Uberettiget anholdelse/sigtelse/ransagning
Fra : Peter Jensen

Dato : 14-05-11 19:17

Ifølge politiprogrammer på TV (Politijagt, Politistationen, Station2,
og hvad de ellers hedder) udspiller der sig tilsyneladende ofte disse
episoder på de danske landeveje:

1) Bilist bliver stoppet, fordi betjentene finder bilen/personen mistænkelig.

2) Politiet kontrollerer generalia på personen.

3) Politiet bekendtgør: "Du er anholdt, sigtet for lov om euforiserende
stoffer, jeg ser derfor hvad du har i bilen".

4) Sommetider finder de narkotika, andre gange ikke.

5) Når politiet ikke finder narkotika, siger de normalt "Du er hermed
løsladt og sigtelsen er frafaldet".

Jeg mener, at folk normalt kan kræve erstatning for uberettiget
anholdelse, og at der er en fast takst for dette (5000 kroner?).

Spørgsmålene er så:

1) Kan politiet agere som de gør indenfor Retsplejelovens rammer?

2) Kan personer der har oplevet dette, hvor politiet ikke finder noget,
kræve erstatning - og få det?

3) I sidste spørgsmål er det vel noget med, hvor "begrundet mistanke"
betjenten kan godtgøre han havde i situationen? Eller?

Kan være jeg overfortolker, men hvis en tilfældig betjent til enhver
tid kan sigte og anholde en person og foretage en ransagning, og
derefter blot frafalde sigtelsen og anholdelsen, så er der vel formelt
ingen grænser for hvor og hvornår en betjent kan ransage borgeres
ejendom?

--
Peter Jensen

Fra : Per

Dato : 14-05-11 19:31

Peter Jensen wrote:

> Jeg mener, at folk normalt kan kræve erstatning for uberettiget
> anholdelse, og at der er en fast takst for dette (5000 kroner?).

Kommer an på længden af anholdelsen se mit link til Rigsasvokaten nedenfor.

> Spørgsmålene er så:
>
> 1) Kan politiet agere som de gør indenfor Retsplejelovens rammer?

JA !

> 2) Kan personer der har oplevet dette, hvor politiet ikke finder
> noget, kræve erstatning - og få det?

Det kommer an på omstændighederne.

Rigsadvokaten har en skrivelse om det:
http://www.rigsadvokaten.dk/media/RM_1-2011.pdf

Bemærk nr. 2

> [...]
> derefter blot frafalde sigtelsen og anholdelsen, så er der vel formelt
> ingen grænser for hvor og hvornår en betjent kan ransage borgeres

Politiet skal have et mistankegrundlag - de må ikke bare på må og få anholde
og ransage.

Anholdelsesreglerne:
http://www.themis.dk/searchinclude/lovsamling/Retsplejelovens_kapitel_69.html

Ransagningsreglerne:
http://themis.dk/searchinclude/Lovsamling/Retsplejelovens_kapitel_73.html

Legemsindgrebsreglerne (herunder visitation)
http://www.themis.dk/searchinclude/lovsamling/Retsplejelovens_kapitel_72.html

mvh. Per

Fra : Ulrik

Dato : 14-05-11 23:57

On 14-05-2011 20:30, Per wrote:

> Det kommer an på omstændighederne.
>
> Rigsadvokaten har en skrivelse om det:
> http://www.rigsadvokaten.dk/media/RM_1-2011.pdf
>
> Bemærk nr. 2

Bemærk også 1d, hvor kortvarige anholdelser taksere til 800 kr.

/Ulrik