Opsigelse af lejer i forbindelse med salg ~
Fra : Henning

Dato : 14-05-11 14:31

En bekendt har boet til leje på 1. salen af et hus i ~20 år. Huset blev ved udlejestart delt i to
matrikler, der er lavet seperate indgange.
Ejeren af huset flytter nu på plejehjem, og familien er interesseret i at sælge huset, og har derfor
opsagt lejeren på 1. sal.

Grunden til opsigelsen er, at huset vil være nemmeret at sælge som eet stort, hvis kommunen
overhovedet vil tillade en sammenlægning igen.

Jeg ved ikke om der forefindes lejekontrakt?
Hvad er almindelig opsigelsesvarsel i sådan et tilfælde, hvis lejeren overhovedet kan opsiges?

Fra : jan@froerup.dk

Dato : 14-05-11 14:49

Henning <no.mail@all.invalid> skrev :

>Jeg ved ikke om der forefindes lejekontrakt?

Det må du jo finde ud af !

>Hvad er almindelig opsigelsesvarsel i sådan et tilfælde, hvis lejeren overhovedet kan opsiges?

Normalt kan lejemålet kun opsige med de begrundelser der står i
lejeloven - et salg af ejendommen er ikke ibland dem

lejeloven kan du finde på nettet -

--
Jan_stevns

Life sucks !! - pass the beernut's

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-05-11 15:03

jan@froerup.dk skrev:

> Det må du jo finde ud af !

Mig bekendt kan en lejer af en lejlighed slet ikke opsiges efter
20 år - uanset hvad der måtte stå i lejekontrakten.

--
Bertel

Fra : Kert Rats

Dato : 14-05-11 15:12

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:4dce8b23$0$314$14726298@news.sunsite.dk...

> Mig bekendt kan en lejer af en lejlighed slet ikke opsiges efter
> 20 år - uanset hvad der måtte stå i lejekontrakten.

Hvad nu, hvis huset skal rives ned?
Spørgsmålet kan blive aktuelt for mig.

Venligst

Kert Rats

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-05-11 18:35

Kert Rats skrev:

> Hvad nu, hvis huset skal rives ned?

Jeg ville egentlig ikke have svaret for det er ikke så meget jeg
ved om lejeloven, men jeg husker at nogen med større viden har
skrevet at man risikerer ikke at kunne opsige en lejer af en
lejlighed (værelser er noget andet) hvis man laver en toårig
kontrakt.

Dit spørgsmål kan jeg ikke svare på - ud over hvis huset er
farligt at bo i. Så må man nok kunne bede folk om at flytte.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-05-11 18:40

Bertel Lund Hansen skrev:

> Dit spørgsmål kan jeg ikke svare på

Nu kan jeg:

§ 83. Andre lejeforhold end de i § 82 nævnte kan udlejeren kun
   opsige i følgende tilfælde, jf. dog §§ 84 og 88:

a)   Når udlejeren ønsker selv at benytte det lejede.

b)   Når udlejeren dokumenterer, at ejendommen skal nedrives. [...]

--
Bertel

Fra : Kert Rats

Dato : 14-05-11 19:13

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:4dcebdd6$0$306$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
>
> a) Når udlejeren ønsker selv at benytte det lejede.
>
> b) Når udlejeren dokumenterer, at ejendommen skal nedrives. [...]

Tak for svar.

Venligst

Kert Rats

Fra : Jubi

Dato : 14-05-11 15:48

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i
meddelelsen news:4dce8b23$0$314$14726298@news.sunsite.dk...

Nej, hvis der ikke er en lejekontrakt, skal lejeforholdet ske efter
bestemmelserne i lejejloven.

> Mig bekendt kan en lejer af en lejlighed slet ikke opsiges efter
> 20 år - uanset hvad der måtte stå i lejekontrakten.

Naturligvis kan en lejer opsiges med de i lejeloven bestemte månder (3).
Begrundelsen kan være så simpel at udlejer selv vil benytte det lejede.

Den med de 20 år eller mere (kontrakt før 1986) er for ejerlejligheder.
Og selv da kan den opsiges når udlejer selv skal bebo lejemålet bagfter.
Så kan lejer evt. se på hvilke begrænsninger i den ret der måtte være.

--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Fra : poul christensen

Dato : 14-05-11 16:33

Henning skrev:
> [...]
>
> Jeg ved ikke om der forefindes lejekontrakt?
> Hvad er almindelig opsigelsesvarsel i sådan et tilfælde, hvis lejeren

Hvis der er tale om et 2 families hus er opsigelsesvarslet 1 år,
lejelovens §§ 82 ofg 86.

Lejeloven finder du her:
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=132875#KXIII

mvh poul christensen