Jordplan og andre antenner
Fra : blueocean

Dato : 28-04-11 06:00

Jeg påtænker at bruge mit søgelænder og skanliste som en del af
jordplanet til min HF radio, hvad vil der ske rent HF mæssigt hvis der
sidder andre antenner på søgelænder og deres skærm sidder på samme som
jordplanet udgør, her tænker jeg på HF strømme, vil det få eks. min
Navtext til at (sprænge i luften) eller sker der ikke noget.
Er der nogen som har en ide om dette.

Gert

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 28-04-11 16:53

On 28-04-2011 13:59, blueocean wrote:
> [...]
> jordplanet udgør, her tænker jeg på HF strømme, vil det få eks. min
> Navtext til at (sprænge i luften) eller sker der ikke noget.

Det finder du nemt ud af:
Hold om gelænderet - og tast så senderen.

Hvis du overlever gør Navtexen også

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://ranunkelvej.com/b&o/ - Reparation af B&O Red Line højttalere

Fra : blueocean

Dato : 28-04-11 13:23

On 28 Apr., 17:53, Karl Erik Christensen <karle...@none.invalid.com>
wrote:

> Det finder du nemt ud af:
> Hold om gelænderet - og tast så senderen.
>
> Hvis du overlever gør Navtexen også
>
> Karl Erik.
>
> --http://dmwebdesign.dk- DM i Webdesignhttp://ranunkelvej.com/b&o/- Reparation af B&O Red Line højttalerehttp://webdesign.ranunkelvej.com- Artikler om webdesign

Ha Ha, jeg kender godt virkningen af HF brændning

Fra : Ole Pagh

Dato : 29-04-11 13:04

blueocean udtrykte præcist:
> [...]
> jordplanet udgør, her tænker jeg på HF strømme, vil det få eks. min
> Navtext til at (sprænge i luften) eller sker der ikke noget.

Test det ved at erstatte Navtex, AIS modtager etc. med en 50 Ohm
modstand og mål spændingen over denne med et HF voltmeter eller en
diodeprobe når du taster HF senderen op.
Der skal nok måles på alle de bånd du påtænker at sende på og sikkert
opså med antennetuneren lidt misjusteret hvis HF senderen kan tåle det.

For en sikkerheds skyld kan du jo også montere 2 dioder "ryg mod ryg"
over antenneindgangen i de apparater som tænkes at kunne få nogle HF
spændinger ind via antennekablet.

--
/ Ole

Fra : blueocean

Dato : 29-04-11 11:43

On 29 Apr., 14:04, Ole Pagh <o...@xjyllingesydx.xdk> wrote:
> [...]
>
> For en sikkerheds skyld kan du jo også montere 2 dioder "ryg mod ryg"
> over antenneindgangen i de apparater som tænkes at kunne få nogle HF

Hej Ole

Det lyder fornuftigt, jeg vil nok teste det på denne måde.

Gert

Fra : Roderiet

Dato : 29-04-11 20:07

Hej der Kunne I være lidt mere oplysende om indholdet i jeres
indforståede snak ?. Jeg prøver forgæves at forstå hvad i mener. ord
som 50 ohms modstand, ja hvor henne ? HF voltmeter ?. misjusteret ?.
diodeprobe ?. mvh Niels F.

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-04-11 18:13

Roderiet <niels-astrid@webspeed.dk> skrev i meddelelsen
4dbb0c6e$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> [...]
> indforståede snak ?. Jeg prøver forgæves at forstå hvad i mener. ord
> som 50 ohms modstand, ja hvor henne ? HF voltmeter ?. misjusteret ?.

Hvis du ikke forstår, hvad der tales om i denne tråd, har du med stor
sandsynlighed ikke behov for at vide mere om det.

Brug du i stedet din energi på at lære at skrive usenet-indlæg. Dér har du
tydeligvis huller, der trænger til at blive fyldt ud.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ole Pagh

Dato : 30-04-11 19:14

Jens Bruun frembragte:

> [...]
>
> Brug du i stedet din energi på at lære at skrive usenet-indlæg. Dér har du
> tydeligvis huller, der trænger til at blive fyldt ud.

Det var godtnok et grimt indlæg som slet ikke hører hjemme i denne
gruppe.

