Hvordan tilføjes til: /^\d+(?:,\d+)?$/; at~
Fra : Lars Grove Mortensen

Dato : 09-05-11 13:26

Med hjælp fra nogle af jer i denne nyhedsgruppe, har jeg lavet en
formvalidator, der tjekker at felterne i en form er numereiske
vha:

/^\d+(?:,\d+)?$/;

Men hvad så, hvis værdien gerne må være negativ? - Altså der må
gerne være et "-" i starten af tallet, men kun som det første
ciffer og kun én gang... Eks.vis: -5000,00 eller -5000

På forhånd tak for hjælpen! :)

MVH
Lars

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lars Grove Mortensen

Dato : 09-05-11 13:43

Jeg forsøgte mig lidt frem og fandt denne løsning, der ser ud til at
virke:

/^[-]?\d*\,?\d*$/

Fra : Andreas Andersen

Dato : 09-05-11 15:30

Den 09-05-2011 14:42, Lars Grove Mortensen skrev:
> Jeg forsøgte mig lidt frem og fandt denne løsning, der ser ud til at
> virke:
>
> /^[-]?\d*\,?\d*$/

Ja. Du har lavet det lidt om i forhold til det oprindelige, så det nu
også understøtter f.eks. ",1", "1," og "-,". * er 0 eller flere, + er 1
eller flere og ? er 0 eller 1.

--
Andreas

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 09-05-11 16:14

Lars Grove Mortensen <spam@grove-mortensen.dk> writes:

> Jeg forsøgte mig lidt frem og fandt denne løsning, der ser ud til at
> virke:
>
> /^[-]?\d*\,?\d*$/

Jep, og '[' og ']' er ikke engang nødvendige:
/^-?\d*,?\d*$/
men vær opmærksom på at den også genkender "," alene.

/L
--
Lasse Reichstein Holst Nielsen

Fra : Lars Grove Mortensen

Dato : 10-05-11 12:41

Lasse Reichstein Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> Jep, og '[' og ']' er ikke engang nødvendige:
> /^-?\d*,?\d*$/
> men vær opmærksom på at den også genkender "," alene.
>
> /L

Hmm... Ikke godt... Men hvad gør man så, hvis der alene MÅ være et minus-tegn
foran tallet?

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 10-05-11 18:33

Lars Grove Mortensen <spam@grove-mortensen.dk> writes:

> Hmm... Ikke godt... Men hvad gør man så, hvis der alene MÅ være et minus-tegn
> foran tallet?

Hvis du kun vil genkende:
nul eller et minus-tegn, efterfulgt af
et tal der består af
enten en ikke tom sekvens af cifre, eller
en ikke tom sekvens af cifre med et enkelt komma i
(hvor kommaet gerne må være først eller sidst).
så bliver det noget i stil med
/^-?(?:\d+(?:,\d*)?|,\d+)$/
altså
muligvis et minus-tegn, og så
enten nogle cifre muligvis efterfulgt af et komma og nul eller flere cifre
eller et komma efterfulgt af mindst et ciffer.

Det med at matche et komma med mindst et ciffer omkring, men der kan være
nul enten før eller efter, det er ikke lige til at gøre med en simpel RegExp.
Derfor enten/eller-konstruktionen der afgør om der først beslutter om der
skal være cifre før kommaet eller ej.

Håber det hjælper
/L
--