MS Windows
briani 27239
Slette MFT
Fra : Bjarke Andersen

Dato : 28-04-11 13:37

Har en maskine med NTFS partition, hvorpå der er gået ged med størrelsen og
ledig kapacitet.

Dvs. partitionen er på 15GB, men der ligger kun 5GB data på, medens Windows
melder om kun 3GB ledig.

Diverse tools så man kan se hvilke filer der ligger i de forskellige
clustre, viser at MFT ligger fint spredt og flyser over det meste af
partitionen.

Men hvordan får jeg slettet MFT? De tools jeg har kunne google mig frem til
har ikke kunne hjælpe. Bl.a. CCleaner som kan Wipe MFT.

Nogen forslag?

--
Bjarke Andersen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-04-11 13:41

On 28 Apr 2011 12:36:52 GMT, Bjarke Andersen
<bjarke.andersen@gmail.com> wrote:

>Nogen forslag?
Slet partitionen og derefter opret partitionen igen.

/Hans

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 28-04-11 13:44

Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> crashed Echelon writing

> Slet partitionen og derefter opret partitionen igen.

Det er desværre system partitionen på en live server.

--
Bjarke Andersen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-04-11 13:46

On 28 Apr 2011 12:43:40 GMT, Bjarke Andersen
<bjarke.andersen@gmail.com> wrote:

>Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> crashed Echelon writing

>Det er desværre system partitionen på en live server.
Så er det nok ikke slette du vil, men derimod genskabe/genopbygge ?

/Hans

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 28-04-11 13:48

> Så er det nok ikke slette du vil, men derimod genskabe/genopbygge ?

Ja, men jeg håbede jo på at der var andre tools eller tricks som folk havde
i ærmet jeg kunne prøve for at begrænse nedetiden for serveren.

--
Bjarke Andersen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-04-11 13:54

On 28 Apr 2011 12:48:10 GMT, Bjarke Andersen
> [...]

>Ja, men jeg håbede jo på at der var andre tools eller tricks som folk havde
>i ærmet jeg kunne prøve for at begrænse nedetiden for serveren.

Chkdsk kan sættes til at undersøge MFT og finde ud af om der er
overensstemmelse mellem de mirrors der er af MFT.

/Hans

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-04-11 14:01

On Thu, 28 Apr 2011 16:54:27 +0400, Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

>Chkdsk kan sættes til at undersøge MFT og finde ud af om der er
>overensstemmelse mellem de mirrors der er af MFT.

chkdsk c: /f /v
Så får du også en tilbagemelding om hvad den gør.
Kør den evt. 2 gange for at se at fejelene nu også blev rettet.

Er der alvorlige fejl tager denne jo tid, hvor meget er umuligt at
sige på forhånd.

/Hans

Fra : Chano Andersen

Dato : 29-04-11 11:43

Den 28-04-2011 14:36, Bjarke Andersen skrev:
> Diverse tools så man kan se hvilke filer der ligger i de forskellige
> clustre, viser at MFT ligger fint spredt og flyser over det meste af
> partitionen.

Det er vist ikke længere unormalt at MFT'en bliver fragmenteret, jeg har
set det på flere maskiner med NTFS, lader til at være den måde det
fungere på.

> Men hvordan får jeg slettet MFT? De tools jeg har kunne google mig frem til
> har ikke kunne hjælpe. Bl.a. CCleaner som kan Wipe MFT.

Sletter du MFT'en er der INGEN data om hvor filerne ligger på din disk,
og dermed er de så godt som slettet. Lav en backup og formatér disken.
Det er vist eneste måde at gøre det på, ud over, naturligvis chkdsk der
er nævnt tidligere, som måske kan finde den tabte plads. Det kræver dog
alligevel at serveren tages offline mens checkdisk kører.

- Chano Andersen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 29-04-11 12:23

Chano Andersen <sunsite012011@chanoandersen.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> chkdsk der er nævnt tidligere, som måske kan finde den tabte plads.
> Det kræver dog alligevel at serveren tages offline mens checkdisk

Det er en virtul, så jeg har en klon jeg kan arbejde med for at løse
problemet og se hvad hjælper medens live serveren kan køre videre.

Men det ender nok med en nedtagning og en form for filerestore.

Det er vist ikke MFT alligevel som er skylden og alligevel noget $MFT som
er skyld i det.

Faktum er, MFT skal ikke tælles som used space, der ligger 6GB data på
disken set med Windows og Windows melder kun er 3GB ledig.
Med Defraggler kan jeg se en fragmenteret "mappe" som hedder $MFT på 6GB
udover det diskspace Defraggker melder at systemet har reserveret til MFT.

Så her mistænker jeg noget gammel MFT, som systemet ikke selv har kunne
rydde op i.

Recuva kan desuden finde en (slettet eller ej, melder den ikke) mappe med
navnet $MFT, jeg kan dog kun lave en kvart afbrudt søgning, da maskinen
eller løber tør for hukommelse (Recuva sluger nemt over 2GB under
søgningen).

--
Bjarke Andersen