--
/ Ole

Fra : Roderiet

Dato : 01-05-11 08:04

Kunne du specificere hvad du mener, eller har jeg med stor sandsynlighed
ikke behov for at vide det ?. Ikke venlig hilsen Niels F.

Fra : Ole Pagh

Dato : 30-04-11 19:33

Roderiet kom med denne ide:
> Hej der Kunne I være lidt mere oplysende om indholdet i jeres indforståede
> snak ?. Jeg prøver forgæves at forstå hvad i mener. ord som 50 ohms
> modstand, ja hvor henne ? HF voltmeter ?. misjusteret ?. diodeprobe ?.

Det er et helt kursus i HF radioteknik / elektronik, du efterlyser, og
det kan jeg desværre ikke ikke påtage mig, men hvis du er nysgerrig, så
kan jeg varmt anbefale at låne bogen "Vejen til Sendetilladelsen" på
biblioteket eller købe den hos EDR (Eksperimenterende Danske
Radioamatører).
De evt. her: http://forlag-aps.dk/product.asp?product=189

Jeg må indrømme at mit eksemplar (som jeg slet ikke kan finde mere)er
fra starten af 1970'erne eller ældre.

Som jeg husker den, indfører den dig i elektronikkens og raioens verden
på en ganske blid måde, men det kræver at du interesserer dig for emnet
og evt. påtænker at tage en amatørlicens.
En D-licens kan man tage ganske let, uden at vide ret meget om
radioteknik.

Måske andre af gruppens medlemmer med radio/elektronik baggrund vil
påtage sig opgaven at besvare dine spørgsmål detaljeret, men jeg melder
som sagt pas.

--
/ Ole

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 30-04-11 20:40

On 30-04-2011 20:32, Ole Pagh wrote:
> [...]
>
> Måske andre af gruppens medlemmer med radio/elektronik baggrund vil
> påtage sig opgaven at besvare dine spørgsmål detaljeret, men jeg melder

En elektronisk komponent er ohmsk, hvis den har en resistans (modstand),
som er uafhængig af den elektriske strøms størrelse igennem den og
strømmens frekvens og retning.

HF voltmeter måler den elektriske spænding ved en given frekvens.

En antennes længde skal justeres til den frekvens den anvendes på. Hvis
længden og den ohm'ske modstand, som skal være 50 Ohm, ikke passer, er
antennen misjusteret.

En diodeprobe omsætter vekselspænding (ac) til jævnspænding (dc), som
kan måles, da HF vekselspænding kan være svært at måle da frekvensen
ikke er som den frekvens vi har i ledningsnettet (50 Hz).

I øvrigt kan hf-strømme detekteres med en alm. 12 volts pære. Hvis pæren
lyser, så hold fingrene væk

Karl Erik.

Fra : HEME

Dato : 30-04-11 21:08

Hej "Roderiet"

HF = Højfrekvens, typisk kortbølge radio.
At erstatte Navtexen med en 50 ohms modstand betyder at du piller sin navtex
af antenestikket og sætter en 50 ohms modstand ind istedet for navtexen.
Når du så prøver at sende, ødelægger du ikke Navtexen hvis der er noget
galt i kredsløbet. Man kan måle spændingen (volt) over 50 ohms modstanden
med et HF voltmeter, altså et voltmeter der kan måle på højfrekvens. Har man
ikke et HF voltmeter, kan man bruge en diodeprobe, dvs en målepind med en
indbygget ensretterdiode, og så måle HF signalets størrelse på den måde. Man
måler spændingen over 50 ohms modstanden for at finde ud af om signalet er
så stort at det kan ødelægge Navtexen når den monteres igen. Hvis signalet
er for stort, kan det i værste fald ødelægge Navtexens indgangs kredsløb.
En måde at begrænse store siganeler på er at montere 2 antiparallelt koblede
dioder (en komponent der leder den ene vej, men ikke den anden og under alle
omstændigheder først begynder at lede når spændingen over den overstiger ca.
½ volt (knæ spænding) Derved kan signalet over dioderne ikke overstige
diodernes knæspænding og Na'vtexen får aldrig et højere signal ind end max ½
volt.

Jeg håber du kan bruge det til noget.

mvh
HEME

Fra : Ole Pagh

Dato : 01-05-11 05:52

Til HEME & Karl Erik.

