/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Tyk slæbetov i skruen - Bør jeg være bekym~
Fra : wod


Dato : 28-04-11 02:25

Her den anden dag sejlede jeg et meget tykt slæbetov i min 3 bladet
volvopropel. Jeg har en Volvo MD2020 med sejldrev og det gav et højt
brag og motor gik ud sammen med braget.

Efter at have returneret til nødhavn for sejl kunne jeg konstatere at
jeg ikke kunne få motor i frigear og heller ikke starte den.

Dykker kunne få timer senere pille 5-6 meter meget tykt nylon tov
beklædt med plastic ud af skruen. Ifølge dykker så alt pænt ud uden
båden. Altså skrue, zinkanoder og gummi membran var intakt. Jeg
undersøgte olien i gearkasse for metalsplinter og der var ingen læk af
hverken olie eller vand nogen steder.

Motor kunne nu gå i frigear og starte. Den lød sund som før og kort
test viste at gear virkede igen. En test sejltur afslørede heller
ingen unormale lyde eller vibrationer.

Spørgsmål: Bør jeg være bekymret for min motorinstallation efter sådan
en hændelse? Skal det evt meldes til forsikring?

Mvh
Frank

 
 
Ukendt (28-04-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-04-11 15:37


"wod" <frank.wodstrup@magirus.com> skrev i meddelelsen
news:c30ec6fe-19c5-4840-8729-9545c3640bee@w10g2000yqa.googlegroups.com...
Her den anden dag sejlede jeg et meget tykt slæbetov i min 3 bladet
volvopropel. Jeg har en Volvo MD2020 med sejldrev og det gav et højt
brag og motor gik ud sammen med braget.

Efter at have returneret til nødhavn for sejl kunne jeg konstatere at
jeg ikke kunne få motor i frigear og heller ikke starte den.

Dykker kunne få timer senere pille 5-6 meter meget tykt nylon tov
beklædt med plastic ud af skruen. Ifølge dykker så alt pænt ud uden
båden. Altså skrue, zinkanoder og gummi membran var intakt. Jeg
undersøgte olien i gearkasse for metalsplinter og der var ingen læk af
hverken olie eller vand nogen steder.

Motor kunne nu gå i frigear og starte. Den lød sund som før og kort
test viste at gear virkede igen. En test sejltur afslørede heller
ingen unormale lyde eller vibrationer.

Spørgsmål: Bør jeg være bekymret for min motorinstallation efter sådan
en hændelse? Skal det evt meldes til forsikring?

Mvh
Frank

*********************************

Hej Frank.
Ja, du bør ubetinget anmelde hændelsen til forsikringen.
Gem tovværket, til eventuel senere dokumentation.
Hvad motoren angår, skal jeg ikke kloge mig, idet jeg ikke aner, hvorledes
denne takler en brutal standsning, som den omtalte.
Derimod vil jeg foreslå, at du undersøger propelbladene og akslen nøje, når
båden kommer op til efteråret.
Bladene kan være blevet slået lidt ud af facon, ligesom akslen kan være
blevet skæv.
I så fald er det en sag for forsikringen.

MVH

Egon


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177428
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407944
Brugere : 218877

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste