Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Udregning af hvor stor en genstand der kan~
Fra : Simon [2610]

Dato : 29-04-11 10:12

Hej,

Jeg har et Canon 7D og bl.a. et 24-70mm objektiv - jeg kunne godt
tænke mig at være i stand til at beregne hvor stor en genstand jeg kan
tage billeder af på en given afstand (som så omvendt også ville kunne
bruges til at regne ud hvor langt fra en given genstand jeg skal stå
for at kunne få den hel med på billedet).
Jeg tænker både på højde og bredde.

Er der nogen der har en formel til dette (meget gerne med et
udregningseksempel), eller et link til en hjemmeside der kan?

7D har jo en 1.6x crop faktor, så denne skal vel også indregnes, men
den ganges måske bare på objektivets mm angivelser?

Jeg har prøvet at søge lidt på google uden det store held, søger nok
ikke efter det rigtige..

På forhånd tak!

Mvh. Simon

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-04-11 11:17

On 29 Apr., 18:11, "Simon [2610]" <djur...@gmail.com> wrote:
> [...]
> den ganges måske bare på objektivets mm angivelser?
>
> Jeg har prøvet at søge lidt på google uden det store held, søger nok

Se her http://www.tawbaware.com/maxlyons/calc.htm

Mvh,
Hans

Fra : Simon [2610]

Dato : 01-05-11 11:58

snip

Det ser ud til at kunne præcis hvad jeg efterlyser (og lidt til),
mange tak for det!

mvh. Simon