FÆL. fortolkning af Skiltning ?
Fra : Per

Dato : 07-05-11 17:26

Hej NG !

På Langelinie i København er en ret underlig skiltning synes jeg.

Der hvor bilen kører ved skibet, er "Langliniekaj", hvor kørende færdsel
normalt føres.

I højre side af billedet er der en bakke op. Det er normalt fodgængere, der
bruger den.

http://imageshack.dk//viewimage.php?file=/imagesfree/gdB85292.jpg

Hvordan fortolker I skiltningen i højre side af billedet ?

Må der køre lastbiler, biler og motorcykler op ad bakken og videre, hvis de
ikke vejer mere end 9 Ton og boogietrykket ej overstiger 6 ton ?

Mvh. Per

Fra : Jubi

Dato : 07-05-11 18:07

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Må der køre lastbiler, biler og motorcykler op ad bakken og videre,
> hvis de ikke vejer mere end 9 Ton og boogietrykket ej overstiger 6 ton

Jeg tolker skiltningen som var det til en normal gade/vej med de
skiltede forbud og et påbud for fodgængere at benytte gangsti.

Smukt billede iøvrigt.

--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Fra : Per

Dato : 07-05-11 18:17

Jubi wrote:
> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Jeg tolker skiltningen som var det til en normal gade/vej med de
> skiltede forbud og et påbud for fodgængere at benytte gangsti.

Jeg er nok enig med dig Jubi.

Jeg ville ikke have noget problem med at køre på min motorcykel eller bil op
ad bakken og videre. Men jeg tror Politiet ville se skeptisk til. Jeg ser
aldrig nogen køre derop - heller ikke selvom der er meget lang kø på
Langeliniekaj.

> Smukt billede iøvrigt.

Takker - det er taget med en mobiltlf...

/ Per

Fra : Henning

Dato : 08-05-11 07:41

>aldrig nogen køre derop - heller ikke selvom der er meget lang kø på
>Langeliniekaj.

Hvis du kender vejen, vil du vide den ikke fører nogen steder hen for biler. Så vidt jeg husker, er
der cafe på midten, hvor biler alligevel ikke kan komme forbi?

Fra : Henning

Dato : 08-05-11 07:42

On Sun, 08 May 2011 08:40:43 +0200, Henning <no.mail@all.invalid> wrote:

>Hvis du kender vejen, vil du vide den ikke fører nogen steder hen for biler. Så vidt jeg husker, er
>der cafe på midten, hvor biler alligevel ikke kan komme forbi?
.... på den anden side.. Der er vist også en ret kraftig elevator, så måske bruges broen til
varelevering?

Fra : Ole C

Dato : 07-05-11 18:07

Per skrev blandt andet:

> http://imageshack.dk//viewimage.php?file=/imagesfree/gdB85292.jpg
>
> Hvordan fortolker I skiltningen i højre side af billedet ?

Den blå tavle fortæller at det er en gangsti.
http://findkorelaerer.dk/elev/pages/faerdselstavler/pabudstavler.php

> Må der køre lastbiler, biler og motorcykler op ad bakken og videre,
> hvis de ikke vejer mere end 9 Ton og boogietrykket ej overstiger 6
> ton ?

- men hvis køretøjer har et (lovligt) ærinde, skal de opfylde de krav som
tavlerne viser.

--
vh
Ole C

Fra : Per

Dato : 07-05-11 18:14

Ole C wrote:

> Den blå tavle fortæller at det er en gangsti.
> http://findkorelaerer.dk/elev/pages/faerdselstavler/pabudstavler.php

Enig - men må der ikke køre biler/lastbiler implicit, at der skiltes med
netop særlige regler for dem ?

> - men hvis køretøjer har et (lovligt) ærinde, skal de opfylde de krav
> som tavlerne viser.

Men der står intet om ærinde kørsel. Så det kan ikke være relevant om man
har ærinde (lovligt eller ej).

Mvh. Per

Fra : Steen F.

Dato : 07-05-11 18:49

Den 07-05-2011 19:14, Per skrev:

> [...]
> netop særlige regler for dem ?

> Men der står intet om ærinde kørsel. Så det kan ikke være relevant om

Hvis jeg må komme med et gæt:
Det ligner en løftet konstruktion (en bro?). Den er forbeholdt gående og
den kan kun holde til 9 ton hvilket vel svarer til 120 personer.
Uheldigt hvis der står 200 og broen knækker sammen.
Det med boogietryk ser jeg bare som en oplysning om, at der ikke må være
et tryk på mere end 6 ton på ét sted.
Jeg ville ikke køre derop når jeg ser sådan et blåt fodgængerskilt.

Mvh
Steen F.

