Kaffeagenterne
Fra : Steen

Dato : 05-05-11 11:39

Nogen der har erfaring med onlinefirmaet Kaffeagenterne?
Er deres varer ok til prisen?

Fra : Aksel

Dato : 05-05-11 12:23

"Steen" <isteen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Nogen der har erfaring med onlinefirmaet Kaffeagenterne?
> Er deres varer ok til prisen?

Desværre kan je ikke besvare spørgsmålet og jeg kender ikke firmaet - og
derfor burde jeg holde min kæft! Korrekt. Men netop kaffeprisernes
himmelflugt får mig til at postulere, at der må være en mafia - eller ring
af spekulanter - der regulerer kaffemarkedet - holder tilbage for at få
priserne i vejret.
For 2-3- måneder siden sænkede Føtex prisen på min yndlingskaffe fra kr. 23
til kr knapt 18. Nu koster den godt 30 kr. Alle andre kaffemærker er
steget tilsvarende.
Der er ingen, der skal fortælle mig, at det er de fattige kaffeproducenter,
der bliver tilgodeset - bare det var såvel. Ydre faktorer som nattefrost i
blomstringstiden bliver undertiden fremført som årsag til prisstgninger.
Jeg tror, at det mere er et led i spekulanternes taktik.
Undskyld, hvis dette er for OT.
Mvh
Aksel

Fra : Max

Dato : 05-05-11 12:26

Hej Aksel

> som årsag til prisstgninger. Jeg tror, at det mere er et led i
> spekulanternes taktik.

Ja, tænk sig at de prøver at tjene penge, det er frækt nok.

Forøvrigt er prisen på min ynglingskaffe idag lavere end
jeg har mødt den det sidste år.

Max

Fra : Niels

Dato : 05-05-11 08:31

.... netop kaffeprisernes
> himmelflugt får mig til at postulere, at der må være en mafia - eller ring
> af spekulanter - der regulerer kaffemarkedet - holder tilbage for at få
> priserne i vejret.

snip

> Jeg tror, at det mere er et led i spekulanternes taktik.

Du påstår, at prisdannelsen på kaffemarkedet er sat ud af kraft af
spekulanter. Gælder det også andre råvaremarkeder, hvor priserne er
steget voldsomt - f.eks. guld og olie? Baserer du din påstand alene på
kaffeprisernes himmelflugt, eller har du en insiderviden?

--
Niels

Fra : Aksel

Dato : 05-05-11 18:23

"Niels" <nboegh@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

steget voldsomt - f.eks. guld og olie? Baserer du din påstand alene på
kaffeprisernes himmelflugt, eller har du en insiderviden?

Modsat hvad nogle andre mener, er jeg sikker på, at kaffepriserne er steget
voldsomt de sidste 3-4 måneder - skønsmæssigt 30% . Det kan enhver
overbevise sig om ved et besøg hos supermarkedet. Kaffeproduktionen er. så
vidt jeg ved, ikke mindsket væsentligt. Hvad skyldes denne prisudvikling?
Jeg er sikker på, at det ikke er avlerne, der løber med profitten.
Mvh
Aksel

Fra : Emil

Dato : 05-05-11 18:46

"Aksel" <Aksel@hotmail.com> wrote:

>Du påstår, at prisdannelsen på kaffemarkedet er sat ud af kraft af
>spekulanter.
>Baserer du din påstand alene på
>kaffeprisernes himmelflugt, eller har du en insiderviden?

Det er vidst nok almindeligt kendt, at der er gået selvsving i
kaffepriserne.

Prøv blot at Google på "kaffepriser 2011" og bemærk artiklen i Børsen,
som slutter med:

Citat:
Ifølge Merrild-direktør Jan Sterobo:
"Bønderne er altså ikke dummere end vi andre. Når de kan se, at
priserne går op, så holder de varene tilbage for at score yderligere
profit. Samtidig driver spekulanter markedet yderligere op, men det
ændrer ikke ved, at vi er nødt til at gå ud og købe op, så vi kan få
dækket vores behov,"

