Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sort baggrund
Fra : Pico

Dato : 11-05-11 17:29

Hvordan er det nu man indstiller kammeret så baggrunden bliver sort?
F.eks.hvis man fotografere nogle små ting på en sort baggrund, jeg kan
ganske simpelt ikke komme på det.
--
MVH
Pico

Fra : Niels

Dato : 11-05-11 13:04

On May 11, 6:29 pm, Pico <Selveste...@hotmail.com> wrote:
> Hvordan er det nu man indstiller kammeret så baggrunden bliver sort?
> F.eks.hvis man fotografere nogle små ting på en sort baggrund, jeg kan
> ganske simpelt ikke komme på det.

Det kan jeg godt forstå, for sådan en kameraindstilling findes ikke.
Hvordan skal kameraet vide, hvad der er motiv, og hvad der er
baggrund?

--
Niels

Fra : N.B.DK

Dato : 11-05-11 20:44

"Niels" <nboegh@gmail.com> wrote in message
> Det kan jeg godt forstå, for sådan en kameraindstilling findes ikke.
> Hvordan skal kameraet vide, hvad der er motiv, og hvad der er
> baggrund?

Så din påstand er at det man ikke?

Prøv og tag et billede op mod en mørk baggrund med og uden flash, og med den
højeste lukketid som flashen tillader...

--
MVH. N_B_DK

Fra : Niels

Dato : 11-05-11 14:45

On May 11, 9:44 pm, "N.B.DK" <N.B...@gmail.com> wrote:
> "Niels" <nbo...@gmail.com> wrote in message

> Så din påstand er at det man ikke?
>
> Prøv og tag et billede op mod en mørk baggrund med og uden flash, og med den
> højeste lukketid som flashen tillader...

Du skriver "op mod en mørk baggrund", og det ændrer jo betingelserne
en hel del. Men fortæl dog, hvordan man gør istedet for at søge en
underlig konfrontation.

--
Niels

Fra : N.B.DK

Dato : 11-05-11 21:51

>Men fortæl dog, hvordan man gør istedet for at søge en
> underlig konfrontation.

Du kunne jo f.eks prøve det jeg skrev, og så se hvad resultatet er, det er
jo ikke den helt store operation at prøve vel?

--
MVH. N_B_DK

Fra : Niels

Dato : 11-05-11 15:00

On May 11, 10:50 pm, "N.B.DK" <N.B...@gmail.com> wrote:
> "Niels" <nbo...@gmail.com> wrote in message

> Du kunne jo f.eks prøve det jeg skrev, og så se hvad resultatet er, det er
> jo ikke den helt store operation at prøve vel?

Men det er ikke en kameraindstilling, vel?

--
Niels

Fra : Michaelbs

Dato : 11-05-11 22:36

"Niels" <nboegh@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> jo ikke den helt store operation at prøve vel?

Men det er ikke en kameraindstilling, vel?

Hvis det er en kameraindstilling du søger, så stil kameraet på manuel. 3
parametre kan ændre din baggrund til sort: Iso, blændeåbning (f-stop) og
lukkertid. Prøv dig frem.

mvh Michael

Fra : Pico

Dato : 11-05-11 22:38

Den 11-05-2011 22:59, Niels skrev:

> Men det er ikke en kameraindstilling, vel?
>
> --
> Niels
Øh er det ikke lidt af en kamp på ord. Det drejer sig om nogle bekendte
der vil tage billeder af smykker på en sort baggrund. Der rådes ikke
over en lyskasse, så hvordan gør man så, så baggrunden bliver sort og
smykkerne rimeligt belyst ???

--
MVH
Pico

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-11 00:34

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> en lyskasse, så hvordan gør man så, så baggrunden bliver sort og smykkerne

Anbring smykkerne på et mørkt underlag (stof, pap eller lign.), anbring dem
i sollys (f.eks i en vindueskarm - dagslys giver efter min mening de mest
naturtro farver) og lav spotmåling på smykkerne. Du kan ikke få baggrunden
til at være sort bare ved at indstille på kameraet (som du skriver i det
oprindelige spørgsmål). Du ønsker stor kontrast mellem baggrunden og
smykkerne. Den kan senere finjusteres i efterbehandlingen.

-Joachim

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 12-05-11 06:13

Pico <Selvestemig@hotmail.com> wrote:

> [...]
>der vil tage billeder af smykker på en sort baggrund. Der rådes ikke
>over en lyskasse, så hvordan gør man så, så baggrunden bliver sort og

Det er egentlig ret ligetil:

Belysning: Nemmest i dagslys udenfor uden direkte solskin eller indendørs med
passende lyskilder der ikke giver skygger.

