Bådbatteri
Fra : Torben

Dato : 10-05-11 01:51

Hej i gruppen
Jeg har en LM 27 og skal bytte bådens ene batteri(servicebatteriet).
Er der nogen god grund til at købe et marinebatteri eller går det an
med et almindeligt fra f.eks. Biltema.
Glæder mig til at høre jeres erfaringer.
Torben/Stumpan 2 Limhamn

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 10-05-11 08:59

Biltemas batterier er glimrende. Jeg har selv installeret 2 stk. 110 Ah, og
de fungerer storartet.

En anden bruger af denne nyhedsgruppe (husker ikke hvem) gav for nyligt de
samme batterier en positiv omtale - og han har brugt dem i 5 år, jeg kun i
2. Og prisen er også anbefalelsesværdig...

--
Mads Bo Falk
S/Y Sindbad, Pd26

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 10-05-11 09:32

On Tue, 10 May 2011 00:50:43 -0700 (PDT), Torben
<torben.sten@bufab.com> wrote:

>Hej i gruppen
>Jeg har en LM 27 og skal bytte bådens ene batteri(servicebatteriet).
>Er der nogen god grund til at købe et marinebatteri eller går det an
>med et almindeligt fra f.eks. Biltema.
Biltema sælger flere slags batterier, så det er lidt forsimplet bare
at spørge om deres batterier kan bruges.
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/El/Batteri/AMF-batteri/
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/El/Batteri/Bilbatteri/
Og så selvf. alm. bil-start batterier.
(Uden at jeg derved har taget stilling til nogle af deres batterier)

Du spørger jo nok fordi det gør lidt ondt at betale ekstra for et
batteri (bil-startbatteri) der tilsyneladende er magen til et andet
(marinebatteri) hvad angår effektkapasitet ?

Men et bil-startbatteri er lavet til at være opladet hele tiden, dvs.
det tåler ikke at blive afladet som man gør med forbrugsbatterier. Det
vil koste i levetid og i kapasitet over tid. Om det er udtjent efter 1
eller 2, eller 4 år er jo ikke til at sige. Men jo dyber det bliver
afladet før man får det opladt igen, jo hurtigere dør batteriet.
Hvis man vil bruge et bil-startbatteri er det bedst at vælge et med så
stor kapasitet som muligt og så ellrs forsøge at undlade at aflade det
mere en 10-20%.

Marinebatterier kan derimod bedre klare at blive afladt (dybere/mere)
end bil-startbatterier.

For begge typer gælder det om at de skal behandles korrekt for at få
maksimal levetid ud af dem, dvs. de skal lades korrekt (ikke
overoplades), syrestanden skal kontrolleres og efterfyldes hvis det er
et åbent batteri, opbevares så køligt som muligt, og så ellers holdes
opladet hver gang dette er muligt også i løbet at vinterperioden.

Så om man med fordel kan benytte et bil-startbatteri afhænger af
hvorledes man udnytter batteriet.
Hvis man tit og ofte formår at aflede batteriet så meget at det kan
ses på lysstyrken på lamperne, så er bil-startbatteriet ikke et
fornuftigt valg.
Aflader man aldrig mere end 10-20% af batteriets kapasitet, ja så kan
et bil-startbatteri være en mulighed.

/Hans

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-05-11 08:10

I forlængelse af Hans Kjaergaards udmærkede indlæg kan du også via
Google f.eks. finde dette indlæg:

http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/403/68/052_054.pdf

der letlæseligt giver gode retningslinier.

Når du skal investere i en akkumulator er prisen en vigtig parameter.
Et startbatteri har tynde plader, et forbrugsbatteri tykke. Bly vejer
og det koster.
Derud over findes der forskellige måder at lave akkumulatorerne på
selv inden for samme gruppe. Det afhængter af hvilke egenskaber
fabrikanten her indbygget i konstruktionen.

Prisen hænger godt sammen med levetiden og forventningerne skal ikke
sættes højere.
Passer du dine batterier godt og ikke dybaflader dem ud over deres
formåen,kan de holde til det antal af- og opladninger som fabrikanten
har specificeret dem til. Holder de længere er det en foræring til
dig.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-05-11 08:20

Jeg kan lige tilføje at der om ikke så mange år vil blive lavet
akkumulatorer hvorpå der er to rørstudse på. Der kan indpresses en
gele i gennem den ene studs og den gamle gele kommer ud af den anden
studs.
Det er en teknik som nok vil blive anvendt til elektriske biler, hvor
man på samme tid som benzin/diesel påfyldning i dag, kan skifte den
gamle gele til en ny, som vil give akkumulatorerne nyt liv.
Måske kunne havnenes tankstationer i fremtiden indføre denne teknik,
den vil nok være en god mulighed for de nye elmotorbåde så bliver
introduceret p.t.

Mvh/Harding

Fra : Hans-Erik Pedersen

Dato : 10-05-11 10:03

On 10 Maj, 09:50, Torben <torben.s...@bufab.com> wrote:
> [...]
> med et almindeligt fra f.eks. Biltema.
> Glæder mig til at høre jeres erfaringer.

Hejsa her er et link til Biltema's marinebatterier.

http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/El/Batteri/SMF-batteri/

Hans-E