Mappe niveau i menu
Fra : Edmund

Dato : 27-04-11 13:57

Hvordan kan menu links se ens ud selv om der skiftes
til/fra undermappe uden brug af / eller ../

set på http://rejse-til-thailand.dk/

Står man f.eks på http://rejse-til-thailand.dk/aktuelt

Men alligevel står der kun <a href='mad'>Mad</a> i link kildekoden når
man går i menuen og skal i
http://rejse-til-thailand.dk/mad

Man skulle tro der skulle bruges <a href='../mad'> eller <a href='/mad'>

Eller kan det kun gøres via noget php manipulation af adresse linjen.
Tror det er noget php siden der står 'mad' og ikke "mad"

--
Mvh Edmund

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-04-11 16:17

Den 27-04-2011 14:57, Edmund skrev:
> [...]

> Står man f.eks på http://rejse-til-thailand.dk/aktuelt
>
> Men alligevel står der kun <a href='mad'>Mad</a> i link

Det er fordi, jeg bruger flade links. Reelt findes
undermapperne slet ikke.

I filen .htaccess laves en omstilling, så alt efter .dk/
laves om til værdien i en id. "mad" laves således om til
"index.php?id=mad" mens "aktuelt" laves om til
"index.php?id=aktuelt".

På den måde får man pænere urls, som desuden er nemmere at
huske.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips til hjemmesidesnedkeren:

Fra : Edmund

Dato : 28-04-11 09:32

Den 27-04-2011 17:17, Kim Ludvigsen skrev:
> [...]
> værdien i en id. "mad" laves således om til "index.php?id=mad" mens
> "aktuelt" laves om til "index.php?id=aktuelt".

Ok, det var smart.

Men hvis der laves et link til en fil i en rigtig mappe så laves der
ikke noget om, er det rigtig forstået ?.
Eller skal de mapper man vil have lavet om, angives i .htaccess filen

> På den måde får man pænere urls, som desuden er nemmere at huske.

Ja noget pænere end mine:)
http://edmorano.dk/ret/bagning/bagning.php?op=Gulerodskage

--
Mvh Edmund

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 28-04-11 09:54

On 28-04-2011 10:31, Edmund wrote:

> http://edmorano.dk/ret/bagning/bagning.php?op=Gulerodskage

Hvad i hede hule h..... laver gulerødder i en kage?

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://ranunkelvej.com/b&o/ - Reparation af B&O Red Line højttalere

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-04-11 10:10

Karl Erik Christensen wrote:

> Hvad i hede hule h..... laver gulerødder i en kage?

Giver smag og fylde. Der findes andre kageopskrifter med grøntsager, f.
eks. squash (meget lækker, i øvrigt).

Jeg har sat FUT til news:dk.kultur.mad+drikke

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Edmund

Dato : 28-04-11 12:05

Den 28-04-2011 10:54, Karl Erik Christensen skrev:

> Hvad i hede hule h..... laver gulerødder i en kage?

Det er vist længe siden du har været hos bageren hva

Der er der gulerod i rugbrød, franskbrød, ja slev i rundstykker

Men ellers er det vel i kagen med til, at den holder sig blød længere.

--
Mvh Edmund

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 28-04-11 13:20

On 28-04-2011 13:05, Edmund wrote:

> Det er vist længe siden du har været hos bageren hva
>
> Der er der gulerod i rugbrød, franskbrød, ja slev i rundstykker
>
> Men ellers er det vel i kagen med til, at den holder sig blød længere.

Har lige handlet ind til æblekage, med flødeskum og markroner - ummm.
Se, det er KAGE

Karl Erik.

Fra : Edmund

Dato : 28-04-11 12:28

> Hvad i hede hule h..... laver gulerødder i en kage?

Du får mig til at tænke på Clint Eastwood

http://www.youtube.com/watch?v=F5JIpT4GkyM

--
Mvh Edmund

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 28-04-11 13:17

On 28-04-2011 13:28, Edmund wrote:

> Du får mig til at tænke på Clint Eastwood
>
> http://www.youtube.com/watch?v=F5JIpT4GkyM

Make my day - så hellere gulerødder

Karl Erik.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-04-11 10:57

Den 28-04-2011 10:31, Edmund skrev:

> Ok, det var smart.
>
> Men hvis der laves et link til en fil i en rigtig mappe så
> laves der ikke noget om, er det rigtig forstået ?.

Nej, serveren kan ikke se forskel. Så man skal have lavet
noget for, at de ikke laves om. Jeg har ikke tjek på, hvad
man skal gøre, og har ikke fået det undersøgt endnu. Det kan
du fx se ved linket til forummet, hvor der netop findes en
mappe med det navn.

I stedte for "forum", har jeg derfor angivet det fulde
stinavn: "forum/index.php". På et eller andet tidspunkt skal
jeg have lavet det om. Jeg skal også have tilføjet lidt om,
hvad der skal ske, hvis en fil ikke findes - det skal gøres
i PHP.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hold dit livs drømmeferie i Thailand:

Fra : Edmund

Dato : 28-04-11 11:35

Den 28-04-2011 11:56, Kim Ludvigsen skrev:

> I stedte for "forum", har jeg derfor angivet det fulde stinavn:
> "forum/index.php".

Det var også fulde stinavn, jeg hentydede til.

> Jeg skal også have tilføjet lidt om, hvad der skal ske, hvis en fil
> ikke findes - det skal gøres i PHP.

if ( file_exists($side)) {
include($side);
}
else {
echo "Prøv med en side der eksisterer - det er meget
sjovere!<br>\n$side er ikke på min side!";
}
?>

--
Mvh Edmund

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-04-11 14:18

Den 28-04-2011 12:34, Edmund skrev:

> if ( file_exists($side)) {

Tak, jeg har nu styr på den del af koden, jeg har bare ikke
fået lavet det. Til gengæld er jeg blank, når det gælder de
nødvendige ændringer i .htaccess-filen, så jeg kan undgå at
linke til den fulde sti i undermapper.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Standardoverholdende multimedia på hjemmesiden:

Fra : Edmund

Dato : 28-04-11 18:18

Den 28-04-2011 15:17, Kim Ludvigsen skrev:

> Tak, jeg har nu styr på den del af koden, jeg har bare ikke fået lavet
> det.

ja tak, det er jeg godt klar over syntes bare at det var en lille
sjov formulering jeg fik i php gruppen sidste år.

--
Mvh Edmund