Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ældre mand tog billeder af unge bad
Fra : Soeren Friberg

Dato : 28-04-11 20:06

http://lokalavisen.dk/aeldre-mand-tog-billeder-af-unge-badenymfer/20110426/artikler/110429646/1009?ref=eblister112

Uden at tage stilling til det moralske i den pågældende mands adfærd, så
undrer det mig hvorfor manden blev bortvist fra det pågældende sted af
politiet. Eller rettere så virker det selvmodsigende at han bortvises
men ikke har gjort noget ulovligt.

Har nogen kommentarer til artiklen?

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.smugmug.com

Fra : emjeppesen

Dato : 28-04-11 20:20

Soeren Friberg skrev:

> [...]
>undrer det mig hvorfor manden blev bortvist fra det pågældende sted af
>politiet. Eller rettere så virker det selvmodsigende at han bortvises

Han har ikke gjort noget ulovligt - endnu.

>Har nogen kommentarer til artiklen?
Ja, jeg synes, det er i orden at han blev bortvist.

Hilsen emj

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-04-11 21:07

On 28-04-2011 21:20, emjeppesen wrote:

> Han har ikke gjort noget ulovligt - endnu.

> Ja, jeg synes, det er i orden at han blev bortvist.
>
> Hilsen emj

Ja da, enhver ved at man ikke må være over 30 år når man tager
den slags billeder

Nå, han skal nok være glad for at han ikke fik en på låget af de unge
pigers fyre....

Fra : Soeren Friberg

Dato : 28-04-11 21:32

Den 28-04-2011 22:06, Ole Larsen skrev:

> Ja da, enhver ved at man ikke må være over 30 år når man tager
> den slags billeder
>
> Nå, han skal nok være glad for at han ikke fik en på låget af de unge
> pigers fyre....

Ja, det er at leve livet farligt!

Fra : Soeren Friberg

Dato : 28-04-11 21:19

Den 28-04-2011 21:20, emjeppesen skrev:

> Han har ikke gjort noget ulovligt - endnu.

> Ja, jeg synes, det er i orden at han blev bortvist.

Men hvad mener du, at han kan være bortvist for?

Fra : emjeppesen

Dato : 28-04-11 21:32

Soeren Friberg skrev:

>Men hvad mener du, at han kan være bortvist for?

han bliver bortvis for sin lidt for store interesse i at fotografere
nogle meget unge pigebørn. Det er for mig at se en lidt for unaturlig
interesse han udviser.

Hilsen emj

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-04-11 11:54

emjeppesen <emj@> skrev i meddelelsen
ffjjr6ln2ghmpd8epoero4ushcc71dot7a@4ax.com:

> han bliver bortvis for sin lidt for store interesse i at fotografere
> nogle meget unge pigebørn. Det er for mig at se en lidt for unaturlig
> interesse han udviser.

Hvori består det unaturlige?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-04-11 21:07

On 2011-04-29 12:53:46 +0200, "Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> said:

> Hvori består det unaturlige?

For ældre kvinder, der er enhver tanke om noget kønsligt ganske
unaturligt...
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : emjeppesen

Dato : 29-04-11 22:12

Niels Riis Ebbesen skrev:

>For ældre kvinder, der er enhver tanke om noget kønsligt ganske
>unaturligt...

Det lyder som en gammel underernæret mands erfaring

Hilsen emj

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 28-04-11 21:05

Hvis man skønnes at forstyrre den offentlige orden kan man godt blive
bortvist efter politivedtægten.
Og han forstyrrede efter det beskrevne adskillige badegæster.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 28-04-11 21:21

Den 28-04-2011 22:05, Jens Peter Karlsen skrev:
> Hvis man skønnes at forstyrre den offentlige orden kan man godt blive
> bortvist efter politivedtægten.
> Og han forstyrrede efter det beskrevne adskillige badegæster.
>
> Regards Jens Peter Karlsen.

Ja, det kunne det se ud til, men det kan jo også være at han er blevet
opdaget med teleobjektiv. Så er det vel lidt svært at sige at han
forstyrrer?

Men selvfølgelig mangler vi jo nok nogle detaljer i artiklen.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-04-11 22:07

On 2011-04-28 22:05:13 +0200, Jens Peter Karlsen <jpkarlsen@mvps.org> said:

> Hvis man skønnes at forstyrre den offentlige orden kan man godt blive
> bortvist efter politivedtægten.
> Og han forstyrrede efter det beskrevne adskillige badegæster.

Sludder og vrøvl, det kan aldrig være en forstyrelse af den offfentlige
ro og orden, at fotografere i det offentlige rum, enten må han ha'
gjort noget andet som ikke er nævnt i artiklen, eller så har politiet
handlet i strid med lovgivningen, de burde faktisk ha' forsvaret hans
ret til at fotografere i det offentlige rum.

Det værste er dog, at alle dem der har overværet bortvisningen, eller
på anden måde hører og læser om den, de kan få det indtryk, at de bare
kan tilkalde politiet, hvis de er utilfredse med, at der er en fotograf
som tager billeder et givent sted.

