Rat-pilot til fiskejolle
Fra : Ukendt

Dato : 11-05-11 11:43

Findes der ikke en billig mekanisk indretning, der holder skuden på
nogenlunde ret kurs, selvom skipper står og fægter med sit legetøj - altså
ikke et avanceret satelitkommunikationsudstyr til mange tusinde kroner!?

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 11-05-11 22:42

En "kam" - kan købes i diverse udstyrsforretninger.
På undersiden af roret monteres et lille beslag, der går i hak med
"kammen" -kan laves af en handy-mand.
Alternativt kan man montere et snoretræk med en ring, der passer til
rorpinden, og efterfølgende fiksere rorets stilling, så du holder kursen,
mens du står og fægter med div. legetøj.

Jeg ofrede ca. 500 kr. på "kammen" m/tilbehør til undersiden af rorpinden.
Det fungerede 100%, når jeg satte båden op i mod vinden, mens jeg havde
andre gøremål. En slags autopilot på en måde.

Man kan også gøre det på en anden måde med elastiske snoretræk v.h.a feks.
en ring, der passer til rorpinden, men snoretrækket er fikseret til
henholdsvis bagbord og styrbord.

Mvh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-11 07:06

Torben Skovgaard Bach wrote:
> [...]
>

> Mvh
> Torben
>
> "Vandtro 3140" <toatabsnabelagmail.com> skrev i en meddelelse

Præcis, tak. Det er nok for lavteknologisk til at optræde i kataloger og
online-nutikker, så jeg må vel bevæge mig ind i en akustisk butik og se
sagerne an.