Tja - så kunne det jo godt beskrives kort og glimrende uden at det blev
en hel lærebog.

Tak for det!

--
/ Ole

Fra : Per

Dato : 01-05-11 18:50

blueocean wrote:
> [...]
> jordplanet udgør, her tænker jeg på HF strømme, vil det få eks. min
> Navtext til at (sprænge i luften) eller sker der ikke noget.

Må man sende på HF (jeg taler ikke om 27Mhz) med nogen skibsradio licens ?

Hvad kræves der for at bestå en evt. skibs HF prøve ?

Mvh. Per

Fra : HEME

Dato : 01-05-11 21:04

> Må man sende på HF (jeg taler ikke om 27Mhz) med nogen skibsradio licens ?
>
> Hvad kræves der for at bestå en evt. skibs HF prøve ?
>
> Mvh. Per

Hej Per

Prøv at se:
http://www.fritidssejler.dk/sejlbaade/Sider/FAQomradiouddannelseogradiokommunikationiskibe.aspx

Der er sikkert noget du kan bruge.
mvh
HEME

Fra : Preben

Dato : 01-05-11 22:10

Den 01.05.2011 kl. 22:03 skrev HEME <no@email.com>:

> Prøv at se:
> [...]

Det har vist ikke noget med HF at gøre.

--
mvh/Preben

Fra : HEME

Dato : 02-05-11 15:45

"Preben" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse
news.vutme9vfqz68nt@preben-pc.flatrate.dk...
Den 01.05.2011 kl. 22:03 skrev HEME <no@email.com>:

> [...]

Nej, men spørgsmålet var også "Må man sende på HF (jeg taler ikke om 27Mhz)
med nogen skibsradio licens ?

Hvad kræves der for at bestå en evt. skibs HF prøve ?

Mvh. Per "

Hvorfor jeg sendte henvisningen

HEME

--
mvh/Preben

Fra : Heikki

Dato : 02-05-11 16:53

HEME wrote:

> Nej, men spørgsmålet var også "Må man sende på HF (jeg taler ikke om
> 27Mhz) med nogen skibsradio licens ?

When I took my LRC some years ago, we learned to deal with a HF/MF SSB
radio. If I remember right, we used frequency bands from somewhere under 2
MHz to 12 MHz.

The course took many evenings on board of an old ship (Hela) in Copenhagen
harbour. Almost half the time was spent rehearsing sending a proper mayday,
but the rest was good technical stuff about many things. It was not cheap.

-H

Fra : Preben

Dato : 02-05-11 16:59

Den 02.05.2011 kl. 16:45 skrev HEME <no@email.com>:

> Nej, men spørgsmålet var også "Må man sende på HF (jeg taler ikke om
> 27Mhz)
> med nogen skibsradio licens ?
>
> Hvad kræves der for at bestå en evt. skibs HF prøve ?

Jeg tror ikke der findes en "skibs HF" uddannelse. Tidligere fandtes
telegrafist uddannelsen, men den eksisterer ikke mere.
Med en radioamatør licens kan du sende på amatør HF båndene.
Antenneforholdene er dog vanskelige på en lille båd, da de lave HF bånd
kræver lange antenner. Måske kan det lade sig gøre på 6m og 10 m båndene.

--
mvh/Preben

Fra : Ole Pagh

Dato : 02-05-11 17:19

Preben frembragte:
> Antenneforholdene er dog vanskelige på en lille båd, da de lave HF bånd
> kræver lange antenner. Måske kan det lade sig gøre på 6m og 10 m båndene.

Det er vist meget almindeligt at bruge et isoleret hækstag som antenne
og så en automatisk antennetuner.

Det er ikke ideelt men nok det bedste der kan gøres på en sejlbåd.
Søg evt. på Google med ordene "hf radio sailboat backstay antenna"

Men jeg er sikker på at OP ved meget mere om det.

--
/ Ole

Fra : Claus B. P.

Dato : 05-05-11 01:08

Den 28-04-2011 13:59, blueocean skrev:
> [...]
> jordplanet udgør, her tænker jeg på HF strømme, vil det få eks. min
> Navtext til at (sprænge i luften) eller sker der ikke noget.

