Standard-padding
Fra : Kurt Hansen

Dato : 04-05-11 08:10

For tiden er det mig der stiller de dumme spørgsmål og det har jeg det
fint med. Før jeg spørger her, har jeg naturligvis forsøgt at finde
svaret selv, men det kan være vanskeligt at finde frem til de
nøgleord, der giver det ønskede resultet.

Jeg spørger dels for at få et vsr, men jeg har også en beskedent håb
om, at andre kan have glæde af besvarelserne, da mine spørgsmå går på
nogle grundlæggende ting, som mange åbenbart har problemer med, skal
man tro på alle de sider man finder derude om samme emner.

Jeg har naturligvis en udmærket tegning/illustration af box-modellen,
så jeg ved godt hvad der er margin og hvad der er padding, men jeg kan
altså ikke få ind i mit hoved, hvad defaultværdierne er og hvilke
elementer der overhovedet har en default (over nul).

Lige nu bakser jeg med <h1> - <h6> og for den sags skyld også <p>. Har
de en margin, eller har de en padding, eller har de begge dele? Tjah,
det kommer sandelig an på hvor man læser og her skal man være yderst
forsigtig, for alle stjæler jo med arme og ben fra hinanden og
fejlagtige oplysninger kan spredes som en virus. Kildekritik,
kildekritik, kildekritik ...!

Noget MÅ de jo have, for hvorfor opfører de sig ellers som de gør?
Indtil videre er jeg nået frem til, at de ingen padding har, men en
margin. Margin på jo være relativ (ikke en fast værdi i pixels, som
det ellers påståes flere steder) - altså ligefrem proportional med
skriftstørrelsen? Hvor finder jeg information om dette?

Allerhelst ville jeg, hver gang, finde frem til den oprindelige kilde,
W3C specifikationen, men det samlede materiale fra W3C, printet ud med
10 punkt skrift og på begge sider af papiret, ville jo fylde
adskillige lastbiler. At finde svar på en konkret spørgsmål, kan være
vanskeligt (for mig i hvert fald).
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Sælges: Lejlighed med udsigt over grønt område og parketgulv.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 04-05-11 08:37

Wed, 04 May 2011 09:10:05 +0200 skrev Kurt Hansen:

> [...]
>10 punkt skrift og på begge sider af papiret, ville jo fylde
>adskillige lastbiler. At finde svar på en konkret spørgsmål, kan være

Heureka, heureka!!!

http://www.w3.org/TR/CSS2/sample.html

The swear on my beans

Jeg er nu lidt mere sikker på, at ingen elementer har en padding som
default. Hvorfor fa'en har millioner af "developers" så så travlt med
at nulstille padding?

Findes der (obskure) browsere der alligevel sætter padding på?

Nå ja, de få tegn der skal til for at nulstille padding, just-in-case,
fylder jo ikke alverden, men det byder mig imod at fylde mine sider og
stylesheets med noget overflødigt, som jeg, dybest set, ikke ved
hvorfor jeg skriver; jeg skriver det bare, fordi det gør alle de
andre.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 04-05-11 11:08

Kurt Hansen forklarede:

> [...]
> stylesheets med noget overflødigt, som jeg, dybest set, ikke ved
> hvorfor jeg skriver; jeg skriver det bare, fordi det gør alle de

Som du selv siger, fylder det ikke så meget, at 0-stille padding.
Men du har helt ret i din betragtning om overflødige koder og
definitioner af klasser, der ikke anvendes.
Problemet er, at defaults er forskellige fra browser til browser.
Så en 0-stilling, betyder blot, at man ved hvad man har. Det er muligt
at der ikke findes elementer med default padding - hvilket jeg nu ikke
er så sikker på, også selvom det står i standarden. Det er stadig op
til browserfabrikanter at sørge for at standarderne overholdes - og der
er nogle ting, der bliver set stort på. (f.eks. at html, head og andre
info-tags ikke skal vises og ikke har style, som du lige selv har gjort
opmærksom på.)

Forskellen på margin og padding (ud over indenfor/udenfor border,
selvfølgelig), er at margin er gennemsigtig, mens padding har samme
baggrundsfarve som elementet selv, og at margin for elementer kan
overlappe i visse situationer - det kan padding ikke.

Birger

http://bbsorensen.dk