for at vælge
fra
Jørgen

Fra : Mcwm

Dato : 16-05-11 11:38

Den 16-05-2011 12:34, js skrev:
> Så er vi tilbage ved start spørgsmålet
> Hvordan formater jeg computeren
> Jeg plejer at sætte XP diskette ind og så boot , men jeg får
> tilsyneladende ikke mulighed for at vælge

Hvis du booter fra din CD-rom, hvad er så det sidste den skriver til
dig, inden processen stopper?

Venligst
Mcwm

Fra : js

Dato : 16-05-11 11:50

> Hvis du booter fra din CD-rom, hvad er så det sidste den skriver til
> dig, inden processen stopper?
>
> Venligst
> Mcwm

Kontroler at harddisk er tændt og kører og alt disk relateret
hardwarekonfigaration er korrekt
Installationsprogrammet kan ikke fortsætte tryk F3 for at afslutte
fra
Jørgen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-05-11 11:44

js skrev:

> Main fanebladet og der står

> Primary ide master (hard disk)
> Seconnsary ide slave(atapi cd rom)

> Så hvis jeg har forstået det ret skulle min gamle XP være brugbar

Ja. Det tyder på at der er fejl ved hardwaren - disken eller
controlleren. XP installeres normalt problemfrit på IDE-diske.
Jeg har sågar en pc med SATA hvor jeg i BIOS kan stille om til
IDE. XP kan ikke installeres i SATA-mode, men nemt i IDE-mode.

--
Bertel

Fra : js

Dato : 16-05-11 11:38

> [...]
> og hvis du fx vælger Ubuntu eller Mint er springet fra Windows ikke så
> stort. Du vil som sidegevinst sikkert opleve, at computere bliver

Ja det er fin jeg kan ikke komme ind i Windows, denvil have en kode for
at komme videre

fra
Jørgen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-05-11 12:04

Den 16-05-2011 12:38, js skrev:

> Ja det er fin jeg kan ikke komme ind i Windows, denvil have
> en kode for at komme videre

Du skal ikke ind i Windows for at installere Linux. Men som
Bertel Lund Hansen skriver, er der noget, der tyder på, at
du har en fejl ved hardwaren, nu vi har fået konstateret, at
du har en IDE-harddisk.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis bridge på computeren:

Fra : js

Dato : 16-05-11 12:09

> [...]
> og hvis du fx vælger Ubuntu eller Mint er springet fra Windows ikke så
> stort. Du vil som sidegevinst sikkert opleve, at computere bliver

Ja nu prøver jeg at installer UBUNTU og jeg får en fejl meddelelse

I/U-fejl
Error reading boot cd
Genstart
Og så kører det i ring

fra
Jørgen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-05-11 12:23

Den 16-05-2011 13:08, js skrev:

> Ja nu prøver jeg at installer UBUNTU og jeg får en fejl
> meddelelse
>
> I/U-fejl
> Error reading boot cd

Det kan tyde på en fejl på CD'en. Eller en mere
grundliggende fejl på computeren, som rammer både harddisk
og CD-drev.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:

Fra : js

Dato : 16-05-11 13:16

Den 16-05-2011 13:23, Kim Ludvigsen skrev:

> Det kan tyde på en fejl på CD'en. Eller en mere grundliggende fejl på
> computeren, som rammer både harddisk og CD-drev.

Ja nu jeg tænker tilbage kan jeg huske for en del år siden havde jeg en
cd/dvd læser som kunne læse det meste, men nogle få gav problem indtil
jeg købte en ny læse enhed, så kunne jeg pludselig læse igen

fra
Jørgen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-05-11 11:01

js <9440@bierstedaf.dk> crashed Echelon writing

> ØV "lyseslukker" så er der vel ikke andet at gøre end at smide lortet
> væk for der er nok ikke meget fornuft i at købe ny produktkode til en 4
> års gammel bærbar

Det kommer an på hvilket styresystem du helst vil køre med. Der er jo også
Linux.

Men som Kim prøver at fortælle dig, du kan sagtens få XP på din blærbare,
der er bare 3 måder:

1. Sæt SATA controller til IDE/Compatible-mode eller hvad producenten end
måtte kalde det. Så ses controlleren som almindelig PATA controller, men du
må forvente en mulig nedgang i performance i forhold til oprindelig
SATA/AHCI mode.

2. Lav en diskette med SATA driveren. Denne skal indlæses under XP
installationen (det kræver man husker at trykke F6 når dette står på
skærmen).
Denne diskette skal indeholde nogle bestemte filer udover selve driveren,
dvs. det er ikke nok med den sædvanlige Windows driver.

3. Lav en ny XP CD med driveren inkluderet. Det nemmeste for nybegyndere er
at bruge fx. Nlite og så supplere med drivere fra driverpacks.net

--
Bjarke Andersen

Fra : Preben

Dato : 17-05-11 12:37

"js" <9440@bierstedaf.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men Vista maskinen siger at der ikke er en harddisk. Det passer ikke for
> den vil godt lade mig betale for en ny produkt

Hvilken model fabrikat er maskinen?
Du kunne evt. hente/brænde en Hiren´s BootCD
på den er der flere diskværktøjer, som du kan teste om din disk evt er med
dårlige-sektorer
Samtidigt får du testet dit CDdrev...

mvh
Preben