Du lægger smykkerne på en hvid plade af mat plast eller lignende og belyser
dette nedenfra så underlaget fremstår klart hvidt. Det lyder mærkeligt når du nu
ønsker sort baggrund, men fortvivl ikke.

Når du har taget dine billeder går du til photoshop, paint-shop-pro eller
lignende og gør det hvide område tranparent med "Magic eraser tool".

Dernæst laver du en layer hvor du med "malerbøtten" fylder sort farve ud over
det hele. Så går du til Layer->arrange->send to back og vupti, du har en sort
baggrund på motivet

Se her et smykke med en rosa/grodunset baggrund:
http://importshop.dk/product_info.php?info=p120_Pilgrim-Halsk-de---316311.html

Eller den her hvor der i photoshop er lavet skygger og spejling.
http://importshop.dk/product_info.php?info=p18_CAL002-br-Lommeregner-med-kalender-og-ur-.html

Begge billeder er redigeret med ganske få klik på mindre end 3 minutter.

Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com
(Danmarks kedeligste hjemmeside)

Fra : PR

Dato : 12-05-11 14:38

> [...]
> smykker på en sort baggrund. Der rådes ikke over en lyskasse, så hvordan gør man så, så baggrunden
> bliver sort og smykkerne rimeligt belyst ???

Det er ikke så svært. Sørg først og fremmest for at baggrunden virkelig er sort og mat f.eks. et
stykke sort fløjel. Her er en række forslag vedr. belysningen:
1. Mål lyset på et gråkort (18% reflektion. Et alm. stykke grå pap med mat overflade kan bruges i et
nødstilfælde). De fleste D-kameraer kan bruges som lysmåler på "M"anuel. Så vil belysningen være
optimal.
2. Alternativet kan man tage et billede på "M" og så efterfølgende tage en række billeder hvor man
blender ned (½ blende hver gang) til man får det rigtige lys på smykkerne. Baggrunde vil så være så
mørk, som den kan blive. Baggrunden kan evt. gøres mørkere med "historgam adjustment" i et passende
billedbehandlingsprogram.
3. Alternativ med blitz: Slå TTL funktionen fra og beregn blenden ud fra ledetallet. Tag flere
billeder med +/- ½ til 1 blende indtil den rigtige indstilling er fundet.
God fornøjelse.
mvh PR

Fra : Pico

Dato : 13-05-11 17:28

Den 12-05-2011 15:37, PR skrev:

> [...]
> 3. Alternativ med blitz: Slå TTL funktionen fra og beregn blenden ud fra
> ledetallet. Tag flere billeder med +/- ½ til 1 blende indtil den rigtige

Tak til alle dem der er kommet med forslag, der er mange gode imellem.
Problemet er at billederne skal lægges på en hjemmeside der har en sort
baggrund, den er 0,0,0. Det er så en af de ansatte der tager billederne
med et EOS 550D, tror jeg det er. Hun kan jo ikke rigtig sidde og fedte
med at frit lægge billederne, derfor blev jeg spurgt om hvordan man gør
det lettest. Hun tager såmænd udmærkede billeder, men det kniber med at
holde baggrunden helt sort.
Jeg har så i dag stået og fumlet med et stativ og diverse underlag
Mærkeligt nok nåede jeg frem til at en halvblank sort DVD boks uden
plastik til at holde coveret var det bedste.
Jeg stod ca 1 1/2 meter fra vinduet (ingen solskin) og så mit gamle
gråkort, indstilling på manuel, så gik det. Baggrunden blev ikke helt
sort, men nok til at det ikke er iøjefaldende på hjemmesiden.
Hun bør nu kunne tage billederne og lægge dem på hjemmesiden uden anden
redigering end beskæring, altså i et hug.
Selvfølgelig er det mere optimalt at frit lægge billeder der er belyst
udelukkende efter smykkerne, men det andet bør være tæt nok på.

--
MVH
Pico

Fra : Langgaard

Dato : 12-05-11 02:28

On 11 Maj, 23:37, Pico <Selveste...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> der vil tage billeder af smykker på en sort baggrund. Der rådes ikke
> over en lyskasse, så hvordan gør man så, så baggrunden bliver sort og

Hej Pico, at få baggrunden sort er svært fordi lysmåleren ikke kan
måle på smykkerne alene, der kommer for meget baggrund med, derfor
bliver smykkerne alt for lyse, og baggrunden grå.
Hvis kameraet kan køre manuelt, så gør det, og glem lysmåleren og brug
i stedet kun displayet, juster lukker og tid indtil smykkerne er
korrekt belyst, baggrunden vil så være "sort".
Jeg ville ikke bruge blitz, da det nok er svært at styre.

Opgaven er forøvrigt ikke en af de nemmeste

Held og lykke!

--
Langgaard