Amatørnisse har brug for hjælp vedr., bogm~
Fra : Heidi, Mivers mor

Dato : 08-05-11 16:24

Jeg er længe hægtet af HTML-udviklingen (desværre) men klarer mig sådan da
alligevel.

Jeg har en side der hedder http://tullebo.dk
Den er lavet i Stones WebWriter med 8 faneblade.
Der linkes til nogle undersider udenfor disse 8 faner.

Hvordan i hulan, linker jeg fra en side så jeg ramnmer helt præcist på fane
nr. 6 (grus, forder og tilbehør) fra en side der hedder
http://tullebo.dk/aktuelt.html

Jeg har forsøgt med

indsat linie 65 på aktuelt.html

og
<a name="grus6">Vælg her:</a>
indsat linie 464 på index.html

Men det virker tydeligvis ikke som jeg havde troet, altså så jeg ender på
faneblad 6 direkte

Nogen der kan hjælpe

Og ja, siden burde/skulle/og kunne være langt mere professionel, men det er
den altså ikke, da mine evner tydeligvis er begrænsede, så bær over med mig,
please :)
Og skulle nogen føle for at lave en bedre hjemmeside, er man hjertelig
velkommen - der vil blive uddelt tak i overflod :)))))

Hilsen
Heidi
kattekillingeplejemor på http://tullebo.dk kattehjem for nødstedte/moderløse
killinger

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 08-05-11 16:38

On 08-05-2011 17:24, Heidi, Mivers mor wrote:
> [...]
> Og skulle nogen føle for at lave en bedre hjemmeside, er man hjertelig
> velkommen - der vil blive uddelt tak i overflod :)))))

På den side som du vil hoppe til, skriver du der hvor hoppet skal ende:
<a name="hertil"></a>

På den side hvor hoppet skal begynde skriver du:

Før Berlinmurens fald, var den nemmeste måde at begå selvmord på - "stil
dig foran Berlinmuren og gør et hop. Så bliver du skudt"

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://ranunkelvej.com/b&o/ - Reparation af B&O Red Line højttalere

Fra : Heidi, Mivers mor

Dato : 08-05-11 18:15

<klip> På den side som du vil hoppe til, skriver du der hvor hoppet skal
ende:
> <a name="hertil"></a>
>
> På den side hvor hoppet skal begynde skriver du:

Jeg kan ikke få det til at virke, linket går "kun" til forsiden - ikke til
den specifikke fane :(

--
Hilsen Heidi, Mivers mor

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 08-05-11 18:54

On 08-05-2011 19:15, Heidi, Mivers mor wrote:
> [...]
> ende:

> Jeg kan ikke få det til at virke, linket går "kun" til forsiden - ikke til

Hvad er en "fane"?

Karl Erik.

Fra : Heidi, Mivers mor

Dato : 08-05-11 21:21

> Hvad er en "fane"?
>
> Karl Erik.

Ja, det er muligt det hedder noget andet :)
På forsiden er der en række faner man kan vælge, lidt som i Excel. F.eks.
"Om Tullebo" og "Kattepine" osv. Det er dem jeg kalder faner, også fordi
programmet Stones WebWriter kalder skabelonen for "fane8.wws"

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-05-11 17:45

Heidi, Mivers mor skrev:

> Jeg har en side der hedder http://tullebo.dk
> Den er lavet i Stones WebWriter med 8 faneblade.
> Der linkes til nogle undersider udenfor disse 8 faner.

Du har brugt JavaScript til det. Det er i princippet okay at
bruge JavaScript, men når du er uerfaren, giver det blot
anledning til flere problemer end det løser.

Svaret på dit spørgsmål havde f.eks. været simpelt hvis du havde
brugt ren HTML og CSS.

Jeg kan ikke hjælpe dig me JavaScript. Det er der en speciel
gruppe til, og den hedder

   dk.edb.internet.webdesign.clientside

men om dit problem kan løses med JavaScript, ved jeg ikke.

--
Bertel

Fra : Heidi, Mivers mor

Dato : 08-05-11 18:16

> Du har brugt JavaScript til det. Det er i princippet okay at
> bruge JavaScript, men når du er uerfaren, giver det blot
> anledning til flere problemer end det løser.

