Føtex's franske baguettes
Fra : Mogens

Dato : 06-05-11 06:58

Nogen som ved om det er muligt at producere disse i en alm. varmluftsovn
så de får en sprødhed i skorpen og sejhed i krummen som originalen. Hvis
ja, hvordan :)

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-11 10:30

Mogens wrote:
> Nogen som ved om det er muligt at producere disse i en alm.
> varmluftsovn så de får en sprødhed i skorpen og sejhed i krummen som
> originalen. Hvis ja, hvordan :)

En våd koldhævet dej og fuld roulade på ovnen virker for mig.

Men efter at have læst Meyers bagebog er jeg blevet endnu gladere for at
ælte dejen meget hårdt, til den bliver glat og stærk at den kan strækkes,
til du ser igennem den (glutentest), derefter fuld gas i ovnen.

Tror, koldhævning i virkeligheden giver dejen mulighed for strækøvelser, der
kompenserer for æltning.

Fra : ;o)-max-

Dato : 07-05-11 08:20

On 06-05-2011 12:57, Mogens wrote:
> Nogen som ved om det er muligt at producere disse i en alm. varmluftsovn
> så de får en sprødhed i skorpen og sejhed i krummen som originalen. Hvis
> ja, hvordan :)

Uff - jeg kender ikke Føtex's brød, men et godt fransk
baguette kan du godt bage selv.

Mel med højt protein indhold 12% eller mere. Du starter
med en for-dej/biga (vand, mel en gnalling gær) dagen før.

Du dobler op med mel dagen efter og husk salt. Ælter godt
og hæver, pensler med æg, snitter med et barberblad, snittet
skal lægges skråt hen over brødet og skråt ned i dejen.

Fuld tryk på ovnen hvis du kan slå varmluften fra, fint.
En bowle med kogende vand i bunden af ovnen, eller spritze
brødene med varmt vand i begyndelsen af bagningen et
par gange. Hvis du har en baguette plade er det en go ting,
hvis du har et stykke belgisk hørlærred du kan hæve på, du
trækker det op mellem brødene for at få en UUUUU form, er
det også en go traditionel fransk metode.

12% mel finder du på discount hylderne i de fleste supermarkeder,
finere behøver det ikke at være. Men brug ikke AMO og de andre
kendte mærker, de ligger typisk på max. 10% protein og er goe
til kage. Med fare for at få smæk, vil jeg sige at pris og
kvalitet ikke følges ad på mel til brødbagning. Dansk hvede
er af en kvalitet og ikke velegnet til brød. Det meste høj-
protein mel kommer fra Tyskland. Om Italiensk mel er bedre,
til 4-5 gange prisen..?
-max-