Åbning af pdf. i nyt vindue
Fra : Julie Petersen

Dato : 27-04-11 15:32

Jeg sidder med spejdernes hjemmeside og vi har en masse sedler,
programmer mv. i pdf på den.

http://kfum-kalvehave.dk/arkiv.htm

Hvordan får jeg pdf'erne til at åbne i et nyt vindue?

Mvh Julie Petersen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Andreas Andersen

Dato : 27-04-11 15:43

Den 27-04-2011 16:32, Julie Petersen skrev:
> Jeg sidder med spejdernes hjemmeside og vi har en masse sedler,
> programmer mv. i pdf på den.
>
> http://kfum-kalvehave.dk/arkiv.htm
>
> Hvordan får jeg pdf'erne til at åbne i et nyt vindue?

target="_blank". Men det er meget ugleset - lad brugerne selv bestemme
hvordan de vil åbne links.

--
Andreas

Fra : Julie Petersen

Dato : 27-04-11 16:37

Andreas Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> target="_blank". Men det er meget ugleset - lad brugerne selv bestemme
> hvordan de vil åbne links.

Tak for dit svar, er det også ugleset når det ikke er andre websider, men
dokumenter?

- Julie

Fra : Andreas Andersen

Dato : 27-04-11 16:40

Den 27-04-2011 17:37, Julie Petersen skrev:

> Tak for dit svar, er det også ugleset når det ikke er andre websider, men
> dokumenter?

Ja. Brugeren kan højreklikke på linket i sin browser og vælge, hvordan
han vil åbne dokumentet. Det bliver forvirrende, hvis default pludselig
er noget andet end at åbne i samme vindue.

--
Andreas

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-04-11 16:41

Julie Petersen wrote:

> Tak for dit svar, er det også ugleset når det ikke er andre websider,
> men dokumenter?

Det gør ingen forskel. Du kan i tekst ved linket informere læseren om at
det er en pdf-fil, så kan vedkommende selv bestemme hvordan filen åbnes.

Hvis du endelig ønsker at benytte target="_blank" skal du sikre dig at
den i html-dokumentet anvendte doctype understøtter dette.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 27-04-11 21:42

Den 27-04-2011 17:37, Julie Petersen skrev:

> Tak for dit svar, er det også ugleset når det ikke er andre websider, men
> dokumenter?

Jeg skal ikke kunne sige hvad andre synes, men personligt foretrækker
jeg selv at kunne bestemme.
Jeg miderklikker så gerne på de fleste links, eksterne som interne
(svarer til Ctrl + klik; Åbner i nyt faneblad). Af samme grund mærker
jeg ikke om websmeden har brugt target-attributten.

Noget andet er at jeg har bemærket at Internet Explorer 9 ser ud til at
kløjes lidt i target (konstaterede det på en tudsegammel side med
frames). Dog tror jeg ikke at den har problem med target="_blank" endnu.

--
Philip

Fra : Rune Jensen

Dato : 28-04-11 05:41

On 27 Apr., 13:41, Philip Nunnegaard <nunnenos...@hitsurf.dk> wrote:

> Jeg skal ikke kunne sige hvad andre synes, men personligt foretrækker
> jeg selv at kunne bestemme.

Enig.

> Jeg miderklikker så gerne på de fleste links, eksterne som interne
> (svarer til Ctrl + klik; Åbner i nyt faneblad). Af samme grund mærker
> jeg ikke om websmeden har brugt target-attributten.

Jeg KAN ikke vise PDFer i browseren. De er sat som ikke udførbare på
min Linux, bårde Chrome og Firefox og Opera. Men jeg kan gemme dem, og
så selv vise dem. Når jeg vil.

> Noget andet er at jeg har bemærket at Internet Explorer 9 ser ud til at
> kløjes lidt i target (konstaterede det på en tudsegammel side med
> frames). Dog tror jeg ikke at den har problem med target="_blank" endnu..