Det er ikke med vilje der er brugt JavaScript, det ligger i selve den
skabelon jeg har brugt *suk*

Jeg få se om jeg kan kringle mig ud af det på en eller anden måde....gode
råd modtages fortsat :))

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 08-05-11 19:38

Du skal bruge en parameter i din URL. F.eks. http://tullebo.dk?side=6
Derefter skriver du en funktion der læser parameteren og kalder din
visindhold() med denne parameter og hvis der ingen er så skal den
returnere 1. Her kan du læse hvordan du gør det:
http://mattwhite.me/11tmr.nsf/D6Plinks/MWHE-695L9Z
Derefter laver du din onload i body til at kalde denne funktion.

Generelt er det en meget dårlig løsning du har valgt. Støttes
Javascript ikke eller er det slået fra kan din side ikke bruges
overhovedet der vil bare være en blank side.
Desuden skal alle siders indhold indlæses på en gang. nu er det ikke
fordi der er så meget, men alligevel, og hvad hvis du udvider.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Heidi, Mivers mor

Dato : 08-05-11 21:26

<klip> Generelt er det en meget dårlig løsning du har valgt. Støttes
> [...]
> Desuden skal alle siders indhold indlæses på en gang. nu er det ikke
> fordi der er så meget, men alligevel, og hvad hvis du udvider.

Hej Jens Peter

Ok, det var da dårlige nyheder *suk*
Måske skulle jeg slette det hele og begynde helt forfra, problemet er bare
at jeg nærmest ikke har lavet noget i HTML de sidste 8 år og er temmelig
blank efterhånden, udover basiskoderne naturligvis. DErfor bruger jeg
WebWriter, for den sætter de fleste koder selv :)

Dit forslag kan jeg på ingen måde decifrere, det virker uden tvivl, jeg er
bare for "lidt vidende" til at gøre det du foreslår, men tusind tak for
svaret. Jeg må se om jeg kan finde en der kan sætte en ny side op, men
kattehjemmet svømmer ikke i penge, da det er hundedyrt at opflaske killinger
(især dyrlægeregningerne!)

Mange tak for svar :))

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 09-05-11 11:01

Den 08-05-2011 17:24, Heidi, Mivers mor skrev:
> [...]
> indsat linie 464 på index.html
>
> Men det virker tydeligvis ikke som jeg havde troet, altså så jeg ender på

Eftersom skabelonen er en jeg har lavet i tidernes
morgen, må det være mig der er sorteper i denne sag.

Svaret på dit spørgsmål er at det kan du ikke.

Sagen er, at alle dine oprindelige sider er
én og samme side, hvoraf forskellige dele
skjules og vises vha noge JavaScript-drevne
ændringer af del-elementernes egenskaber.

Skal du tilføje nye "sider" til dit website,
skal det ske ved at oprette nye faner og faneblade.

***

Det kan måske interessere dig at vide at jeg har
opdateret artiklen om den pågældende skabelon:
http://webdesign101.dk/navigation/faneblade/faner.php

En fanebladsmenu der omfatter flere websider finder
du et eksempel på her:
http://webdesign101.dk/navigation/faneblade/

***

Men jeg vil anbefale at du overvejer om ikke
en rekonstruktion af dit website ville være
bedre end at sidde og rette i noget gammelt
noget, der faktisk også er noget fejlbehæftet.

Jeg er sikker på, at du kan finde masser af
hjælp i denne gruppe til at gøre det. Du
har jo i forvejen det vigtigste: Tekst og billeder
og en idé om sitestruktur.

Jeg har for nylig skrevet en længere artikel
om layout, som kan downloades fra
http://webdesign101.dk/layout2010/websidelayout.pdf

De layouteksempler, der er beskrevet i denne
artikel, kan ses online på:
http://webdesign101.dk/layout2010/

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Heidi, Mivers mor

Dato : 09-05-11 20:32

> Eftersom skabelonen er en jeg har lavet i tidernes
> morgen, må det være mig der er sorteper i denne sag.
>
> Svaret på dit spørgsmål er at det kan du ikke.

pyyyhhh....ja, så forstår jeg bedre at intet virkede (ikke at jeg har
forsøgt i dagevis, men jeg har givet det et skud i ny og næ)

Jeg kikker på de links du anbefaler, og jo, jeg tror helt klart det er bedre
at lave om, fremfor at svømme rundt i grumset vand.
Der kommer nok en regnvejrsdag hvor jeg ikke har lyst til andet end at bikse
en ny side sammen :o