Der er tilsyneladende mange der har en ide, men jeg vil prøve at indføre
noget "antenneteori for dummys" (kærligt ment)
Der er mange variationer, please lad være med at komme med kommentarer
som: "du mangler at nævne xxxxxx"! Man kommer ikke langt uden noget
matematik, men kan man gange og dividere, er man langt hen ad vejen.

1: En antenne er ideelt set opbygget af elementer, som er et antal
kvarte bølgelængder lang. En dipol kan fx. være 2 elementer á 1/4
bølgelængde. Kan bruges både vandret og lodret. Denne antenne er
balanceret. (Begge sider er lige aktive)

2: En groundplane (jordplan) antenne, kendt for en lodret pisk, et antal
vandrette elementer(radialer) som også kan være vinklet nedad i fx 45
grader. Nem at have at gøre med, fx. på et bil, hvor bilens karosseri så
udgør jordplanet. Dette er egentlig en dipol hvor den modsatte halvdel
spejles i jordplanet. Den er ubalanceret; der er kun ét aktivt element.

3: Den balancerede antenne fødes med et twin-lead kabel, den
ubalancerede med coax. Er dette for upraktisk, benyttes fx. en
transformator kaldet en balun (bal-anced to un-balanced), og så kan man
føde sin dipol med coax.

4: Impedans: Dette er den vekselstrømsmodstand antennen udgør. Måles i
Ohm. En 1/4 bølge groundplane antenne med radialerne i vinkel skråt ned
vil have en impedans på 50 ohm. En 1/2 bølge dipol ca. 75 ohm, i begge
tilfælde i midtpunktet. En foldet dipol er ca. 300 Ohm. (Måske kan nogen
huske fordums VHF TV og FM radio antenner) Men alle andre steder end i
midtpunktet er impedansen anderledes. Impedansen 1/4 bølgelængde ude af
antennen (i dette tilfælde på spidsen) er meget høj, dvs. måske 2000 Ohm.

5: Effekt og standbølge. Den elektriske energi der genereres i senderen,
som bliver til radiobølgeenergi i antennen opgives i Watt.

Lad os sige at en VHF sender yder 25 Watt, og dette sendes gennem et
coaxkabel til en groundplane antenne. Udgangs impedansen i senderen,
impedansen i coaxkablet og antennen er alle 50 Ohm, de er altså perfekt
tilpassede til hinanden. (Standbølgeforholdet er 1:1.) Man kan så tage
et vilkårligt sted på coaxkablet og måle spændingen mellem indeleder og
skærm med et voltmeter, og strømmen igennem kablet med et amperemeter.
(Det er skrivebordsteori det her, lad være med at prøve i praksis)
Ifølge Ohms lov, som vi vel alle har glemt for længe siden, er (I x U =
P) spænding x strøm = effekt, og ( U / I = R ) spænding / strøm =
modstand. Deraf følger at spændingen vil være 35 Volt og strømmen 0,7
A. Ikke det store problem, sikkerhedsmæssigt, men hvis vi finder et sted
længere ude på antennen hvor impedansen er 2000 ohm så vil spændingen
være 224 Volt, og så er det ikke sjovt at komme tæt på med guldtænderne.

Er tilpasningen i impedans mellem antenne og kabel hhv. sender ikke
korrekt, vil strøm og spænding ikke længere være den samme i hele
kablets længde. Der vil opstå stående bølger. Resultatet vil være, at
visse steder på kablet er spændingen højere end de 35 Volt, og strømmen
er lavere end de 0,7A, andre steder er det omvendt. Det samme sker hvis
antennens længde ikke er tilpasset til frekvensen. Dette fænomen kan
måles med et SWR meter, som man kan købe for et par hundrede kroner,
eller måske låne af en radioamatør. (Der findes naturligvis også mange
langt mere avancerede antenneudmålingsinstrumenter.)

Impedansen og den rette længde (n x 1/4 bølgelængde) på elementerne er
principielt vigtige for både modtager- og sender-antenners effektivitet,
men man har ikke den store fare ved forkert tilpassede antenner på
modtagere, hvor det på sendere både kan resultere i livsfare og brand,
eller måske blot en sammenbrændt sender.

