Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lumix tz, Ændre tonen i billederne til det~
Fra : Langgaard

Dato : 12-05-11 05:24

Hej

Jeg har lavet nogle optagelser med en Panasonic Lumix TZ8 (uden
strømslugende GPS, men de virker meget kolde på "AWB"
indstillingen. Flere af de kameraer jeg har prøvet har haft mulighed
for at ændre indstillingen således at alle billederne i optagelsen
bliver ændret til, enten koldere, neutral, eller til det varmere.

Har jeg overset denne indstilling, eller findes den ikke?

--
Langgaard

Fra : PR

Dato : 12-05-11 14:56

"Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Det er hvidbalancen du skal indstille. Jeg kender ikke Lumix TZ8, men de fleste digitale kameraer
har mulighed for at vælge hvidbalance "WB" mellem skygge (8000K) overskyet (6000K), blitz (5500K),
sol (5000K) glødelampe (3000K) etc. etc. Hvis dine billeder er for kolde skal du vælge en
indstilling med en højere farvetemperatur. Ved nogle kameraer kan man vælge farvetemperaturen
direkte. Mange kameraer kan måle farvetemperaturen. Hos nikon hedder menuen Hvidbalance/Pre. Når
"Pre" ar valgt "tager" man et billede af en neutral overflade (gråkort 18% refelktion er bedst).
Derefter har man den optime hvidbalance for den pågældende belysning. Med Nikon D700 kan det endda
gøres med en blanding af kunstlys eller dagslys og blitz.
Alternativet er at korrigere i et billedebehandlingsprogram. F.eks. i PaintShop Pro er der en
funktion, hvor man justerer hvidbalancen (farvetemperaturen) og en endnu bedre funktion, hvor man
peger på et område i motivet, der skal være være neutral, dvs. RGB får samme værdi.
mvh PR

Fra : Langgaard

Dato : 12-05-11 09:20

On 12 Maj, 15:55, "PR" <randlov_rem...@post9.tele.dk> wrote:
> [...]
> peger på et område i motivet, der skal være være neutral, dvs. RGB får samme værdi.

Hej

Jeg udtrykte mig nok ikke klart nok

Jeg har styr på hvad hvidbalancejusteringen er, og hvad den gør ved
det færdige billede. jeg søger bare en indstilling som jeg kender den
fra mit DSLR, hvor jeg i menuen kan indstille kameraet til mere eller
mindre, kontrast, skarphed, farvemætning og koldere eller varmere
farvetone på _alle_ optagelserne, altså en "en gang for alle"
indstilling!

--
Leif Langgaard
http://www.megapixels.dk