Webdesignfirma vil ikke give adgang til ko~
Fra : Mogens

Dato : 15-05-11 03:01

En af mine bekendte har et mindre firma hvor han for 3 år siden fik
udviklet 2 hjemmesider med hver deres webshopløsning. Firmaet der lavede
siderne bruget opensource programmet Oscommerce som basis, og min
bekendte betalte for de timer der blev brugt til at oprette design etc.

Nu viser det sig at webfirmaet ikke vil udlevere siderne hvis vi selv
vil overtage udvikling (salget har været elendigt, og der har været
grove fejl som webfirmaet ikke har opdaget). Jeg har ikke set
kontraktgrundlaget med webfirmaet, men det undrer mig en del om det er
tilladt i henholdt til opensource konceptet at et firma kommercielt kan
blokere den egentlige ejer af sitet fra koden.

Eksempelvis har webfirmaet også fjernet den funktionalitet fra
Oscommerces backend hvor man kan tage en backup af Mysql databasen. De
sørger sikkert for backup, men dette er udelukkende et forsøg på at
undgå at brugerne kan få adgang til egene data på en rationel måde.

Nogen som ved om webfirmaets adfærd er lovlig i.h.t. opensource reglerne?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-05-11 08:20

Mogens skrev:

> [...]
> bekendte betalte for de timer der blev brugt til at oprette design etc.

> Nogen som ved om webfirmaets adfærd er lovlig i.h.t. opensource reglerne?

Ja, det er den, og den er også som udgangspunkt lovlig ud fra
almindelige aftaleregler.

Spørgsmålet er om det kan kaldes et rimeligt aftalevilkår at de
forhindrer kundens (din bekendte) adgang til sine egne data.

Han skal nok kontakte en advokat med speciale i it-ret. En
indledende forespørgsel koster mig bekendt ikke noget (mange tror
at taxameteret tikker når man åbner døren til advokatens kontor).

--
Bertel

Fra : Kasper Demant

Dato : 15-05-11 20:45

> Han skal nok kontakte en advokat med speciale i it-ret. En
> indledende forespørgsel koster mig bekendt ikke noget (mange tror
> at taxameteret tikker når man åbner døren til advokatens kontor).

Det kommer jo så også an på advokatens aftalevilkår. Du kan da ikke
generelt sige, at den indledende forespørgsel ikke koster noget

Hvad man generelt kan sige er, at advokaten skal oplyse hvis han
fakturerer for medgået tid

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-05-11 10:09

Kasper Demant skrev:

> Det kommer jo så også an på advokatens aftalevilkår. Du kan da ikke
> generelt sige, at den indledende forespørgsel ikke koster noget

Advokaten kan da ikke begynde at taksere før der foreligger en
aftale. Det værste der kan ske, er at han efter ét spørgsmål
svarer at det vil koste penge hvis han vitterligt skal besvare
det.

Men jeg har to gange snakket med en advokat (to forskellige) uden
at det kostede penge. Første gang tog det et kvarters tid i hans
kontor (han frarådede mig at gå videre med min idé), anden gang
ringede jeg og tog 2 minutter af min advokats tid.

--
Bertel

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 15-05-11 12:36

"Mogens" <myname@mysite.dk> wrote in message

> Nogen som ved om webfirmaets adfærd er lovlig i.h.t. opensource reglerne?

Der findes mange slags open-source licenser, så det kan man ikke sige med
sikkerhed.

Du er også nødt til at skelne mellem tilretning til open source produkter,
overbygninger (kode) og egentlige data, om hvilke kunder har købt hvad og
hvornår.

Hvis der ikke er lavet nogen aftaler mellem firmaet og din bekendte, så har
han nok ikke så mange rettigheder. Firmaet kan jo sagtens have valgt
hovedsageligt at basere hjemmesiden på kode de tidligere har lavet. I så
fald har din bekendte ikke pludselig ret til denne kode.