Bølgelængden er den afstand en svingning kan bevæge sig ved en bestemt
frekvens. Radiobølger bevæger sig med lysets hastighed, altså 300
km/sekund eller 300.000.000 meter /sekund. Med en frekvens på 300MHz
=300.000.000 svingninger/sekund vil en svingning altså bevæge sig
300.000.000/300.000.000 = 1 meter. Vores VHF radioer benytter frekvenser
lige over 150MHz, og bølgelængden er altså (lyshastighed/frekvens)
300/150 = ca. 2 meter. Det er ikke så tosset at vide, at i tilfælde af
en nødsituation, hvor masten med VHF antennen er brækket ned, kan man
altså lave en rimelig god nød-antenne dipol af 2 stykker ledning á en
halv meter.

På HF er der derimod et problem med at få plads på båden til 1/2 bølge
antenne. Er det en stålbåd er det perfekt at bruge skroget som jordplan
i en groundplane antenne, skroget er jo delvis nedsænket i vand, og
samlet udgør vand og stålskrog et ideelt jordplan. Det er blot ikke
sådan en konstruktion de fleste af os sejler rundt i. Alternativt kan
man sænke en ledning med et uisoleret metallod ned i vandet, det vil
også fungere fint, men på grund af galvanisk tæring af alt hvad der har
elektrisk forbindelse til dette lod, er det kun acceptabelt i kortere
tid ad gangen. Er loddet af aluminium eller zink er faren selvfølgelig
mindre, men det er alligevel ikke ideelt at skulle smide et lod over
rælingen, hver gang man vil snakke med familien derhjemme. Selve
antennen vil med en kvart bølgelængde ved 4MHz være 18,5 meter lang, så
det er svært at få plads til sådan en fyr, for slet ikke at tale om en
halvbølge dipol...

Og så er vi tilbage til det aktuelle muliges kunst, fx. skibsgelænderet
benyttet som jordplan. På den ideelt tilpassede antenne kan vi forvente
at vi kan beregne hvor der er strøm og spænding. Men hvis man kigger
lidt op i teksten, og læser, at en ideelt tilpasset 25 Watt sender kan
frembringe spændinger på over 200 Volt, så skal der ikke meget fantasi
til at forestille sig at 100 Watt HF på en utilpasset antenne kan give
særdeles ubehagelige (livsfarlige) konsekvenser.

Konklusion: At montere en VHF radio antenne er ikke tilnærmelsesvis så
kompliceret en opgave som at montere en HF marinesender, som muligvis
skal være en livredder, ikke det modsatte. Jeg ved ikke præcis hvad der
er i tankerne, og hvad det i givet fald skal bruges til, men jeg tror
ikke det er forsvarligt at en ukyndig monterer det efter anvisninger fra
folk med varierende kompetencer i en nyhedsgruppe. Det korte råd, jeg
kan give er at alle antenne og fødeledningskomponenter som minimum skal
være isoleret, så man ikke kommer til at berøre strømførende dele, eller
i hvert fald at delene ophænges så de ikke kan berøres. Derfor er et
søgelænder ikke en brugbar løsning til HF og større effekter.
Radioamatører kan sende med effekter på op til 500 Watt, og der benyttes
højspændingsisolatorer omkring antenneophæng.

Det blev lidt længere end jeg havde tænkt mig... Håber det kan være til
nytte for nogen.

Mvh. Claus
OZ1ASH

Fra : blueocean

Dato : 05-05-11 03:11

On 5 Maj, 02:08, "Claus B. P." <cb...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> højspændingsisolatorer omkring antenneophæng.
>
> Det blev lidt længere end jeg havde tænkt mig... Håber det kan være til

Flot udredning af mit spørgsmål, jeg er sikker på at dem som ved noget
om dette nu ved lidt mere.
Jeg er ikke selv nogen novise indenfor Radio teknik, men var alligevel
lidt usikker på mit oprindelige indlæg. Derfor vil jeg også sikre mig
at der ikke opstår nogen risiko for HF frekvent "stød" på søgelænder
eller andet oven vande.
I mit tilfælde bruger jeg mit hækstag som er ca 10 m langt mellem
isolatorene. Som jordplan vil jeg nok eksperimentere lidt.

Tak for div. råd m.m.

Gert

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 06-05-11 03:00

I forlængelse af Claus´ fine udredning kan der suppleres med disse
vedkommende links:

http://www.zerobeat.net/r3403c.pdf

http://www.packetradio.com/ant.htm

http://www.ea1uro.com/pdf/Practical%20AntennaHandbook%20vol%204.pdf