Iflg. hvad jeg lige kan huske omkring statistikken for webbrowsere, så
har Mozilla snart overhalet IE. Det er der måske en grund til. På
samme tid har Googles Chrome (og Chromium, som er open source-udgaven)
haft den største "rate" i tilgangen af nye brugere, som jeg har set
for en helt ny browser. Det er der måske også en grund til...

Lad os håbe den der forældede IE snart er fortid, så der kan komme
gang i udviklingen af webstandarderne. Microsoft ødelagde jo totalt
alt udvikling på webbet i otte år, og satte det fuldstændigt i stå.
Det skal ikke gerne ske igen, magten overlades til Microsoft som
diktator.

MVH
Rune Jensen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 28-04-11 15:48

Den 28-04-2011 13:41, Rune Jensen skrev:

> Iflg. hvad jeg lige kan huske omkring statistikken for webbrowsere, så
> har Mozilla snart overhalet IE.

I følge FDIM ser det stadig ud til at MSIE er førende her i Danmark, men
når det gælder resten af Europa, har jeg også hørt noget a la det du siger.

I P4 havde de en quiz, hvor spørgsmålet lød: "Hvilken er den mest
udbredte browser i Europa".
Det korrekte svar var Firefox.

--
Philip - http://www.hitsurf.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 28-04-11 17:03

Statcounter peger på at dette skyldes at en del IE brugere skifter til
Google Chrome. Brugen af FF er nemlig ikke steget (faktisk er den
faldet en lille smule det sidste år). Så at de er kommet foran skyldes
at IE er faldet mens brugen af Chrome endnu ikke er så stor.
Jeg har set spekulationer der går på at FF næsten vil uddø over de
næste år og IE og Chrome mere eller mindre vil dele markedet. men det
er selvfølgelig bare spekulationer.
Globalt set er IE dog stadig klart den mest anvendte browser.
http://gs.statcounter.com/#browser-eu-monthly-201003-201103

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 28-04-11 21:19

Den 28-04-2011 18:03, Jens Peter Karlsen skrev:
> Statcounter peger på at dette skyldes at en del IE brugere skifter til
> Google Chrome. Brugen af FF er nemlig ikke steget (faktisk er den
> faldet en lille smule det sidste år).

Besøgsstatistikkerne på mine hjemmesider siger noget lignende.
Hos mig er FF faldet fra 20 til 17% indenfor det sidste år.

> Jeg har set spekulationer der går på at FF næsten vil uddø over de
> næste år og IE og Chrome mere eller mindre vil dele markedet. men det
> er selvfølgelig bare spekulationer.

Interessante spekulationer, men efter min mening heller ikke helt
urealistiske med tanke på hvordan meget ser ud til at der er en "krig"
mellem Google og MS i disse år.

--
Philip

Fra : Rune Jensen

Dato : 30-04-11 05:23

On 28 Apr., 13:19, Philip Nunnegaard <nunnenos...@hitsurf.dk> wrote:

> Interessante spekulationer, men efter min mening heller ikke helt
> urealistiske med tanke på hvordan meget ser ud til at der er en "krig"
> mellem Google og MS i disse år.

....eller det faktum, at Mozilla bliver støttet med penge fra Google
for promovering af deres søgemaskine. Google kan jo bare fjerne den
støtte.

MVH
Rune Jensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-04-11 15:54

Se lige http://html-faq.dk/1017.asp

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 27-04-11 15:54

On 27-04-2011 16:32, Julie Petersen wrote:
> [...]
> programmer mv. i pdf på den.
>
> http://kfum-kalvehave.dk/arkiv.htm
>
> Hvordan får jeg pdf'erne til at åbne i et nyt vindue?

