Hvordan skal dette forståes?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 05-05-11 04:23

ul ul, ul ol, ol ul, ol ol
{
   /* kill margins on sub-lists
    */
   margin-top: 0;
   margin-bottom: 0;
}

Jeg forsøger at holde tungen lige i bukserne når jeg kigger på denne
her. Jeg ved godt, at man kan gruppere og jeg kan jo også læse af
kommentaren hvad virkningen er, men jeg vil gerne forstå HVORFOR det
virker.

Betyder det simpelthen en (u)ordnet liste der har et eller flere
underniveau(er) i form af en (u)ordnet liste og så fremdeles?

Vi det gælde for et vilkårligt antal niveauer? Hvis ja, så hvorfor?
Der er jo tilsyneladende kun specificeret eet underniveau for hver af
overstående grupper.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Sælges: Lejlighed med udsigt over grønt område og parketgulv.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 05-05-11 04:55

On 05-05-2011 05:22, Kurt Hansen wrote:
> [...]
>
> Vi det gælde for et vilkårligt antal niveauer? Hvis ja, så hvorfor?
> Der er jo tilsyneladende kun specificeret eet underniveau for hver af

Vi danskere kan somme tider bedre forstå tingene, hvis vi vender dem på
hovedet.

Gælder for:
(en)ul(i en)ul(og en)ol(i en)ul(og en)ul(i en)ol(og en)ol(i en)ol.

Gælder kun for 2.det niveau af en liste - sub-lists.

Hold nu tungen roligt.

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://ranunkelvej.com/b&o/ - Reparation af B&O Red Line højttalere

Fra : Kurt Hansen

Dato : 05-05-11 06:25

Thu, 05 May 2011 05:55:11 +0200 skrev Karl Erik Christensen:

>Vi danskere kan somme tider bedre forstå tingene, hvis vi vender dem på
>hovedet.

Lidt lissom kohaler, der vokser med roden opad, eller hyr?

>Gælder for:
>(en)ul(i en)ul(og en)ol(i en)ul(og en)ul(i en)ol(og en)ol(i en)ol.
>
>Gælder kun for 2.det niveau af en liste - sub-lists.

Aha, vil det så sige, at hvis jeg har to underniveauer, skal jeg
skrive:

ul ul ul, ul ol ol o.s.v.? Puha, så bliver det jo pludselig til 12
kombinationer.

>Hold nu tungen roligt.

Nå jeg er til enkebal sidder jeg som regel nede bagved, stille og
roligt, og slikker mine øjenbryn. Der går sjældent mere end fem
minutter, før jeg er omgivet af skønne kvinder

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 05-05-11 06:49

On 05-05-2011 07:24, Kurt Hansen wrote:

> Aha, vil det så sige, at hvis jeg har to underniveauer, skal jeg
> skrive:
>
> ul ul ul, ul ol ol o.s.v.? Puha, så bliver det jo pludselig til 12
> kombinationer.

2²*2²*2² - er det 12?

Hvis du vil style sidste niveau, så ja.
Forskellige browsere opfatter deres "mulighed" for at lade elementer
arve (inherit) fra overliggende elementer, forskelligt. Lister skal ikke
arve, men f.eks. FF er ikke helt klar over dette.

> Nå jeg er til enkebal sidder jeg som regel nede bagved, stille og
> roligt, og slikker mine øjenbryn. Der går sjældent mere end fem
> minutter, før jeg er omgivet af skønne kvinder

Men så har du vel ikke problemer med fluer?

Karl Erik.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 05-05-11 08:11

Thu, 05 May 2011 07:48:48 +0200 skrev Karl Erik Christensen:

>2²*2²*2² - er det 12?

Nu er det mange år siden jeg havde aritmetik i skolen, men den med
kvadratet køber jeg ikke uden sværdslag. Jeg må dog erkende, at 12
ikke er korrekt, idet 2*2*2=8:

ol   ol   ol
ol   ol   ul
ol   ul   ul
ul   ul   ul
ul   ul   ol
ul   ol   ol
ol   ul   ol
ul   ol   ul

Kom igen, Karl Erik

Kun de spanske

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-05-11 09:28

Kurt Hansen frembragte:
> [...]
>
> Vi det gælde for et vilkårligt antal niveauer? Hvis ja, så hvorfor?
> Der er jo tilsyneladende kun specificeret eet underniveau for hver af

http://www.w3.org/TR/CSS21/selector.html#x0
http://www.w3.org/TR/CSS21/selector.html#x4

Vær opmærksom på at descendant selectoren (white-spce; mellemrum, tab,
etc.) og child selectoren er næsten ens.
descendant (ul ul) siger at hvis en ul har en ul som afkom (vilkårligt
sted i træet nedad), gælder klassen, for dette barn.
Det vil altså f.eks. gælde for den sidste af disse ul'er
<ul>
<li>
<ul> denne vil være omfattet af descendant men ikke af child
klassen
</ul>
</li>
</ul>
mens child selectoren (ul>ul), hvis en ul har en ul som barn (direkte),
gælder klassen. Ingen af de ovenstående vil blive påvirket af denne
klasse.

Kal-Erik vender det på hovedet ifht. til definitionen, fordi man så
tager udgangspunkt i det sidste element - altså det klassen faktisk vil
gælde for. Og det er vel normalt også sådan man vil tænke.
Men definitionen går den anden vej.

ul ul : hvis en ul har en ul et eller andet sted under sig (barn,
barnebarn, oldbarn..), vil klassen gælde for dette x_barn.
(På Karl-Eriks sprog : hvis en ul har en ul som stamfader et vilkårligt
sted, gælder klassen)
Der tages ikke hensyn til hvad der er over eller under, så ja, det
gælder for alle niveauer.

Eftersom alt indhold i en liste, skal være i li, og li ikke bruges
udenfor lister, kan dit oprindelige eksempel, i stedet angives som
li > ul, li > ol { ... }
i stedet.

Birger

http://bbsorensen.dk