Jernpande afgiver smag
Fra : Martin Bak

Dato : 29-04-11 08:07

Jeg har sådan en meget stor jernpande, vist nok fra H.W. Larsen.

Desværre har jeg kun fået brugt den nogle få gange, for den afgiver en meget
kraftig jernsmag til det man steger på den. Er der andre her der kender
problemet, og som måske har en løsning på det?

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : ;o)-max-

Dato : 29-04-11 08:30

On 29-04-2011 14:06, Martin Bak wrote:
> [...]
> kraftig jernsmag til det man steger på den. Er der andre her der kender
> problemet, og som måske har en løsning på det?

Aner ikke hvor jeg har den fra, men har tidligere puttet salt
på panden og sat fuld knald på blusset, skiftet saltet når det
blev brunt og gentaget processen.. Så sku den være ren.

Derefter skal den olie behandles, smør den ind i olie og
varm den op i 1/2 times tid, lad den køle af og evt gentag
processen. Så sku den være tip top...
-max-

Fra : Martin Bak

Dato : 02-05-11 12:46

"-max-" <smileymaxphoto@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Derefter skal den olie behandles, smør den ind i olie og
> varm den op i 1/2 times tid, lad den køle af og evt gentag

Jeg kan da prøve, selvom jeg faktisk tror at jeg har forsøgt mig med salt
tidligere, uden at det hjalp.

Nu er der jo heller ikke tale om at panden har brug for at blive "ren"...
Den har stort set aldrig været brugt, så den er funklende ren.

Men alt hvad man steger på den, kommer til at smage meget kraftigt af jern.
Så meget, at jeg vil betegne det som uspiseligt.
Og sådan har det været siden jeg første gang forsøgte mig med panden da den
var ny, og hvor jeg efterfølgende måtte kassere de dyrt indkøbte bøffer.

--
Martin
http://www.martinbak.dk