CSS i IE og Firefox
Fra : tobias madzie

Dato : 11-05-11 03:47

Jeg har lavet en simpel html/css side som fungerer perfekt i IE, men
når jeg åbner i Firefox bliver tekst felterne sænket 10-20 pixel,
billedelementerne er urørte, jeg forstår det simpelthen ikke?
Jeg har positioneret alt ned til mindste pixel for at det skulle
fungere glidende, hvad har jeg glemt at tage højde for?

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 11-05-11 11:00

Den 11-05-2011 11:46, tobias madzie skrev:
> [...]
> Jeg har positioneret alt ned til mindste pixel for at det skulle
> fungere glidende, hvad har jeg glemt at tage højde for?

Det kan ingen vist rigtig svare på uden
at få et link til siden.

At positionere alt ned til mindste pixel
er en ret sikker metode til at opnå, at
tingene ikke vises ens i alle browsere

Det bedste konstruktionsprincip er
så vidt muligt at benytte HTML-elementernes
naturlige omløb. Husk på at "Content
is King", præsentation er noget der /føjes til/
tekst og billeder.

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 11-05-11 04:01

On 11 Maj, 02:46, tobias madzie <steppe...@sol.dk> wrote:
> Jeg har lavet en simpel html/css side som fungerer perfekt i IE, men
> når jeg åbner i Firefox bliver tekst felterne sænket 10-20 pixel,
> billedelementerne er urørte, jeg forstår det simpelthen ikke?

Hvilken version af IE?

IE8 bør være forholdsvist standardoverholdende, men kan du bruge IE9
er det nok bedre.

Har du husket at sætte top-magin på elementet?

Har du en URL til din side? Det er nok det vigtigste, for ellers er
det svært at teste.

> Jeg har positioneret alt ned til mindste pixel for at det skulle
> fungere glidende, hvad har jeg glemt at tage højde for?

- at man ikke rigtigt kan lave pixel-nært design, og det har man
egentlig aldrig kunnet. Bl.a. fordi en skærm ikke er det samme som
papir, og fordi HTML er dynamisk.

PS. Du kan overveje en "CSS reset", hvis ikke du kan finde problemet.
Det har været omtalt jævnligt her. Ellers søg på det på Google.

MVH
Rune Jensen

Fra : tobias madzie

Dato : 11-05-11 07:03

Jeg forstår bare ikke at Firefox ligger flere pixel til, og kun i
højden? Jeg har prøvet med top-margin uden resultat, men i kan selv
tage et kig: www.snerlen.com og koderne er sikkert ekstremt rodet og
en del volapykske, men jeg er selvlært hygge-programmør :)

Jeg kører med IE 7.0 og Firefox 3.5.

Fra : Dennis Munding

Dato : 11-05-11 23:20

Hej Tobias
"tobias madzie" skrev...
[...]

Har du overvejet at angive en doctype??!
Uden den er du skidt stillet...

Jeg kører med IE 7.0 og Firefox 3.5.

Der er du bagefter - både med IE of FF...
De nyeste versioner hedder IE9 og FF4

Men prøv at indsætte en passende doctype, og at nulstille al margin og
padding på siden:

* html, body {
margin:0;
padding:0;
}

Dennis Munding
a.k.a. The Eye - Member of the PosseGrim Squad
http://pgsquad.com/
"When you hear the wind - you're already dead..."

Fra : Birger Sørensen

Dato : 12-05-11 00:43

Efter mange tanker skrev tobias madzie:
> [...]
> tage et kig: www.snerlen.com og koderne er sikkert ekstremt rodet og
> en del volapykske, men jeg er selvlært hygge-programmør :)

Hvor har du "lært"?
Det ligner noget fra slutnngen af 80'erne. Dengang det var tilladt at
undlade det halve, og skrive som man havde lyst - og browserne
alligevel kunne dekode og få noget der lignede forestillingen ud af
det.
Sådan er det ikke rigtigt mere - der er nogle standarder der skal
overholdes, for at man har en chance for at få tingene vist som man
havde tænkt sig, specielt i forskellige browsere. Men det har du så
hermed erfaret.

