Stifinder - højrekliksmenu?
Fra : Klaus H

Dato : 04-05-11 08:15

Hej med jer.

Ny PC med fabriksinstalleret Win7 Home Premium.

Når jeg, i stifinder, højreklikker på en fil og går ind under !send til:!
mangler jeg "skrivebord, (opret genvej)".

Hvordan får jeg denne mulighed igen?

Klaus H

Fra : Hansen

Dato : 04-05-11 10:01

"Klaus H" <khvaek@6705e.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Når jeg, i stifinder, højreklikker på en fil og går ind under !send til:!
> mangler jeg "skrivebord, (opret genvej)".

Hvilket Office-program har du problemer med?

Fra : emjeppesen

Dato : 04-05-11 11:41

Hansen skrev:

>Hvilket Office-program har du problemer med?

Hvad har det med office at gøre?
Genvejsvalget skal da gælde alle filer.

Hilsen emj

Fra : Cykelsmeden

Dato : 04-05-11 12:02

Den 04-05-2011 11:00, Hansen skrev:
> Når jeg, i stifinder, højreklikker på en fil og går ind under !send til:!

Der er (var før w7!!) en mappe under hver brugers documents and settings
en mappe ved navn "send to"
Genveje heri til programmer og mapper var/er mulighederne i kontextmenuen

//finn

Fra : Cykelsmeden

Dato : 04-05-11 12:18

Den 04-05-2011 13:01, Cykelsmeden skrev:

> Der er (var før w7!!) en mappe under hver brugers documents and settings
> en mappe ved navn "send to"
> Genveje heri til programmer og mapper var/er mulighederne i kontextmenuen

den var lidt tricky at finde i w7:

du åbner den lettest ved
startknap <søg alle programmer> at skrive shell:sendto

i mappen kan du så lægge genveje eks. til notepad.exe (min favorit) til
programmer og mapper.

//finn

Fra : emjeppesen

Dato : 04-05-11 15:23

Cykelsmeden skrev:

>du åbner den lettest ved
>startknap <søg alle programmer> at skrive shell:sendto

Det ligger her
C:\Users\brugernavn\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\SendTo

Hilsen emj

Fra : Cykelsmeden

Dato : 04-05-11 15:51

Den 04-05-2011 16:23, emjeppesen skrev:

> Det ligger her
> C:\Users\brugernavn\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\SendTo

så var shell:sendto trods alt lettere

smart feature i w7!
//finn

Fra : emjeppesen

Dato : 04-05-11 16:38

Cykelsmeden skrev:

>så var shell:sendto trods alt lettere

Ja, men hvad så, hvis man vil finde ÅbnMed?
Har du også en shellfidus til den?

Hilsen emj

Fra : Cykelsmeden

Dato : 04-05-11 16:48

Den 04-05-2011 17:37, emjeppesen skrev:

> Ja, men hvad så, hvis man vil finde ÅbnMed?
> Har du også en shellfidus til den?
nu kan jeg ikke lige se sammenhængen, åben med er jo ikke en folder!
- med mindre det du efterlyser er: shell:quick launch
//finn

Fra : emjeppesen

Dato : 04-05-11 17:29

Cykelsmeden skrev:

>nu kan jeg ikke lige se sammenhængen, åben med er jo ikke en folder!
> - med mindre det du efterlyser er: shell:quick launch
>//finn
Nej, det var ikke lige det

Hvis jeg vil ændre en filassociation, så jeg ved højreklik og Åbn med
vil have en mulighed, som ikke står der, kan jeg vælge gennemse og
finde den ønskede exe-fil - vælge den som standardprogram, men
programmet dukker alligevel ikke op som mulighed.

Det drejer sig specifikt om, at jeg har både PSP12 og PSP13
installeret og jeg ønsker PSP12 som standardprogram til at åbne
jpg-filer og får kun tilbudt PSP13 + andre programmer.

Jeg vælger gennemse og finder PSP12 og vinger af til at jeg vil have
den som standardprogram, men den dukker ikke op som mulighed.

Hilsen emj

Fra : Cykelsmeden

Dato : 04-05-11 22:04

Den 04-05-2011 18:29, emjeppesen skrev:
> [...]
>
> Jeg vælger gennemse og finder PSP12 og vinger af til at jeg vil have
> den som standardprogram, men den dukker ikke op som mulighed.

Nu er det godt nok ovenpå et par gode glas rødvin, men som jeg forstår
problemet, så er der flere veje, eks:
i fileaccosiations lav psp12 til standardprogram for .jpg
i sendto lav en genvej til psp13

hvis du dobbeltklikker på en jpg, åbnes psp12
hvis du højreklikker på en jpg, kan den sendes til psp13 mf.

lignende kan gøres med quick launch.

//finn

Fra : emjeppesen

Dato : 04-05-11 22:47

Cykelsmeden skrev:

>i fileaccosiations lav psp12 til standardprogram for .jpg

Det er jo det, som jeg ikke kan.
Det virker simpelthen ikke.

Hilsen emj

Fra : Cykelsmeden

Dato : 05-05-11 07:53

Den 04-05-2011 23:47, emjeppesen skrev:

> Det er jo det, som jeg ikke kan.
> Det virker simpelthen ikke.
den vej tænkte jeg slet ikke, da jeg aldrig har oplevet den situation!
- den er skubbet i tænkeboks.
- men indtil da ku du jo smide genveje til begge programmer i sendto /
quick launch og benytte højreklik hvergang. - En god øvelse ;)

//finn

Fra : Cykelsmeden

Dato : 05-05-11 08:24

Den 05-05-2011 08:53, Cykelsmeden skrev:
> [...]
> - men indtil da ku du jo smide genveje til begge programmer i sendto /
> quick launch og benytte højreklik hvergang. - En god øvelse ;)

ok, det har utvivlsomt med programmets CLID at gøre, hvor alle
referencer til psp refererer til samme ID, og derfor er overskrevet med
nyeste.
Hvis vi skal have en chance, skal der sikkert graves dybt i registry, og
så må vi hellere kravle over i dk.edb.system.ms-windows nu har vi
vist forurenet nok her.
- det kunne måske være en hurtigere løsning at ominstallere psp12 så
den er "sidst installeret" og dermed måske bliver default ??

//finn

Fra : emjeppesen

Dato : 05-05-11 09:54

Cykelsmeden skrev:

>så må vi hellere kravle over i dk.edb.system.ms-windows
Er kravlet
hilsen emj

Fra : Klaus H

Dato : 04-05-11 14:17

Beklager. Forkert gruppe.

Klaus H

Fra : Cykelsmeden

Dato : 04-05-11 15:50

Den 04-05-2011 15:17, Klaus H skrev:
> Beklager. Forkert gruppe.
du fik jo hjælp alligevel

//finn

Fra : Klaus H

Dato : 04-05-11 20:35

Det tog lidt tid at forstå fremgangsmåden, men det lykkedes. Tak for
hjælpen.

Klaus H