Fra : ;o)-max-

Dato : 29-04-11 03:47

On 29-04-2011 04:06, Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> anden måde hører og læser om den, de kan få det indtryk, at de bare kan
> tilkalde politiet, hvis de er utilfredse med, at der er en fotograf som

Herligt Niels, dine ord kommer som en forfriskende byge
og skyller lummerheden væk.
-max-

Fra : Ole Larsen

Dato : 29-04-11 16:49

On 29-04-2011 04:46, -max- wrote:

> Herligt Niels, dine ord kommer som en forfriskende byge
> og skyller lummerheden væk.
> -max-

Klap hesten, begge to. Det eneste lumre ligger i at en person, uanset
alder, går og maser sig ind på og skyder mange billeder af unge
letpåklædte tøser, der er samlet for at nyde vejret og for at vise deres
yndigheder og nyeste bikini frem for fyrene i samme alder og for hinanden.

Fotografer har ingen særrettigheder til at mase sig ind på medmennesker
og fotografere dem, uanset formål.

Han skal være glad for at han ikke blev kylet i vandet med fotoudstyr.
Og det kunne det let have udviklet sig til d v s forstyrrelse af den
offentlige ro og orden.

Lidt savoir faire er aldrig af vejen....

Fra : Soeren Friberg

Dato : 29-04-11 18:29

Den 29-04-2011 17:48, Ole Larsen skrev:

> Fotografer har ingen særrettigheder til at mase sig ind på medmennesker
> og fotografere dem, uanset formål.

Selvfølgelig ikke. Men som jeg har skrevet i tråden andetsteds aner vi
jo ikke, hvordan fakta er. Fotografen kan have gået rundt langs
strandkanten og i afstand have taget billeder. Det ville sagtens kunne
have påkaldt sig opmærksomhed uden at nogen - ej heller politiet - kunne
have forbudt det. Omvendt kunne han, som du antyder, have været meget
påtrængende. Vi ved det ikke ud fra artiklen.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-04-11 20:59

On 2011-04-29 19:29:22 +0200, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> [...]
> kunne have forbudt det. Omvendt kunne han, som du antyder, have været
> meget påtrængende. Vi ved det ikke ud fra artiklen.

Tilbage i 70'erne og 80'erne var det altid sådan, at når TV-avisen lige
skulle informere befolkningen om, at nu var foråret, sidenhen sommeren
og diverse hedebølger nået til Danmark, så bragte de altid et kort
indslag i slutningen af udsendelsen lige før vejrudsigten, hvor de
havde været ude og lave optagelser ved Bellevue, og af en eller anden
grund, så var det altid lykkedes for fotografen, at få zoom'et ind på
nogle unge topløse badnymfer, med store og faste attributter.

Og jeg jeg synes virkelig det er skræmmende, at opleve den tiltagende
bonerthed, og jeg kan ikke gennemskue om det er de religiøse eller
nogle pædofili-forskrækkede psykologer, som er årsagen til denne
udvikling.

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-04-11 11:00

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> skrev i meddelelsen
ipf59i$u4v$1@dont-email.me:

> [...]
> bonerthed, og jeg kan ikke gennemskue om det er de religiøse eller
> nogle pædofili-forskrækkede psykologer, som er årsagen til denne

Det ene udelukker vist ikke det andet, og emjeppesens påstand om, at det er
unaturligt for ældre mænd at interessere sig for unge, letpåklædte piger,
siger skræmmende meget om hvor langt ud, vi er kommet.

Det siges, at samfundets holdning til seksualitet hele tiden ændrer sig fra
frisindethed til puritanisme og tilbage igen, så vi kan da håbe, at den
nuværende trend er forbigående. Denne gang forstærkes den desværre af de
mange muslimers tilstedeværelse i landet, og som vi alle kan se, gives disse
i stigende grad særrettigheder og uforholdsmæssig stor indflydelse på
samfundsudviklingen. Det har længe været sådan, at muslimske lømler har
hærget strandene og badenymferne om sommeren, og f.eks,. helt fået sat en
stopper for nudisme på offentlige strande, men det er selvfølgelig "den
gamle gris" med kameraet, der vækker forargelse.

Og når det så er sagt, så er det vist lidt mangel på situationsfornemmelse,
hvis man som mand tydeligt render rundt og fotografere solbadende, unge
piger. Har man dén slags - i øvrigt sunde - interesser, bør det gøres mere
diskret og med det rette udstyr

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : ET

Dato : 29-04-11 18:34

> [...]
>
> Han skal være glad for at han ikke blev kylet i vandet med fotoudstyr.
> Og det kunne det let have udviklet sig til d v s forstyrrelse af den

Nu ved vi jo ikke hvad det var for nogle skud han fik i kassen. De kunne jo
være ganske harmløse. Principielt er der vel igen forskel på om man
fotografere på stranden eller på det lokale torv. Begge steder er i det
offentlige rum. Befinder man sig her må man påregne, at der er nogen der
måske fotografere. Det kan der være flere mere eller mindre gode grunde
til - vel at mærke - uden at behøve at blive øvet vold imod.

Og mon ikke de pågældende betjente lige har bed om at se hvad han skudt.

Med venlig hilsen erik thorsen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-04-11 20:14

On 2011-04-29 19:33:56 +0200, "ET" <et@xxx.dk> said:

> [...]
> måske fotografere. Det kan der være flere mere eller mindre gode grunde
> til - vel at mærke - uden at behøve at blive øvet vold imod.

100% enig

> Og mon ikke de pågældende betjente lige har bed om at se hvad han skudt.

Politiet har ingen beføjelser til at bede om at se hvad man har
fotograferet, hvis de vil se billederne, så må de anholde en og
fremstille en for en dommer, som så skal godkende, at politiet ransager
indholdet på kameraets hukommelseskort.

Og hvis politiet skal anholde en person, og have en
ransagningskendelse, så må der nødvendigvis være en sigtelse som kan
begrunde disse indgreb, og her er det ikke nok, at et par betjente
mener, at manden muligvis har taget nogle lumre billeder af unge
badenymfer.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-04-11 20:30

On 2011-04-29 17:48:52 +0200, Ole Larsen <olenospam@nospam.dk> said:

> [...]
> letpåklædte tøser, der er samlet for at nyde vejret og for at vise
> deres yndigheder og nyeste bikini frem for fyrene i samme alder og for

Det er vist dig der lige skal klappe kæphesten, Furesøbad er et
offentligt tilgængeligt søbad, og når man færdes i det offentlige rum,
så er det et vilkår, at man kan risikere at blive set og fotograferet.

> Fotografer har ingen særrettigheder til at mase sig ind på medmennesker
> og fotografere dem, uanset formål.

Næh, men fotograf har heller ikke færre retigheder end andre mennesker,
og der står ingen steder skrevet, at der automatisk sker en reduktion
af retten til frit at fotografere i det offentlige rum, blot fordi det
er en badestrand, hvor de fleste sædvanligvis har mindre tøj på end når
de færdes andre steder.

> Han skal være glad for at han ikke blev kylet i vandet med fotoudstyr.
> Og det kunne det let have udviklet sig til d v s forstyrrelse af den
> offentlige ro og orden.

Det er godt nok et bølle-synspunkt, at fotografen skal være glad for,
at der ikke blev begået selvtægt over for ham, men den holdning er jo
helt i tråd med din sædvanlige fremfærd i denne gruppe...!

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-04-11 00:19

On 29-04-2011 21:29, Niels Riis Ebbesen wrote:

> Det er godt nok et bølle-synspunkt, at fotografen skal være glad for, at
> der ikke blev begået selvtægt over for ham, men den holdning er jo helt
> i tråd med din sædvanlige fremfærd i denne gruppe...!

I en perfekt verden er der ingen selvtægt. Men kom dog til bevidsthed og
erkend at verden ikke er perfekt.

Fra : ET

Dato : 30-04-11 06:57

> I en perfekt verden er der ingen selvtægt. Men kom dog til bevidsthed og
> erkend at verden ikke er perfekt.

Hvor er det lige at badestrande og fotografer kommer ind her?
vh erik thorsen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-04-11 07:29

On 2011-04-30 07:56:59 +0200, "ET" <et@xxx.dk> said:

> Hvor er det lige at badestrande og fotografer kommer ind her?
> vh erik thorsen

Ja det undrer også mig, for hvis det skal være naturligt og accepteret,
at pøblen kan beslutte om de mener det er ok, at der er fotografer som
tager billeder ved Bellevue, Furesøbad, på Strøget i København eller
Roskilde Torv, o.s.v., så er vi godt nok langt ude i hampen, og vi
ender under alle omstændighedder med et meget begrænset billedunivers.

Men det skyldes nok, at Ole mener, at vi allesammen skal rende rundt på
kirkegårde om natten og ta' rystede billeder af gravsten.

Fra : emjeppesen

Dato : 30-04-11 07:48

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
>Roskilde Torv, o.s.v., så er vi godt nok langt ude i hampen, og vi
>ender under alle omstændighedder med et meget begrænset billedunivers.

Kan man ikke fritage sig for at blive fotograferet, hvis man føler sig
generet af at blive begloet af en skide fotograf?

Hilsen emj

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-04-11 08:14

On 2011-04-30 08:47:59 +0200, emjeppesen <emj@> said:

> Kan man ikke fritage sig for at blive fotograferet, hvis man føler sig
> generet af at blive begloet af en skide fotograf?

Jow... du kan vende ryggen til eller flytte dig ud af hans synsfelt.

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-04-11 08:37

On 30-04-2011 09:14, Niels Riis Ebbesen wrote:

> Jow... du kan vende ryggen til eller flytte dig ud af hans synsfelt.

Man skal ikke flytte sig for at undgå en dum fotograf uden
situationsfornemmelse. Fotografen skal flytte sig hvis han ikke har fået
lov af pigerne til at fotografere.

En pige skal, som enhver, kunne sige nej og få respekteret det nej.

Og politiet er næppe kommet fordi de ikke kan få tiden til at gå - de
må være tilkaldt fordi nogen har følt sig generet

Fra : Soeren Friberg

Dato : 30-04-11 09:58

Den 30-04-2011 09:37, Ole Larsen skrev:

> Og politiet er næppe kommet fordi de ikke kan få tiden til at gå - de
> må være tilkaldt fordi nogen har følt sig generet

Selvfølgelig er der det. Men hvis vi skal vende tilbage til det seriøse
er det altså for mig underligt at han bliver bortvist UDEN at have gjort
noget ulovligt. Det fremgår af artiklen. Jeg forventer ikke at blive
bortvist fra et område, hvis jeg ikke gør noget ulovligt ved min
hidtidige adfærd. Nu går jeg så ikke rundt på strande og fotograferer
mine elever f.eks., men i en anden situation ville jeg være fristet til
at trodse "forbudet".

Fra : ET

Dato : 30-04-11 10:04

> Man skal ikke flytte sig for at undgå en dum fotograf uden
> situationsfornemmelse. Fotografen skal flytte sig hvis han ikke har fået
> lov af pigerne til at fotografere.

Man skal ikke have lov - det har man allerede idet det er et offentligt
sted.

Hvorfor er "fotografer" dumme?
Hvordan tror du en turistbrochure er blevet til? Skal det også være fy at
fotografere hertil.

> En pige skal, som enhver, kunne sige nej og få respekteret det nej.

Naturligvis, hvis hun aktivt anmoder om det, men måske skulle hun have tænkt
på det inden hun smed sig på stranden.
Husk, de fleste kommer på stranden for at se og blive set, så må man også
påregne at her er ingen privtatliv. Det er min erfaring at de fleste heller
end gerne vil fotograferes.

> Og politiet er næppe kommet fordi de ikke kan få tiden til at gå - de
> må være tilkaldt fordi nogen har følt sig generet

Derfor gik de igen, da de konstaterede at der ikke var noget at komme efter.
Jeg ved fra livredderne på Nordkysten, at blottere er et problem der er svær
at tackle (også kvinder). Der er altid nogen der absolut skal vise det hele.
Det er der mange der føler sig generet af, men der er ikke noget at gøre ved
det. Er man generet må man finde et andet sted at være, sådan er det. De har
dog en tommelfingerregel der siger, at de ringer til politiet hvis der er en
stivert på. Politiet bortviser dem så, men heller ikke mere.
vh erik thorsen

Fra : emjeppesen

Dato : 30-04-11 10:41

ET skrev:

>Hvorfor er "fotografer" dumme?

Det er da også kun de færreste, der opfører sig som om de er dumme

>Hvordan tror du en turistbrochure er blevet til? Skal det også være fy at
>fotografere hertil.

Det er i alle tilfælde meget "fy" at fotografere til en brochure uden
at "offeret" har givet tilladelse.

Hilsen emj

Fra : ET

Dato : 30-04-11 15:02

"emjeppesen" <emj@> skrev i en meddelelse

> Det er i alle tilfælde meget "fy" at fotografere til en brochure uden
> at "offeret" har givet tilladelse.

Det er kun fy med nærbilleder, eller der kun er en person på billedet. Er
det en hel strand med mange mennesker på, så er der frit slag. Derfor gør
det heller ikke noget med lidt pli. Er der en gruppe i første række, så er
det altid en god ide lige at spørge om lov. Det er sjælden at man får
afslag. De fleste føler sig lidt i "rampelyset". Men som sagt man kan aldrig
spørge tit nok. Der hvor jeg tror der kan være problemer er hvis man
fotografere i smug - gemmer sig bag en busk etc etc. Almindelig
fotografering på stranden er der sjældent problemer med.
vh erik thorsen

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-04-11 14:41

On 30-04-2011 11:04, ET wrote:
> "Ole Larsen"<olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor er "fotografer" dumme?
> Hvordan tror du en turistbrochure er blevet til? Skal det også være fy at
> fotografere hertil.

Du har svært ved at forstå hvad du læser? Denne fotograf er dum fordi
han ikke har situationsfornemmelse. "fotografer" generelt har jeg ikke
udtalt mig om

> [...]
> påregne at her er ingen privtatliv. Det er min erfaring at de fleste heller

Ja ja ja og piger der voldtages er selv skyld i det fordi de går
udfordrende påklædt.
Hvorfra har du erfaring for at de fleste heller end gerne vil
fotograferes af en ukendt person, der lusker rundt og fotograferer løs?

Fra : ET

Dato : 30-04-11 15:29

> Du har svært ved at forstå hvad du læser? Denne fotograf er dum fordi han
> ikke har situationsfornemmelse. "fotografer" generelt har jeg ikke udtalt
> mig om

Hvor ved du fra at han ikke har situationsfornemmelse, det er da vist noget
du gætter dig til.

> Hvorfra har du erfaring for at de fleste heller end gerne vil fotograferes
> af en ukendt person, der lusker rundt og fotograferer løs?

Hvorfor nu lige lusker rundt. Der er vel ikke noget odiøst ved at
fotografere hverken på standen eller i skoven.
Hvis vi springer "lusker" over, så har jeg fotograferet og taget video på de
danske strande gennem 15 år. Bl a. for Rådet for Større Badesikkerhed, samt
en del turistrelaterede aktører.

Selv om jeg nu har runde de tres har jeg aldrig haft problemer på strandene.
En af grundene er måske at jeg bestemt ikke lusker. Kun en gang har jeg
været nødsaget til at hive mit pressekort op af lommen.

Man skal naturligvis ikke være anmassende og stikke en linse direkte op i
ansigtet på folk. Når man kommer ned på stranden med hele sit habengut, så
bliver man bemærket med det samme, der ryger ofte et par toppe op og fint
med det. Jeg skal bruge man skud med børn og unge på. Her spørger jeg altid
om lov. Når man siger hvorfra man kommer og hvad det skal bruges til, så får
man altid lov. Mødre elsker at der er nogen der også syntes deres afkom er
det skønneste i verden.

Man skal ikke have arbejdet ret længe på stranden før end andre forældre
henvender sig med ordene, du må også godt filme mine børn. Det er min
erfaring med fotografering på de danske strande.

Gælder det mere generelle fotos og video fra en overfyldt strand, så skyder
jeg bare løs. Det ville jo også være lidt af en opgave at spørge hele
stranden.
Hvis du nu ikke er overbevist og tror jeg smører tykt på, så besøg min
hjemmeside. Her er der tonsvis af badenymfer og ditto svende
www.web-vision.dk
mvh erik thorsen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-04-11 21:57

On 2011-04-30 16:29:10 +0200, "ET" <et@xxx.dk> said:

> Selv om jeg nu har runde de tres har jeg aldrig haft problemer på strandene.
> En af grundene er måske at jeg bestemt ikke lusker. Kun en gang har jeg
> været nødsaget til at hive mit pressekort op af lommen.

Min erfaring er også, at jeg meget sjældent oplever problemer når jeg
fotograferer i det offentlige rum, men det kan kan muligvis skyldes, at
mange års erfaring har givet mig en rimelig god situationsfornemmelse,
som jeg både bevidst og ubevidst trækker på.

Men der er trods alt nogle få situationer, hvor jeg oplever, at der er
nogen som mener, at de har ret til at forbyde mig at fotografere et
givent sted, og i de situationer overvejer jeg lynhurtigt om det kan
svare sig, at jeg bruger tid på at fastholde min ret til at fotografere.

I de situationer hvor jeg absolut vil fotografere, der er min praksis,
at jeg straks putter kameraet i tasken, og så ringer jeg op til
politiet og anmelder, at der er en eller flere personer, som forhindrer
at jeg kan komme til at udføre mit arbejde som fotograf.

Og ind til videre har jeg kun oplevet, at politiet oplyser, at den
nærmeste patrulje vil komme forbi og afklare situationen, hvilket jeg
så oplyser den/dem der forhindrer mig i at fotografere, og i de fleste
tilfælde resulterer det i, at de får kolde fødder og fortrækker. Det er
kun sket en enkelt gang, at jeg har måttet afvente at politiet kom frem.

> Man skal ikke have arbejdet ret længe på stranden før end andre forældre
> henvender sig med ordene, du må også godt filme mine børn. Det er min
> erfaring med fotografering på de danske strande.

Jeg oplever også, at verdenen er fyldt med linselus, og hvis man lader
dem komme til, så er der aldrig problemer, og man kan ta' alle de
billeder som man orker.

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-04-11 08:26

On 30-04-2011 08:47, emjeppesen wrote:

> Kan man ikke fritage sig for at blive fotograferet, hvis man føler sig
> generet af at blive begloet af en skide fotograf?
>
> Hilsen emj

NRE har jo tydeligt deltaget i at fremkalde lummerheden - han vil gerne
se billeder af "store og faste attributter"

Og selvfølgelig skal man kunne være i fred for lumre fotografer der kun
kan føle deres køn når de fotograferer teenage tøser.
Jeg forstår godt at NRE forsvarer den form for voireurisme - det svarer
fint til den psykologiske profil, man får af hans årelange fremfærd på
fotogrupperne.

Fra : Peter Loumann

Dato : 30-04-11 21:09

On Sat, 30 Apr 2011 09:26:09 +0200, Ole Larsen wrote:

> NRE har jo tydeligt deltaget i at fremkalde lummerheden - han vil gerne
> se billeder af "store og faste attributter"

Den lader vi lige *stå* lidt.

> Og selvfølgelig skal man kunne være i fred for lumre fotografer

Tråden præges af at det er uklart om I taler om jura eller egne følelser.
Det er fx. irrelevant for juraen hvad emj finder unaturligt.