Dit problem er for det første at koden ikke er valid, og dernæst
formentlig noget med default værdier (margin og/eller padding), der
ikke er ens i forskellige browsere.

http://bbsorensen.dk/?men=Link/Software findes en samling link, som
*jeg* syntes er mellem de bedre steder at blive klogere - og også link
til standarder og validering.
Ellers prøv google - men spring html.dk over. Den er fra dengang koden
kunne skrives som du har gjort, og det er altså ikke rigtigt holdbart.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : John

Dato : 11-05-11 20:14

tobias madzie formulerede spørgsmålet:
> [...]
> Jeg har positioneret alt ned til mindste pixel for at det skulle
> fungere glidende, hvad har jeg glemt at tage højde for?

Du har 34 fejl alene på forsiden, ret dem først så du er sikker på at
det ikke er det der gør fejlen.

ps dine tekster er ulæselige uden afsnit og linieskift

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-05-11 23:33

tobias madzie skrev:

> Jeg har positioneret alt ned til mindste pixel
> for at det skulle fungere glidende, hvad har jeg
> glemt at tage højde for?

Det er en farlig udvikling at positionere alt, og
ris til egen røv når du skal rette på noget.

Her er det bedre at få tingene ind i det rette
flow - altså at stable kasser oven på hinanden.

Start med topbaren, menuen, indholdet og til
sidst dine sponsorbilleder.

Teksten på forsiden står i én lang køre, den
bør deles op i letlæselige afsnit, eventuelt
suppleret med bileder af en eller anden slags,
ellers bliver det altså for kedeligt.

Der er også links og mail-adresser i teksten,
som heller ikke kommer tydeligt frem.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : tobias madzie

Dato : 12-05-11 05:06

Jeg har netop læst html.dk artiklerne, troede det var det mest simple.
Jeg ved godt mine browsere er gamle, men jeg vil gerne favne at folk
der bruger de nyeste og de lidt ældre kan bruge siden, hvis det er
float opbygningen der klarer den må jeg jo sætte mig ind i det :)

Og ja teksten er helt ulæselig, det er netop en demo hvor jeg har
kopieret tilfældig tekst, derfor Test Test Test i fed henover
skærmen ;)

John, hvordan har du fundet de fejl, dem vil jeg gerne kigge på?

Jeg tager et kig på bbsornsen, er der flere sider jeg kan få noget ud
af?

Fra : Birger Sørensen

Dato : 12-05-11 13:08

Følgende er skrevet af tobias madzie:
> [...]
>
> John, hvordan har du fundet de fejl, dem vil jeg gerne kigge på?
>
> Jeg tager et kig på bbsornsen, er der flere sider jeg kan få noget ud

^^
Det var ikke så meget for at reklamere for siden bbsorensen.dk (og du
får heller ikke så meget ud af at studere den - den er egentlig et
eksperiment med AJAX), som for at give dig (og andre) et sted at
begynde at lære HTML/CSS - eller måske at genopdage og/eller finde
steder at sætte sig ind i det nye på den front.
De første 3-4 link er grundlæggende, derefter er der de lidt mere
forfinede - detallierede måske - og specifikke problemløsende.
Og nederst er link til W3C's dokumentation og til "officielle"
valideringssider, hvor du kan finde de 34 fejl der omtales. (Og det tal
retter sig - den manglende doctype er f.eks. årsag til nogle af de
efterfølgende fejl - browserne forstår ikke hvad du mener hvis du ikke
fortæller dem hvilket sprog du taler - det er det, doctyen gør - og de
finder derfor fjel, hvor der ikke nødvendigvis er nogen).

Mht. validering, findes der en HTML-validator til FF, som er et rigtigt
godt værktøj. http://users.skynet.be/mgueury/mozilla/
Jeg bruger også FireBug, der for mig er et uundværligt værktøj til både
HTML, CSS og javascript. http://getfirebug.com/

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : John