Rulleforstag
Fra : mm

Dato : 03-05-11 00:00

Jeg har måske mulighed for at købe et brugt Furlex model C
rulleforstag til en fordelagtig pris. Forstaget er med 8 mm wire, men
min båd (Shipman 28) bruger normalt 6 mm wire.

Jeg har undersøgt vægtforskellen på wirerne. 8 mm vejer omkring 150g
mere per meter end 6 mm, så det burde ikke betyde det store. Selve
rullesystemet vejer jo meget mere.

Er der ellers nogen problemer i at benytte en kraftigere dimension end
normalt?

Mvh. Mads

Fra : blueocean

Dato : 03-05-11 02:04

On 3 Maj, 07:59, mm <p...@madsmadsen.dk> wrote:
> [...]
> rullesystemet vejer jo meget mere.
>
> Er der ellers nogen problemer i at benytte en kraftigere dimension end

Kun hvis du ikke kan tramme det nok op med hækstaget.................
Gert

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 10-05-11 06:58

Jeps, det er netop problemet. En kraftigere wire skal have et langt større
træk for at blive strammet op. Man kan f.eks. ikke uden videre udskifte al
stående rig med kraftigere dimension - for det er ikke sikkert at mast,
røstjern mv. kan tåle det forøgede træk.

Det er i dit tilfælde heller ikke sikkert, at du kan få spænding nok på
forstaget vha. agterstaget. Du skal muligvis have en større udveksling på
agterstaget for at opnå det - og så har du også en større belastning på
mast, røstjern mv.

--
Mads Bo Falk
S/Y Sindbad, Pd26

Fra : blueocean

Dato : 10-05-11 00:25

On 10 Maj, 07:58, "Mads Bo Falk" <m...@madsbofalk.dk> wrote:
> [...]
> S/Y Sindbad, Pd26
> Århus

> Kun hvis du ikke kan tramme det nok op med hækstaget.................

Jeps, det er meget vigtig at ikke underminimere dit grej, hvis du eks.
ikke kan strække dit forstag tot vil du have et øget pres på andre
dele af riggen, befæstninger i rørstjern og maste for (hvis ikke den
står på kølen) kan blive alt for volsomomt og trykke dit ruftag ned
ensige knække bærebjælken.

Så jeg ville ikke bare lige acceptere uden at have konsulteret en rig
ekspert først.

Gert

Fra : Mads Madsen

Dato : 10-05-11 19:11

Den 10-05-2011 08:25, blueocean skrev:

> [...]
> ensige knække bærebjælken.
>
> Så jeg ville ikke bare lige acceptere uden at have konsulteret en rig

Ok, det lyder jo fornuftigt nok. Jeg endte også med ikke at købe det.
Jeg må nok bare vendte til det rigtige tilbud dukker op.

Mvh. Mads