Ifølge data fra amerikanske U.S. Commodity Futures Trading Commission
har hedgefonde de seneste to år bedrevet spekulation mod
Arabica-kaffen. At fondene har belejret markedet ses ud af, at de for
et år siden havde indgået 9450 kontrakter rettet mod Arabica-kaffen.
Den 22. marts i år hed det tal 27.390 kontrakter.
"Efterspørgslen giver sig ikke, selvom priserne er steget så meget,
som de er, og derfor giver priserne sig ikke. Kaffe er jo nok en af de
sidste ting, man vil give afkald på, selvom prisen er høj," siger Ib
Fredslund Madsen.
Citat slut.

m.v.h. Emil

Fra : Martin [TMM]

Dato : 05-05-11 19:00

Hej
On 05-05-2011 19:45, Emil wrote:
> [...]
> "Bønderne er altså ikke dummere end vi andre. Når de kan se, at
> priserne går op, så holder de varene tilbage for at score yderligere

Han forsøger vel blot at retfærdiggøre at Merrild hæver priserne, ved at
få det til at se ud som om at Merrild også er gidsler i dramaet om kaffen?

> Samtidig driver spekulanter markedet yderligere op, men det
> ændrer ikke ved, at vi er nødt til at gå ud og købe op, så vi kan få
> dækket vores behov,"

Slemme slemme folk der vil tjene penge! Fanden tage dem.

Mvh
Martin

Fra : Niels

Dato : 05-05-11 11:44

> Modsat hvad nogle andre mener, er jeg sikker p , at kaffepriserne er steget
> voldsomt de sidste 3-4 m neder - sk nsm ssigt 30%  .  Det kan enhver
> overbevise sig om ved et bes g hos supermarkedet.  Kaffeproduktionen er.. s
> vidt jeg ved, ikke mindsket v sentligt.  Hvad skyldes denne prisudvikling?
> Jeg er sikker p , at det ikke er avlerne, der l ber med profitten.

Du gætter, gør du. Kom dog med en eller anden form for dokumentation
eller sandsynliggørelse af din paranoide påstand.

--
Niels

Fra : Aksel

Dato : 05-05-11 19:34

> [...]

Du gætter, gør du. Kom dog med en eller anden form for dokumentation
eller sandsynliggørelse af din paranoide påstand.

Hvad mener du er det paranoide i min påstand?
Mvh
Aksel

Fra : ;o)-max-

Dato : 06-05-11 13:36

On 06-05-2011 01:33, Aksel wrote:
> [...]
>
> --
> Niels
>
> Hvad mener du er det paranoide i min påstand?

Godt spørgsmål - ude omkring i verden bruger de ord som
korruption og manipulation.

Det er ikke kaffe, men det pissede en del mennesker af -
I december i Delhi steg almindelige løg til det der svarer
til 50% af en dagsarbejders dagløn, året før lå prisen omkring
15% af en dagløn - kilo pris.. Fødevarer stiger såen ca. 30-50%
i denne del af verden hvert år de seneste år. Arbejder lønninger
følger ikke med, der er ingen fagforening for de fattigste, resultatet
er at dem nederst i samfundet hiver deres unger ud af skolen så de
kan hjælpe med at tjene til familiens overlevelse. Men nu var det
prisen på kaffe tråden handlede om - sorry jeg ved ikke hvorfor
det er blevet dyrere at drikke kaffe. Men bare et lille pip om
at fødevare priserne stiger meget mere andre steder i verden.
Hvis man undrer sig over de mange demonstrationer i mellemøsten,
så har det intet at gøre med demokrati, men meget at gøre med
at fattige og mellemklassen ikke kan få enderne til at mødes.
Måske blir det værre, måske når vi også et punkt i nogle EU lande
hvor folk ikke længere vil finde sig i det. For mig lyder 50%
ungdoms arbejdsløshed i Spanien skræmmende, mere skræmmende end
at prisen på kaffe er steget med 30%..

Så nej jeg mener ikke du er paranoid, men lidt snævertsynet
måske.. -max-

Fra : Niels

Dato : 05-05-11 13:56

On May 5, 7:45 pm, Emil <emil...@nowhere.invalid> wrote:

> [...]
> som de er, og derfor giver priserne sig ikke. Kaffe er jo nok en af de
> sidste ting, man vil give afkald på, selvom prisen er høj," siger Ib

Råvaremarkedet "kaffe" er præferenceløst og atomiseret på både udbuds-
og efterspørgselssiden. Derfor er der fri prisdannelse - endda i
højere grad end markederne for f.eks. sukker, olie og guld, hvor
indgangsbarriererne er større. Det er vel almindelig prisdannelse
Fredslund Madsen henviser til, selvom det er lidt kluntet formuleret.

