Aircondition mod rygning
Fra : Kert Rats

Dato : 13-05-11 12:46

Da jeg i 1973 rejste til Norge med den daværende Oslo-båd, spiste vi i
restauranten, hvor rygning var tilladt, men vi mærkede absolut intet til
nogen som helst røggener. Det viste sig, at restaurantlokalet var
ventileret/airconditioneret således, at røg- og lugtgener var praktisk talt
ikke-eksisterende.

Nu er mit spørgsmål så: Kan man i dag etablere
ventilations-/airconditioneringsanlæg med samme virkning mod røg- og
lugtgener?
Hvis det var muligt i 1973, så må det vel også være muligt i dag, vil jeg
mene.

Sådanne anlæg ville jo kunne eliminere alle gener ved indendørs rygning - og
samtidig fjerne andre indendørs lugtgener.

Jeg glæder mig til at høre fra jer.

Venligst

Kert Rats

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-05-11 14:34

Kert Rats skrev:

> Nu er mit spørgsmål så: Kan man i dag etablere
> ventilations-/airconditioneringsanlæg med samme virkning mod røg- og
> lugtgener?

Ja. Sådan et anlæg findes der i min mors (nu solgte) hus. Der
sidder en central blæser i et skab i bryggerset. Den suger luft
ud bag alle paneler og puster den opvarmet ind igen ad nogle
spjæld i hvert rum. Det er et smaddergodt system, og jeg forstår
ikke at ikke mange flere huse (alle) bygges sådan. Resultatet er
at luften er røg- og støvfri.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 13-05-11 14:35

Hej Bertel

> spjæld i hvert rum. Det er et smaddergodt system, og jeg forstår
> ikke at ikke mange flere huse (alle) bygges sådan. Resultatet er
> at luften er røg- og støvfri.

Det bruges vel også i meget stor udstrækning i nye huse idag,
det hedder bl.a. Genvex.

Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-05-11 14:43

Max skrev:

> Det bruges vel også i meget stor udstrækning i nye huse idag,
> det hedder bl.a. Genvex.

Det er vist ikke helt det samme. I min mors ekshus er det den
samme luft der cirkulerer. Der er ingen friskluftindtag.

Bliver det der Genvex lavet med kanaler i murværket?

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 13-05-11 15:40

Hej Bertel

> Det er vist ikke helt det samme. I min mors ekshus er det den
> samme luft der cirkulerer. Der er ingen friskluftindtag.

Ja, det var jo den måde man lavede kalorifere varme tidligere.

> Bliver det der Genvex lavet med kanaler i murværket?

For det meste ligger rørsystemet på loftet. Det hedder jo
Genvex fordi det genanvender varmen og luften cirkulere
også i det system. Og så genanvender man varmen fra
kloarkafløb, emhætteaftræk og så vidre.

Max

Fra : Ivar

Dato : 13-05-11 21:41

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det er vist ikke helt det samme. I min mors ekshus er det den
> samme luft der cirkulerer. Der er ingen friskluftindtag.

Jeg tror, man kaldte det et luftvarmeanlæg. Jeg gætter på at
huset var fra 60'erne eller 70'erne. Det blev aldrig rigtigt
populært.

Luften blev ikke udskiftet eller renset, så tobaksrøg blev
blot spredt rundt i hele huset. I et ventilationsanlæg som
dem fra Genvex bliver luften udskiftet, men i en normal bolig
er ventilationen ikke specielt kraftig. Luften bliver udskiftet
cirka hver anden time, og det er langtfra nok til at fjerne
tobakslugt. I restauranter og andre steder hvor der er mange
mennesker, bliver luften udskiftet flere gange i timen, men
det er som bekendt heller ikke nok til at fjerne generende
tobakslugt.

Ivar Magnusson

--
- Sendt fra min brødrister

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-05-11 06:29

Ivar skrev:

> Jeg tror, man kaldte det et luftvarmeanlæg. Jeg gætter på at
> huset var fra 60'erne eller 70'erne.

Deromkring.

> Luften blev ikke udskiftet eller renset, så tobaksrøg blev
> blot spredt rundt i hele huset.

Både og. Der sad (naturligvis) et filter på indsuget, og der var
betydelig forskel på hvor meget tobakslugt og -røg der var fra et
selskab hos min mor og i andre stuer.

Men naturligvis vil et anlæg med friskluftindsug rense luften
bedre.

--
Bertel