Den helt dominerende retsregel er at folk på offentligt tilgængeligt sted
må leve med risikoen for at blive fotograferet.

http://journalistforbundet.dk/filer/dj/dokumenter/pjecer/freelance/fotografering_og_privatlivets_fred.pdf

Der kan nok findes fravigelser af denne hovedregel, men de vil nok være få
og eksotiske.

Så er der etikken.

Vi lever i en tiltagende krænkelsekultur: krænkelse af privatliv og privat
ejendom. "Jeg er offer". Jf. balladen i EU og især i Tyskland om Google
Streetview - selv den ellers nøgterne Lasse Jensen (Mennesker og medier på
P1) har kaldt Googles praksis for "noget svineri"). Den skal man ikke
nødvendigvis bøje sig for.

Men ingen fotograf jeg kender, vil tage et foto af en der klart markerer at
hun ikke ønsker det. Lidt anderledes er det med oversigtsfotos fra fx.
plads, gade, park eller strand hvor ingen enkeltperson er hovedmotiv. En
masse optagelser i fx. turistbrochurer og lokal-tv ville ikke være mulige
hvis der skulle hentes samtykke fra alle.

Du skriver også her i tråden

> en ukendt person, der lusker rundt og fotograferer løs?

"lusker" er igen sådan en isinuation. Jeg ser for mig pappazzien , gemt i
et krat med sin megatele. Intet i reportagen

http://lokalavisen.dk/aeldre-mand-tog-billeder-af-unge-badenymfer/20110426/artikler/110429646/1009?ref=eblister112

peger i den retning: "han havde rendt rundt og taget billeder ... Flere
vidner". Derimod nævner artiklen: "Ældre mand ... En mand i midten af
60'erne". Hans alder synes at have været afgørende. På hvilken side er
"lummerheden"?

Jeg finder det vigtigt at fotografen arbejder åbent og tydeligt, gerne i
kontakt med folk omkring ham.

--
pl
http://huse-i-naestved.dk/

Fra : Soeren Friberg

Dato : 30-04-11 21:56

Den 30-04-2011 22:08, Peter Loumann skrev:
> [...]
>
> Der kan nok findes fravigelser af denne hovedregel, men de vil nok være få

Så har du en juridisk forklaring på, hvorfor politiet har bortvist ham
fra stedet - givet ham et tilhold? Og samtidig citeres for at han ikke
har gjort noget ulovligt.

PS
Er enig i en i tråden sammenblanding af jura og etik. Det troede jeg at
tage forbehold for i min indledning

Fra : Peter Loumann

Dato : 30-04-11 22:04

On Sat, 30 Apr 2011 22:56:25 +0200, Soeren Friberg wrote:

> Så har du en juridisk forklaring på, hvorfor politiet har bortvist ham
> fra stedet - givet ham et tilhold? Og samtidig citeres for at han ikke
> har gjort noget ulovligt.

Nej, det har jeg ikke. Måske er de klogere i jura-gruppen. Hvor har du
"tilhold" fra? Det fremgår vist ikke af artiklen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-04-11 22:28

On 2011-04-30 23:04:03 +0200, Peter Loumann <pedalo@tdcadsl.dk> said:

> Nej, det har jeg ikke. Måske er de klogere i jura-gruppen. Hvor har du
> "tilhold" fra? Det fremgår vist ikke af artiklen

Ordet tilhold er ikke brugt i artiklen, men det må der nødvendigvis
være tale om, når politiet forbyder en person at opholde sig et givent

Fra : Peter Loumann

Dato : 30-04-11 23:14

On Sat, 30 Apr 2011 23:28:23 +0200, Niels Riis Ebbesen wrote:

> Ordet tilhold er ikke brugt i artiklen

Netop

> men det må der nødvendigvis være tale om, når politiet forbyder en person
> at opholde sig et givent sted.

Det er jeg ikke så sikker på. Jeg er ikke juridisk kyndig, men mener at en
bortvisning er en her-og-nu-foranstaltning, mens et tilhold gælder i en
periode. Men igen: de ved de nok mere om i jura-gruppen.

--
pl

Fra : ET

Dato : 01-05-11 06:07

"Peter Loumann" <pedalo@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bortvisning er en her-og-nu-foranstaltning, mens et tilhold gælder i en
> periode. Men igen: de ved de nok mere om i jura-gruppen.

Det kunne jo også tænkes, at politiet stilfærdigt har bedt manden flytte
sig, når de nu alligevel har fået en opringning og måske også kunne tænke
sig at kikke lidt på stranden. Havde fyren (den gamle lusker) nægtet var der
nok ikke sket mere ved det. Det interessante er i virkeligheden, at en så
lille episode kommer i medierne. Det kan måske skyldes, at det heldigvis er
en yderst sjælden begivenhed, at politiet bliver tilkaldt på grund af en
fotograf. Nu er Lokalavisen måske heller ikke den mest progressive avis, så
havde de nok fundet noget mere interessant at skrive om. Noget andet er, at
politianmeldelser af den slags kommer vi nok desværre til at se mere til i
fremtiden.

