Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billedbehandling for begynder
Fra : Steen Christensen

Dato : 27-04-11 21:39

Hej Gruppe,

Er der nogen der kan henvise til noget begynder materiale om hvad/hvordan
det er man gør når man "fremkalder" digitale billeder. Jeg mener her ikke
at indlevere billeder til kopiering til papir, men den egentlige process
med at få gode resultater ud af sine RAW filer.

Enten henvisninger til internet litteratur eller måske en god bog om
emnet vil være velkommen.

Jeg kan læse her i gruppen at mange anvender Lightroom til dette arbejde.

Nu har jeg ikke nogen windows PC, men bruger i stedet Linux. Er der nogen
her der kan anbefale noget godt foto software til Linux som alternativ
til Lightroom? Jeg har selv fundet frem til Bibble, men ved ikke om der
er andre gode alternativer?

Jeg har brugt Nikon D40 i 4 år nu, men har primært registreret
situationer uden at efterbehandle. Det er så det arbejde jeg vil til at
begynde med nu.

På forhånd tak for venligt feedback.

Steen Christensen
Tourinnes-la-Grosse, Belgien

Fra : Martin [6000]

Dato : 28-04-11 00:09

> [...]
> nogen her der kan anbefale noget godt foto software til Linux som
> alternativ til Lightroom? Jeg har selv fundet frem til Bibble, men ved

Bibble + Gimp.

Jeg har været rundt omkring lidt af hvert på Linux hvad angår raw-
convertere og har måtte konstatere at til mit temperament er Bibble langt
det bedste. Den matcher Lightroom og overgår endda på visse punkter (hvor
Lightroom så overgår på andre punkter). I det store hele er jeg mere
tilfreds med Bibble end Lightroom.

Prøv det i en periode og se hvad du selv synes. Der er ikke rigtig noget
andet i samme klasse.

Alternativt i den gratis ende er der rawtherapee, men puha... den er ikke
for alle.

--
Martin

Fra : ;o)-max-

Dato : 28-04-11 01:25

On 28-04-2011 06:08, Martin [6000] wrote:

> Bibble + Gimp.
>
> Jeg har været rundt omkring lidt af hvert på Linux hvad angår raw-
> convertere og har måtte konstatere at til mit temperament er Bibble langt
> det bedste.

Bibble var godt da det kom frem og det er bare blevet bedre
så jeg må tilslutte mig Martins anbefaling, du finder ikke
noget bedre..(pt)
-max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-04-11 11:16

On 2011-04-27 22:39:29 +0200, Steen Christensen <reg2cat@danium.net> said:

> [...]
>
> Jeg har brugt Nikon D40 i 4 år nu, men har primært registreret
> situationer uden at efterbehandle. Det er så det arbejde jeg vil til at

Alternativt kunne du overveje at køre enten Windows 7 eller Mac OS X
med en (eller flere) virtuel maskine til at køre det ønskede under
Linux. Så var du ikke så begrænset i valget at fotorelateret software.

Jeg bruger nu Mac efter at have kørt Windows i de sidste mange år og
har en Wmware virtuel maskine som jeg kører nogle Windows XP
programmer, som jeg enten ikke kunne finde Mac versioner af eller som
var for gamle eller data ikke kunne konverteres. Den virtuelle maskine
startes op når der er behov for det og fylder ikke ret meget på hard
disken.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Steen Christensen

Dato : 28-04-11 19:37

On Thu, 28 Apr 2011 07:25:27 +0700, -max- wrote:

> Bibble var godt da det kom frem og det er bare blevet bedre så jeg må
> tilslutte mig Martins anbefaling, du finder ikke noget bedre..(pt)
> -max-

Tak - Det ser ud til at jeg skal prøve at downloade trialversionen af
Bibble for at tjekke den ud.

De har 2 versioner light og pro til 99 hhv 199$. Kan I sige noget om jeg
vil få gavn af de udvidede features i proversionen til "husmands"
efterbehandling? Med andre ord - er det værd at betale de 100$ ekstra?

BTW: Jeg fandt et lille program i aftes i Ubuntu's repository: UFRaw der
kan læse mine Nikon filer, og justere nogle parametre, men som indikeret
i første halvdel af mit oprindelige spørgsmål er jeg begynder på området,
og ved ikke rigtigt hvad de forskellige parametre betyder. Det er
utroligt nemt at få lavet noget rod uden egentlig at vide hvad det drejer
sig om. kan i evt. henvise til nogle kilder der kan lære mig det basale
til en start?

Igen tak for jeres svar.

Fra : Steen Christensen

Dato : 28-04-11 19:48

On Thu, 28 Apr 2011 12:15:38 +0200, Hans Kruse wrote:

> [...]
> eller data ikke kunne konverteres. Den virtuelle maskine startes op når
> der er behov for det og fylder ikke ret meget på hard disken.

Jeg kører allerede en XP med virtualbox (Er skiftet fra VMware workstation
som jeg har brugt i ca 10 år - men var for fedtet til at betale for en ny
opgradering ) , men af to årsager vil jeg gerne køre direkte i Linux;

1. Jeg vil gerne prøve at køre så meget som muligt native, da jeg næsten
ikke længere kører noget i min virtuelle maskine, og gerne vil undgå det
ekstra opstarts trin.

2. Min PC er af ældre dato - 8-9 år. Den kører fint med Linux. Hastighed
er rigelig til mit daglige behov, men da processoren er en af de sidste
generationer før Intel indbyggede kredsløb til at understøtte virtuel
infrastruktur (V-et eller andet), klares alt endnu i softwaren, hvilket
til tider gør det lidt usmidigt.

(Jeg er udmærket klar over hvad en moderne VMware installation kan klare.
Jeg er IT-auditor i en stor international bank, og har netop revideret en
installation med 1600 virtuelle W2003 og W2008 maskiner. Det er altså
bare noget der fungerer.)

Fra : Steen Christensen

Dato : 28-04-11 21:14

On Thu, 28 Apr 2011 21:51:58 +0200, N.B.DK wrote:

> Vmware server kan næsten det samme, men er gratis (og nej det giver
> ingen mening at server versionen er gratis)

Nu er dette vel ikke det rette forum for en længere diskussion om VMware's
fortræffeligheder, så jeg skal afslutningsvis sige at jeg ganske
glimrende kender den gratis VMware server version, og at de færre
features i forhold til Workstation ikke er noget problem for mig.

MEN - jeg blev træt af den version efter 2 uheld hvor jeg for hurtigt
trykkede på "revert" knappen i stedet for fullscreen lige ved siden af,
og jeg dermed uden yderligere varsel eller bekræftelse røg tilbage til
seneste snapshot - desværre adskillige måneder gammelt. Det var ret
træls. (og selvfølgelig lidt pinligt at jeg kunne ramme forkert )