Se gerne her for lidt grundlæggende økonomi:

http://www.slidefinder.net/d/driftsøkonomi_kapitel_markedsformer/10047847

--
Niels

Fra : Niels

Dato : 05-05-11 14:59

On May 5, 10:45 pm, Preben <pranSLETDE...@privat.dk> wrote:

> Du tager grundigt fejl. Der er stærke præferencer på kaffemarkedet. Prøv
> blot at læse om de forskellige kaffesorter her:http://www.sweetmarias.com/index.php
>
> --
> mvh/Preben

Du tænker på forbrugerniveau. På råvareniveau er køber ligeglad med,
hvem der leverer, hvis varen er den samme. Tænk på guld, olie og - for
at henvise til et nyere eksempel - RAM til computere.

--
Niels

Fra : Max

Dato : 05-05-11 12:34

Hej Steen

> Nogen der har erfaring med onlinefirmaet Kaffeagenterne?
> Er deres varer ok til prisen?

Jeg har fået fine rå bønner derfra, men har personlige
referencer til stedet, så jeg vil ikke sige andet end jeg
syntes kvaliteten er ok.

Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-05-11 12:56

Aksel skrev:

> For 2-3- måneder siden sænkede Føtex prisen på min yndlingskaffe
> fra kr. 23 til kr knapt 18. Nu koster den godt 30 kr.

For at sætte tingene lidt i perspektiv kan jeg fortælle at prisen for
et pund Gevalia lå på 27,95 kr. i år 1980. Der er vist ikke mange
varer som kaffe der har holdt prisen i så mange år. Stakkels bønder.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup | Abolish European Summertime
gopher://port70.dk/ | Please sign the petition ⌘ http://j.mp/noeudst

Fra : Preben

Dato : 05-05-11 13:02

Den 05.05.2011 kl. 12:38 skrev Steen <isteen@gmail.com>:

> Nogen der har erfaring med onlinefirmaet Kaffeagenterne?
> Er deres varer ok til prisen?

Hvis det er bønner du taler om, er kvaliteten OK, men om de er OK til
prisen, kan diskuteres. Generelt er kaffebønner, ristede eller grønne, en
del dyrere i Danmark end i f.eks. England.
Jeg køber grønne bønner hos http://www.bellabarista.co.uk/ , hvor der ofte
er tilbud på større mængder (bulk). Jeg køber typisk 20 kg ad gangen og
prisen er inkl. fragt kr. 50-53 pr. kg.

--
mvh/Preben

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 08-05-11 13:41

Den 05/05/11 14.01, Preben skrev:

> [...]
> ofte er tilbud på større mængder (bulk). Jeg køber typisk 20 kg ad
> gangen og prisen er inkl. fragt kr. 50-53 pr. kg.

Jeg har købt online hos dem og ofte været i deres butik på Mossøvej i
Århus. Hyggeligt sted, lille showroom og stor lagerhal. De rister kaffe
dagen lang. I fredags havde de åbent hus arrangement hvor man kunne
smage et par forskellige kaffer og få en snak om kaffe og udstyr.

Hvad angår pris / kvalitet så er jeg ikke utilfreds. De ligger på
prisniveau med så mange andre og deres sortiment skifter hele tiden.

Jesper

Fra : Preben

Dato : 05-05-11 21:45

Fra : Preben

Dato : 06-05-11 06:39

Den 05.05.2011 kl. 22:58 skrev Niels <nboegh@gmail.com>:

> Du tænker på forbrugerniveau. På råvareniveau er køber ligeglad med,
> hvem der leverer, hvis varen er den samme. Tænk på guld, olie og - for
> at henvise til et nyere eksempel - RAM til computere.

Det er ikke kun på forbrugerniveau. Kaffe er ikke en homogen vare uanset
distributionsniveau. Kaffe er en heterogen vare. Det er logik, at hvis
varen er en præferencevare på ét niveau, så er det præferencevare på alle
niveauer.
De eksempler, du nævner, olie, guld og RAM er heller ikke homogene varer,
de er også heterogene.
Så længe forbrugerne foretrækker en bestemt
variant/mærke/producent/oprindelse, er der tale om heterogene varer med
præferencer.
I virkelighedens verden findes der kun ganske få, eller slet ingen varer
uden præference.

--
mvh/Preben