Man kan jo også undre sig lidt over, at politiet i det hele taget dukker op
på stranden, når man tænker på responstiden ved indbrud, overfald mm. hvor
politiet klager over underbemanding, men det er en anden historie.

vh erik thorsen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 01-05-11 06:53

On 2011-05-01 07:07:00 +0200, "ET" <et@xxx.dk> said:

> [...]
> politianmeldelser af den slags kommer vi nok desværre til at se mere til i

Ja... Lokalavisens vinkling af historien er under al kritik, de burde
netop ha' oplyst, at man frit kan fotografere i det offentlig rum, og
så burde de ha' stillet spørgsmålstegn ved, at politiet bortviser en
fotograf, der ikke har forbrudt sig mod lovgivningen.

Og ja, vi kommer med garanti til at mange flere af den slags sager,
denne sag er jo netop med til at præge holdninger, og den flytter
udviklingen i en uheldig retning.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 01-05-11 18:39

Den 01-05-2011 07:53, Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
>
> Og ja, vi kommer med garanti til at mange flere af den slags sager,
> denne sag er jo netop med til at præge holdninger, og den flytter

Fuldstændig enig!

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-04-11 22:14

On 2011-04-30 22:08:33 +0200, Peter Loumann <pedalo@tdcadsl.dk> said:

> Tråden præges af at det er uklart om I taler om jura eller egne følelser.
> Det er fx. irrelevant for juraen hvad emj finder unaturligt.

Ja... og den artikel som er årsagen til denne tråd er netop et godt
eksempel på, at juraen bliver tilsidesat af nogle følelsesladede
påstande.

"Ældre mand tog billeder af unge badenymfer" - fy sikken en gammel gris...?

"Det kan godt være, at manden har haft skumle hensigter med billederne,
...." - hvad er det for en skummel hensigt...?

> Den helt dominerende retsregel er at folk på offentligt tilgængeligt sted
> må leve med risikoen for at blive fotograferet.

Ja netop, og det er meget vigtigt, at vi ikke lader os forføre af
følelseladede påstande, der kun har det formål, at indskrænke retten
til frit at kunne fotografere i det offentlige rum.

Fra : Ole Larsen

Dato : 01-05-11 05:13

On 30-04-2011 22:08, Peter Loumann wrote:

> [...]
>
> Den helt dominerende retsregel er at folk på offentligt tilgængeligt sted
> må leve med risikoen for at blive fotograferet.

Det er rigtigt at artiklen ikke beskæftiger sig med jura og det er også
rigtigt at man som hovedregel kan fotografere i det offfentlige rum.

Netop den beskrevne situation er imo udelukkende et spml om
situationsfornemmelse, ikke om indskrænkelse af retten til at fotografere.

Havde han kontaktet pigerne, fortalt hvem han var og hvad han gerne
ville fotografere, havde han sikkert fået accept og sikkert også fået
bedre billeder.

Men sådan skete det ifgl artiklen ikke. Der er derimod sket det,
at fotografer p gr a fjolset, endnu en gang er blevet mistænkeliggjort -
og at mistænkeligheden bliver godt hjulpet på vej af de, der fastholder
den juridiske ret til at fotografere i det offentlige rum hvem som helst
og når som helst.

Fra : Peter Loumann

Dato : 01-05-11 09:31

On Sun, 01 May 2011 06:13:01 +0200, Ole Larsen wrote:

> [...]

> Havde han kontaktet pigerne, fortalt hvem han var og hvad han gerne
> ville fotografere, havde han sikkert fået accept og sikkert også fået

Det er vi meget enige om.

> [...] mistænkeligheden bliver godt hjulpet på vej af de, der fastholder
> den juridiske ret til at fotografere i det offentlige rum hvem som helst
> og når som helst.

Jo. Sådan nogen kender jeg bare ikke. Gør du? Argumentationen lyder som en
såkaldt stråmand ...

--
pl

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-04-11 22:20

On 2011-04-30 09:26:09 +0200, Ole Larsen <olenospam@nospam.dk> said:

> NRE har jo tydeligt deltaget i at fremkalde lummerheden - han vil gerne
> se billeder af "store og faste attributter"

Hvis det er hvad du får ud af at læse mit indlæg, så må jeg blot
konstatere, at der kun er to mulige årsager til den fortolkning, enten
tager du stoffer, så du har nogle kraftige hallucinationer, eller så
har du en meget livlig fantasi, som spiller dig et pus...!

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-04-11 11:04

emjeppesen <emj@> skrev i meddelelsen
63cnr692s8jnlkm5j0sgmc0m5j5v68m8pd@4ax.com:

> Kan man ikke fritage sig for at blive fotograferet, hvis man føler sig
> generet af at blive begloet af en skide fotograf?

Joda. Du kan bede om hvad-som-helst. Og den betænksomme fotograf tager da
også hensyn til et sådan ønske. Men forlange det kan du ikke. Så føler du
dig generet af en fotograferende person i det offentlige rum, må DU forføje
dig, hvis du ikke kan overtale ham til at lade være.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : ;o)-max-

Dato : 30-04-11 15:53

On 30-04-2011 17:04, Jens Bruun wrote:
> [...]
> dig generet af en fotograferende person i det offentlige rum, må DU forføje
> dig, hvis du ikke kan overtale ham til at lade være.