Fra : Jubi

Dato : 07-05-11 21:31

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> skrev i meddelelsen

> Hvis jeg må komme med et gæt:
> Det ligner en løftet konstruktion (en bro?). Den er forbeholdt gående
> og

Hvis jeg husker langelinie rigtigt, så er der under den viste vej
garager e.lign. formål langs hele konstruktionen og ganske solidt.
"Garagerne" er ganske vist hulrum under vejen, men med tanke på
byggetiden, så vil jeg kalde det ret solidt bygget.
Jeg vil mene de 2 øverste skilte ikke henvender sig til fodgængere andet
at de kan benytte vejen som gangsti som indikeret på det nederste.

Fra : alexbo

Dato : 07-05-11 18:48

"Per" skrev

> Hvordan fortolker I skiltningen i højre side af billedet ?

En gangsti motorkørsel forbudt.
Vægtbegrænsning på de køretøjer der har tilladelse til kørsel, f.eks.
asfaltmaskiner.

Det er forøvrigt ikke boggitrykket men akseltrykket.
Et boggietryk er to aksler ved siden af hinanden.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per

Dato : 08-05-11 06:14

alexbo wrote:
> "Per" skrev

> En gangsti motorkørsel forbudt.
> Vægtbegrænsning på de køretøjer der har tilladelse til kørsel, f.eks.
> asfaltmaskiner.

Hej Alex !

Jeg kan sagtens forstå din argumentation. Men skal der så ikke være en
undertavle med noget a la´ "gælder ikke kørtøjer med særlig tilladelse"

Inde ved Politigården er der fx. parkering forbudt, undertavle: "gælder dog
ikke Politiets kørtøjer"

Det virker på mig som om, der mangler en eller anden undertavle - og som jeg
skrev, så må der imo. implicit at der er forbud mod for høj vægt - være
tilladt at køre med køretøj med lav vægt.

Jeg synes uanset at skiltningen er mangelfuld - og den har været sådan i
flere år...

> Det er forøvrigt ikke boggitrykket men akseltrykket.
> Et boggietryk er to aksler ved siden af hinanden.

Ok - tak for det

Mvh. Per

Fra : alexbo

Dato : 08-05-11 08:48

"Per" skrev

> Jeg kan sagtens forstå din argumentation. Men skal der så ikke være en
> undertavle med noget a la´ "gælder ikke kørtøjer med særlig tilladelse"

Nej det er en gågade.
Køretøjer forbudt, men hvis man skal og må køre der så gælder forbuddet
ikke.
Man kunne have sat et indkørsel forbudt skilt, men man skulle alligevel
sætte vægtbegrænsningen, den har jo ikke noget med trafikalt tilladt eller
forbudt at gøre, men med bæreevnen.
Faktisk er der også cykling forbudt, men det er der ingen der tager sig af,
i den anden ende er der kun vægtskiltene, der er det tydeligt at bilkørsel
ikke er tilladt det er nærmest en sti, derimod er det ikke særlig indlysende
at cykling er forbudt.

> Inde ved Politigården er der fx. parkering forbudt, undertavle: "gælder
> dog ikke Politiets kørtøjer"
Ja det svarer nogenlunde til parkering kun tilladt med parkeringstilladelse.
Parkering kun for kunder til lægehuset.
Den slags forbud eller begrænsninger er ikke trafikantbestemte men
personbestemte.

> Det virker på mig som om, der mangler en eller anden undertavle - og som
> jeg skrev, så må der imo. implicit at der er forbud mod for høj vægt -
> være tilladt at køre med køretøj med lav vægt.
Man må ikke køre på en gangsti.
Men selvfølgelig må en ambulance, brandbil, eller vejarbejdsbiler køre der
og for dem er der så denne vægtbegrænsning.
Hvis der havde stået et indkørsel forbudtskilt og neden under disse
vægtbegrænsninger, ville det også se mærkeligt ud.

> Jeg synes uanset at skiltningen er mangelfuld - og den har været sådan i
> flere år...
Manglen synes jeg mere er dette med cykler, hvis man må cykle fra den anden
ende burde det være et kombineret gang/cykelsti skilt.
Hvis ikke man må cykle mangler gangstiskiltet i den anden ende.

mvh
Alex Christensen

Fra : EBK

Dato : 10-05-11 18:41

Her er et godt link til færdselstavler:

http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=10065

/Ebbe

Fra : Jubi

Dato : 10-05-11 18:50

"EBK" <dnttypebk@get2net.dk> skrev i meddelelsen
> Her er et godt link til færdselstavler:
>
> http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=10065
>
> /Ebbe
>
> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse

Det giver da ikke en tolkning af en sammensætning af tavler ved
"indkørslen" til en gade.