Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad betyder talangivelsen på en kikkert?
Fra : Kert Rats

Dato : 26-04-11 17:56

Jeg har søgt på nettet efter en forklaring, men uden held, så jeg prøver her
i gruppen:
På min kikkert står der 11 X 70. Hvad betyder det?
Jeg ved, at "11" betyder det antal gange, som billede synes at komme
nærmere, men hvad betyder de "70"?

I øvrigt, er 11x70 godt eller blot standard-ok?

På kikkerten står der "Field 4 "gradtegn". Hvad præcis betyder det? Jeg er
med på, at det betyder et eller andet med en vinkel på 4 grader.

Venligst

Kert Rats

Fra : Ole Larsen

Dato : 26-04-11 18:22

http://www.marinfoto.no/kikkerter/pdf/kikkertopptikk.pdf

Fra : Max

Dato : 26-04-11 18:28

Hej Kert

> [...]
> På min kikkert står der 11 X 70. Hvad betyder det?
> Jeg ved, at "11" betyder det antal gange, som billede synes at komme

De 70 er den foreste linses størrelse i mm.

> I øvrigt, er 11x70 godt eller blot standard-ok?

70 er godt, det giver meget lys til øjet, men 11 duer ikke til
en håndholdt kikkert. Den er for tung og og billedet ryster
for meget. En rigtig god håndholdt kikkert er en 7 X 50,
det er et godt kompromis.

> På kikkerten står der "Field 4 "gradtegn". Hvad præcis betyder det?
> Jeg er med på, at det betyder et eller andet med en vinkel på 4
> grader.

Det er kikkertens åbningsvinkel, altså synsfeltet.

Max

Fra : .J.S...

Dato : 26-04-11 19:13

"Max" wrote in message

Hej Kert

> [...]

en håndholdt kikkert. Den er for tung og og billedet ryster
for meget. En rigtig god håndholdt kikkert er en 7 X 50,

Ahh, en 7x50 er en typisk båd kikkert
Den lave forstørrelse er god på en båd der vipper.
De fleste bruger i dag en 8x32 eller 8x42, evt 10x42 hvis man har en rolig
hånd, men det skal prøves inden køb da 10x er for meget for de fleste.

mvh/JS

Fra : Kert Rats

Dato : 26-04-11 21:18

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> De fleste bruger i dag en 8x32 eller 8x42, evt 10x42 hvis man har en rolig
> hånd, men det skal prøves inden køb da 10x er for meget for de fleste.

Tak til alle for gode svar. Jeg blev klogere.

Venligst

Kert Rats

Fra : ab©

Dato : 27-04-11 12:50

> 70 er godt, det giver meget lys til øjet, men 11 duer ikke til
> en håndholdt kikkert. Den er for tung og og billedet ryster
> for meget. En rigtig god håndholdt kikkert er en 7 X 50,
> det er et godt kompromis.

Ikke enig - jeg har en kikkert med 12x70 og har ingen problemer med brugen -
det kommer nok helt an på, i hvor høj grad, man "lider af Parkinsons" ...
for mig vil en 7 x 50 være helt uinteressant.

ab©

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-04-11 22:22

Kert Rats wrote:

> På min kikkert står der 11 X 70. Hvad betyder det?
> Jeg ved, at "11" betyder det antal gange, som billede synes at komme
> nærmere, men hvad betyder de "70"?

Som nævnt af andre betyder 11 forstørrelsen, og 70 den forreste linses
åbning i millimeter.

Men en tredje parameter er forholdet mellem de to, altså her 70/11 =
6.4. Dette tal angiver udgangspupillens størrelse i millimeter og er
vigtigt for hvor lysstærk kikkerten er.

En yngre menneske har en pupilstørrelse i mørke på ca. 7 mm, så det
optimale er her en udgangspupil på 7. Altså fx 7x50. Derfor er netop
denne størrelse velegnet til astronomi fordi den giver nogle flotte
lysstærke billeder af mælkevejen og stjernetåger etc og uden samtidigt
at ryste for meget.

Imidlertidig falder pupillens maksimale åbning med alderen, og for en
"granvoksen" mand/dame vil den typisk ligge på 5 mm. Dermed får man ikke
fuldt udbytte af de 7 mm fra en 7x50. En 10x50 giver altså den samme
mængde lys men en højere forstørrelse.

Nævnte 11x70 med sin 6.4 mm udgangspupil ligger midt i mellem og er
derfor også en lysstærk kikkert som vil være god til stjernekig.

Selv om det har størst betydning for astronomiske observationer, har det
også noget at sige hvis man fx kigger på dyr i skumringen.

Martin