Goe skriblerier fra dig og Niels i denne tråd,
sobert og korrekt - respekt!
-max-

Fra : Henrik Ibsen

Dato : 30-04-11 18:46

"Ole Larsen" skrev i meddelelsen

>I en perfekt verden er der ingen selvtægt. Men kom dog til bevidsthed og
>erkend at verden ikke er perfekt.

Det må være rart sådan at vide hvad der er sort eller hvidt.
henrik

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-04-11 19:00

On 30-04-2011 19:45, Henrik Ibsen wrote:

> Det må være rart sådan at vide hvad der er sort eller hvidt.
> henrik

Det ved du noget om ??

Fra : Henrik Ibsen

Dato : 01-05-11 06:34

>Det ved du noget om ??

Det bilder jeg mig ikke ind - modsat dig.
Du er da godt nok blevet sat til vægs i den her tråd ik´
Henrik

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 01-05-11 06:44

On 2011-05-01 07:34:22 +0200, "Henrik Ibsen" <henrik@xxxmail.dk> said:

> Du er da godt nok blevet sat til vægs i den her tråd ik´

Det er ikke første gang det sker...

Fra : Henrik Ibsen

Dato : 01-05-11 16:26

On 2011-05-01 07:34:22 +0200, "Henrik Ibsen" <henrik@xxxmail.dk> said:

>Det er ikke første gang det sker...

Muligt. Bær over med ham. Det er jo menneskeligt at tage afsæt i egne
fordomme.
Henrik

Fra : Ole Larsen

Dato : 01-05-11 08:14

Fra : Henrik Ibsen

Dato : 01-05-11 16:27

> [...]
> Henrik

> Det må være rart sådan at vide hvad der er sort eller hvidt.

Suk, du vinder

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-04-11 22:15

On 2011-04-28 21:05:43 +0200, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> Har nogen kommentarer til artiklen?

Ja, der burde faktisk laves en aktion, hvor en hel masse fotografer tog
ud til Furesøbad og fotograferede alt hvad der rør sig, for det er godt
nok langt ude, at et par betjente administrativt forbyder fotografering

Fra : Soeren Friberg

Dato : 29-04-11 01:26

Den 28-04-2011 23:15, Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
> ud til Furesøbad og fotograferede alt hvad der rør sig, for det er godt
> nok langt ude, at et par betjente administrativt forbyder fotografering

Også min opfattelse. Dog kan han jo have fotograferet på en måde, der
åbenbart kan unddrages offentligheden.
Aktionen deltager jeg gerne i bortset fra at min moral forbyder mig at
genere ganske almindeligt badende børn.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 29-04-11 01:55

> [...]
> ud til Furesøbad og fotograferede alt hvad der rør sig, for det er godt
> nok langt ude, at et par betjente administrativt forbyder fotografering

Nu er det jo en artikel, der skal medvirke til at gøre en avis
interessant, men der anvendes jo meget værdiladede ord, der er egnet til
at skabe en stemning: "ældre mand", "badenymfer" osv.

Politiet citeres for:
"Det kan godt være, at manden har haft skumle hensigter med billederne,
men det er et offentligt tilgængeligt område, og så længe, der ikke er
sket mere, kan vi ikke gøre noget,"

Helt åbenbart blandes en moralsk holdning sammen med en juridisk. Altså
manden har ikke gjort noget ulovligt, men den pågældende politimand kan
åbenbart ikke lide fotograferende ældre mænd på en strand.

Alt sammen med det forbehold, at vi jo kun kan forholde os til artiklen.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-04-11 07:01

On 2011-04-29 02:55:13 +0200, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> Politiet citeres for:
> "Det kan godt være, at manden har haft skumle hensigter med billederne,
> men det er et offentligt tilgængeligt område, og så længe, der ikke er
> sket mere, kan vi ikke gøre noget,"

Det er helt åbenlyst, at politiet har begået magtmisbrug, og det
forsøger de tilsyneladende at dække over, ved at de dæmoniserer
fotografen.

Enhver fotograf har da skumle hensigter når han/hun tager billeder, jeg
har i hvert fald altid den skumle hensigt, at jeg har planer om at
tjene penge på billedet.

> Helt åbenbart blandes en moralsk holdning sammen med en juridisk. Altså
> manden har ikke gjort noget ulovligt, men den pågældende politimand kan
> åbenbart ikke lide fotograferende ældre mænd på en strand.

Over 60% af de politibetjente som kører patruljekørsel er jyske
bønderkarle, som knap nok er færdige på politiskolen, og de er så
grønne i jobbet, at de stadig lugter mere af kostald, end af indsigt i
lovgivningen.

> Alt sammen med det forbehold, at vi jo kun kan forholde os til artiklen.

Ja, artiklen er under lavmålet, den er skrevet i et usmageligt og
sensationslystent sprog.