Er denne aircon god?
Fra : Rasmus Ibsen

Dato : 11-05-11 18:52

Jeg har set på denne:

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5020&n=10

Den skal køle en bil ned om dagen.

Men kan den mon klare at stå tændt i syv timer om dagen?

Hvad betyder btu i praksis?

Jeg er lidt i vildrede :D

Fra : Aage Andersen

Dato : 11-05-11 20:24

"Rasmus Ibsen" <rasmus.ibsen@please.ask> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Den skal køle en bil ned om dagen.
>
> Men kan den mon klare at stå tændt i syv timer om dagen?

Btu staar for British Thermal Unit, en engelsk maaleenhed for varmemængde.
9000 Btu/t svarer aabenbart til 2600 Watt.

Der advares imod at bruge enheden i smaa rum (bil?).

Jeg kan ikke faa 2600 Watt til at stemme med den indbyggede sikring paa 3,15
Amp.

Det svarer til en maksimal effekt paa ca. 800 Watt.

Personlig kunne jeg godt tænke mig at prøve den.

Fra : Leif Neland

Dato : 11-05-11 20:42

Den 11-05-2011 21:23, Aage Andersen skrev:

> Jeg kan ikke faa 2600 Watt til at stemme med den indbyggede sikring paa 3,15
> Amp.
>
> Det svarer til en maksimal effekt paa ca. 800 Watt.

Man får mere effekt ud af en varmepumpe end man hælder ind i den; ellers
kunne man jo bare bruge et varmeapparat. Og et køleanlæg er jo bare en
varmepumpe.

2600/800 = 3.25

En typisk effektfaktor for en varmepumpe/kølemaskine er 2.3 til 3.5

Leif

Fra : Aage Andersen

Dato : 12-05-11 11:01

"Leif Neland"
> [...]
> varmepumpe.
>
> 2600/800 = 3.25
>
> En typisk effektfaktor for en varmepumpe/kølemaskine er 2.3 til 3.5

Ja, det oversaa jeg. Effektfaktoren afhænger dog af temperaturforskellen
mellem den kolde og den varme side, saa man burde specificere hvor stor
temperaturforskel man regner med.

Fra : Ivar

Dato : 12-05-11 19:05

Aage Andersen skrev:

> Ja, det oversaa jeg. Effektfaktoren afhænger dog af temperaturforskellen
> mellem den kolde og den varme side, saa man burde specificere hvor stor
> temperaturforskel man regner med.

Jo, men strømforbruget er ifølge manualen større end sikringen
tillader, så noget er forkert - eller hvad?

--
- Sendt fra min brødrister

Fra : Rasmus Ibsen

Dato : 11-05-11 21:34

> Btu staar for British Thermal Unit, en engelsk maaleenhed for varmemængde.
> 9000 Btu/t svarer aabenbart til 2600 Watt.

Er det så 2600w den trækker eller er det de 880 w der står under i manualen?

> Der advares imod at bruge enheden i smaa rum (bil?).

Godt set. Spørgsmået er, hvad "meget små rum" er og hvad det betyder i
praksis?

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-05-11 09:52

"Rasmus Ibsen" <rasmus.ibsen@please.ask> skrev i meddelelsen

> Er det så 2600w den trækker eller er det de 880 w der står under i
> manualen?

> Godt set. Spørgsmået er, hvad "meget små rum" er og hvad det betyder i
> praksis?

I praksis - når du køler - skal du have en slange ud af rummet, hvor varmen
bliver transporteret ud. Bare at åbne et vindue virker mindre godt, da
varmen så strømmer ind igennem vinduet.

Min aircon i min campingvogn trækker 12-1600W og kan køle campingvognen ned
en varm sommerdag i Italien - når den står midt i solen.

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Ivar

Dato : 13-05-11 18:29

Rasmus Ibsen skrev:

> Er det så 2600w den trækker eller er det de 880 w der står under i manualen?

Den "trækker" 880 W i ledningen og 2600 W i slangen.

Ivar Magnusson

--
- Sendt fra min standerlampe