Ingen kan hjælpe dig før du har rettet de 17 html fejl der er på siden:

http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A%2F%2Fkfum-kalvehave.dk%2Farkiv.htm

Vi kan jo ikke se om du har lov til at bruge target="_blank" sådan lige
direkte (manglende doctype) :-=

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://ranunkelvej.com/b&o/ - Reparation af B&O Red Line højttalere

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 27-04-11 16:37

On 27-04-2011 16:54, Karl Erik Christensen wrote:

> [...]
>

> Vi kan jo ikke se om du har lov til at bruge target="_blank" sådan lige

Ja det var sgu godt nok mange pdf'er.

I stedet for at rette hver enkelt link (som nu kunne være nemt nok), kan
du indsætte:

<base target="_blank" />

i <head> delen.

Dette validerer i strict doctype, som ellers ikke kan lide target.

Andre har givet dig hints mht. hvordan links bør åbnes, og brug af
tabeller. Disse hints bør du prøve at efterleve.

Karl Erik.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 27-04-11 16:16

Julie Petersen kom med denne ide:
> [...]
> programmer mv. i pdf på den.
>
> http://kfum-kalvehave.dk/arkiv.htm
>
> Hvordan får jeg pdf'erne til at åbne i et nyt vindue?

Jeg har aldrig mere end eet vindue åben - bruger faneblade.

Højreklik og vælg selv hvordan det skal åbnes.
Midterklik åbner i ny fane hos mig - men brugerne kan selv bestemme.
Med mindre en eller anden smart programmør-wannabe, mener at have bedre
forstand på hvordan brugerne helst vil surfe, selvfølgelig...

Find et andet sted end html.dk at lære html.
Jeg har samlet en liste her http://bbsorensen.dk/?men=Link/Software
html.dk er ikke blevet opdateret siden en gang i sidste århundrede, og
eksisterer udenlukende for at tjene på andres gratis arbejde. Og det er
synd for hårdtarbejdende frivillige medhjælpere, at den information de
får, er fra internettets oldtid.
Du bør også hente dig en newsreader, eller følge med i grupperne på
google, i stedet.
Din side ser fin ud, og fungerer sikker også. Men koden bærer præg af
at du er fejlinformeret, og det betyder at sitet ikke har den levetid
du måske håber på.
Man er gået væk fra tabeldesign (for længe siden, faktisk), og bruger i
stedet CSS. Det giver mange flere muligheder, bedre kontrol, bedre
overblik over koden, og er nemmere at vedligeholde.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Julie Petersen

Dato : 27-04-11 16:36

Birger Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> stedet CSS. Det giver mange flere muligheder, bedre kontrol, bedre
> overblik over koden, og er nemmere at vedligeholde.

Man må krybe før man kan gå, og at sætte tekst ind i en færdig skabelon,
det var hvad jeg kunne da sitet blev lavet (også selv om den var håbløst
forældet)..

- Julie

Fra : Birger Sørensen

Dato : 27-04-11 16:43

Julie Petersen formulerede spørgsmålet:

> Man må krybe før man kan gå, og at sætte tekst ind i en færdig skabelon,
> det var hvad jeg kunne da sitet blev lavet (også selv om den var håbløst
> forældet)..
>
> - Julie

Det var ikke meningen at fornærme nogen.
Syntes bare det er synd at spilde en masse arbejde på noget der
alligevel *bør* ændres, indenfor en overskuelig fremtid..

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 29-04-11 04:56

Ændre :

Til :
<a target="_blank" href="Arkiv/Referater/gruppemode2011.pdf">Referat</
a><br>

Også gør det for alle de links du ønsker skal åbne i et nyt vindue.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 29-04-11 12:25

On 29-04-2011 12:55, scootergrisen wrote:
> [...]
> a><br>
>
> Også gør det for alle de links du ønsker skal åbne i et nyt vindue.

Rart at se at du er aktiv igen hr. Gris.

Meeenn - hvorfor skriver du det samme som andre har gjort for 2-3 dage
siden?
Kan du ikke se det?

Karl Erik.